گزارش و تحلیل

مجارستان زمینه ی خروج اتباع ایران از اوکراین را فراهم می کند

© Sputnik / Evgenya NovozheninaМонумент Независимости Украины на площади Независимости в Киеве
Монумент Независимости Украины на площади Независимости в Киеве - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.02.2022
اشتراک
پس از آغاز بحران اوکراین و روسیه، ایران بارها برای تضمین امنیت ایرانیان مقیم اوکراین بحث و گفتگو کرد.
اکنون با ورود این بحران به درگیری های نظامی ایران خواستار تخلیه تمامی ایرانیان مقیم اوکراین شد این در حالی است که مسیر های هوایی اوکراین مسدود است و شرایط کماکان برای خروج ایرانیان مقیم اوکراین بحران محسوب می شود سفارت جمهوری اسلامی ایران در اوکراین در آخرین بیانیه خود از تمامی ایرانیان خواست تا در مکان های امن معرفی شده از سوی اوکراین پناه بگیرند و از هر راهکاری برای خروج از اوکراین استفاده کنند.
بر اساس آمار حدود ۵ هزار ایرانی اکنون در اوکراین هستند که بسیاری از آنان دانشجویان مقیم اوکراین برای تحصیل هستند، روز گذشته نیز وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران طی گفتگویی تلفنی با سفیر این کشور در اوکراین ضوابط لازم برای ارایه خدمات به ایرانیان مقیم اوکراین را متذکر شد و بار دیگر تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران به دنبال هر راهکاری برای خروج اتباع خود از اوکراین است.
به گزارش خبرنگار اسپوتنیک در تهران امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و پیتر سیارتو وزیر امور خارجه مجارستان در خصوص بحران اوکراین و همکاری برای تسهیل بازگشت ایرانیان مقیم اوکراین به ایران گفتگو و تبادل نظر کردند.
حسین امیر عبداللهیان، دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.02.2022
وزارت خارجه ایران: بحران اوکراین ریشه در اقدامات تحریک آمیز ناتو دارد
دکتر امیرعبداللهیان در این گفت و گوی تلفنی ضمن ابراز نگرانی از اقداماتی که پیشتر از سوی ناتو در ایجاد بحران در منطقه شرق اروپا انجام گرفته، بر حمایت از راهکارهای سیاسی برای حل بحران اوکراین تاکید کرد.
وزیر امور خارجه مجارستان نیز ضمن ابراز نگرانی شدید از آغاز عملیات نظامی و تایید ضرورت استفاده ار راهکارهای سیاسی و دیپلماتیک ، ابراز امیدواری کرد ابعاد این بحران در سریع ترین زمان ممکن مدیریت و کنترل شود.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه از همتای مجارستانی خود خواستار کمک های انسان دوستانه این کشور برای تسهیل روند انتقال ایرانیان مقیم اوکراین از طریق خاک مجارستان به ایران شد.
دکتر امیر عبداللهیان یادآور شد شهروندان ایرانی از جمله دانشجویان، خانواده دیپلمات ها و سایر ایرانیان مقیم اوکراین، خواهان ورود به مرزهای لهستان و مجارستان برای بازگشت به ایران می باشند.
وزیر امورخارجه مجارستان در پاسخ تاکید کرد، کشورش برای پیگیری انتقال شهروندان ایرانی از طریق خاک مجارستان از هیچ کوششی دریغ نخواهد کرد و دستورات لازم برای پذیرش ایرانیان بدون نیاز به ویزا در خاک مجارستان و فراهم آوردن تسهیلات فوری برای بازگشت آنان به ایران را صادر خواهد کرد.
دکتر امیرعبداللهیان از اهتمام دولت مجارستان برای کمک و ارائه تسهیلات لازم به ایرانیان مقیم اوکراین برای خروج امن از این کشور قدردانی کرد.
همچنین روز گذشته آقای دکتر سعید خطیب زاده در خصوص تحولات در اوکراین ضمن ابراز تاسف از آغاز اقدامات نظامی و شدت گرفتن درگیریها، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران با نگرانی عمیق تحولات در اوکراین را پیگیری مینماید. متاسفانه ادامه اقدامات تحریک آمیز ناتو با محوریت آمریکا منجر به وضعیتی شده است که منطقه اوراسیا در آستانه ورود به یک بحران فراگیر است.
سفیر جدید آمریکا در اوکراین زن خواهد بود - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.02.2022
سفارت ایران در کی یف: ایرانیان از هر امکانی برای خروج از اوکراین اقدام کنند
خطیب زاده تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران طرفین را به توقف درگیریها و آتش بس برای مذاکره فوری بمنظور حل و فصل سیاسی بحران دعوت نموده و ضرورت رعایت حقوق بین الملل و حقوق بشر دوستانه در درگیریهای نظامی را مجدانه یادآوری مینماید.
خطیب زاده همچنین با اشاره به وضعیت ایرانیان مقیم در اوکراین اظهار داشت: مهمترین ماموریت فعلی وزارت امورخارجه رسیدگی کامل و عاجل به وضعیت ایرانیان مقیم اوکراین میباشد که در چارچوب پیش بینی های انجام شده با استفاده از همه ظرفیت در جریان است. سفارت جمهوری اسلامی ایران در اوکراین کاملا فعال بوده و مطابق دستورالعملهای قبلی ارسالی به طور ۲۴ ساعته در خدمت دانشجویان و ایرانیان مقیم است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала