گزارش و تحلیل

غرب از جایی خورد که انتظارش را نداشت

© Sputnik / Pool / Sergei Savostyanov /  مراجعه به بانک تصاویر غرب از جایی خورد که انتظارش را نداشت
غرب از جایی خورد که انتظارش را نداشت - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.02.2022
اشتراک
وقتی بحث شطرنج بازی سیاسی مطرح می شود قطعا نام آقای پوتین جزو اولین ها است.
حرکت اخیر روسیه در به رسمیت شناختن استقلال دونتسک و لوهانسک در واقع یک چک مات در شطرنج سیاست بود که بازیکنان طرف مقابل احتمالا پیش بینی نمی کردند.
بی تجربگی سیاسی رئیس جمهوری جدید اوکراین که از هنرپیشگی به ریاست جمهوری رسیده است را میتوان دلیل اصلی این اتفاق دانست.
قطعا اگر یک رئیس جمهوری با تجربه در اوکراین سر کار بود متوجه می شد که برای شاخ و شانه کشیدن در مقابل روسیه نمی تواند روی غرب حساب باز کند و قبل از اینکه مهره های خود را حرکت دهد فکر می کرد چه ظرفیت هایی دارد و در چه حد و اندازه ای می تواند با روسیه به مقابله بپردازد.
آقای زلنسکی تصور می کرد که اگر اوکراین به عضویت ناتو در بیاید می تواند از پشتیبانی ناتو برای مقابله با روسیه بهره ببرد و چه بسا حتی امنیت روسیه را نیز تهدید کند.
واکنش‌ها پس از به رسمیت شناختن استقلال لوهانسک و دونتسک توسط روسیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.02.2022
واکنش‌ها پس از به رسمیت شناختن استقلال لوهانسک و دونتسک توسط روسیه
اینکه اوکراین تهدید کند که می خواهد به تسلیحات هسته ای مجهز شود در نوع خود یک شعار بسیار ساده لوحانه است و بد نیست که آنها متوجه باشند همین که تصمیم به چنین چیزی بگیرند حتی همان کشورهای اروپایی که امروزه خود را دوست آنها می دانند در مقابل آنها خواهند ایستاد، بماند که قبل از اینکه بخواهند چنین تصمیمی را اجرایی کنند ممکن است که روسیه تصمیم بگیرد واکنش سخت نشان دهد.
ارتش اوکراین هم با بمباران مناطق مسکونی روس تبار در دونتسک و لوهانسک تلاش داشت را احساسات مردم روسیه را تحریک کند تا روسیه به اوکراین حمله کند و بالطبع تصور می کرد با حمله روسیه به اوکراین ناتو از وی حمایت خواهد کرد.
آنچه آقای زلنسکی متوجه نبود این بود که اروپا و آمریکا در شرایطی نیستند که حاضر باشند با روسیه وارد جنگ شوند و مضاف بر همه اینها آنها هیچ تمایلی ندارند خون از دماغ سربازانشان برای ماجراجویی های آقای زلنسکی ریخته شود.
کافی بود آقای زلنسکی به شرایط متحدین آمریکا در منطقه خاورمیانه نگاهی کوتاه بیاندازد تا متوجه شود چه قدر می تواند روی غرب حساب باز کند.
قطعا غربی ها برای آقای زلنسکی تازه کار بیش از آقای اشرف غنی ارزش قایل نمی باشند و در جایی که نیروهای آنها در افغانستان حضور داشتند دیدیم که چه به سر متحدینشان آمد، دیگر اوکراین پیش کش.
علیرغم اینکه کشورهای وابسته به بلوک غرب با اقدام روسیه مخالف می باشند اما خودشان هم به خوبی می دانند که طبق قوانین بین المللی ملت ها حق تعیین سرنوشت دارند و وقتی که ملتی تصمیم به استقلال می گیرد آنها نمی توانند به زور آن ملت را وادار کنند که تحت سلطه حکومتی باشد که مورد حمایت آنها است.
سخنرانی پوتین شروع شد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.02.2022
سخنرانی تلویزیونی پوتین شروع شد
با توجه به تبعیض و شرایطی که توسط دولت مرکزی اوکراین در قبال مردم روس تبار در شرق این کشور وجود دارد، اهالی دونتسک و لوهانسک هم تصمیم خود برای استقلال را گرفته اند و طبیعتا مجامع بین المللی ملزم هستند بر اساس قانون حق تعیین سر نوشت استقلال آنها را به رسمیت بشناسند.
بدیهی است اقدام روسیه برای به رسمیت شناخت استقلال این دو کشور هم طبق قوانین بین المللی یک اقدام کاملا درست است و سازمان ملل هم ملزم است استقلال این دو کشور را نیز به رسمیت بشناسد، حتی این دو کشور می توانند تقاضای همکاری نظامی با روسیه یا دیگر کشورها داشته باشند و یا حتی شاید بعدها به نوعی یک اتحادیه با روسیه و دیگر کشورها تشکیل دهند.
با توجه به این شرایط روسیه برگه فشار کیف بر علیه مردم روسی تبار و مسیحیان ارتودکس را از دست آقای زلنسکی گرفت و حالا مشخص است که کشورهای غربی هاج و واج مانده اند در مقابل این اقدام روسیه چه کار کنند.
آنچه پیش بینی می شود این است که اینها تحریم هایی را بر علیه روسیه بخواهند وضع کنند که در واقع بیشتر اروپا از این تحریم ها متاثر خواهد شد.
یعنی می توان گفت این تحریم ها منجر به آن خواهد شد که مردم اروپا نسبت به اوکراین موضع پیدا کنند چرا که اگر روسیه تحریم شود و هزینه های آنها بالا برود همه ضرر های خود را از بابت ماجراجویی های اوکراین خواهد دید.
ادامه سیاست های نا پخته دولت کیف می تواند در نهایت منجر به آن شود که بخش های دیگری از اوکراین هم بخواهند از دولت مرکزی جدا شوند یا اینکه مردم اوکراین نسبت به دولت مرکزی واکنش نشان دهند و این دولت را سرنگون کنند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала