متن سخنرانی امیرعبداللهیان در کنفرانس امنیتی مونیخ

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / وزارت خارجه ایران
وزارت خارجه ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.02.2022
اشتراک
عبداللهیان: بازگرداندن توازن به روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران، چه از بعد روابط با حوزه‌های جغرافیایی مختلف، و چه در پیگیری ابعاد مختلف و چه در روابط خارجی مانند سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، در کانون این تحول در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران قرار دارد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از سایت وزارت خارجه ایران، امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران در کنفرانس امنیتی مونیخ سخنرانی کرد.
متن سخنرانی: "بسمه تعالی، عالیجنابان، وزرای محترم، حضار گرامی، خانمها و آقایان،
بسیار خرسندم که امروز این فرصت در اختیار من قرار گرفت با شما در خصوص سیاست خارجی دولت جدید جمهوری اسلامی ایران صحبت نمایم.
مردم بزرگ ایران، هفته گذشته چهل و سومین سالگرد انقلاب شکوهمند خود را جشن گرفتند، انقلابی که با شعار استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی، الگوی نوینی از دموکراسی دینی را به جهان عرضه کرد که تاکنون در آن 43 انتخابات عمومی‌با مشارکت بالای مردمی‌برگزار شده است. آخرین انتخابات ما در ایران به استقرار دولتی "مردمی و تحول گرا" انجامید.
آنچه که امروز به عنوان سیاست خارجی متوازن، دیپلماسی پویا و تعامل هوشمند در دولت عملگرا و نتیجه محور جناب آقای رییسی مطرح می‌شود، ترجمان آرمان بلند انقلاب اسلامی ایران و واقعگرایی برخواسته از منافع ملی ما می‌باشد.
سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.02.2022
لاوروف: بیانات غرب در مورد "تهاجم" روسیه به اوکراین تبلیغاتی، جعلی و ساختگی است
بازگرداندن توازن به روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران، چه از بعد روابط با حوزه‌های جغرافیایی مختلف، و چه در پیگیری ابعاد مختلف و چه در روابط خارجی مانند سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، در کانون این تحول در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران قرار دارد.
این سیاست خارجی بر ستون‌هایی همچون "همسایه پایگی"، "آسیاگرایی"، " تعامل هوشمند و گسترش روابط با همه کشورهای جهان به ویژه جهان اسلام بر اساس منافع مشترک، احترام متقابل و عدم مداخله در امور داخلی یکدیگر" و "ترویج و حمایت از چندجانبه گرایی و مقابله با یکجانبه گرایی" بنا شده است.
حضار گرامی،
امروز در حالی با هم صحبت می‌کنیم که نزدیک به 5 سال از خروج غیرقانونی آمریکا از برجام و اعمال تروریسم اقتصادی بر علیه ملت ما و البته بی عملی سه کشور اروپایی میگذرد. این درحالی بود که جمهوری اسلامی ایران یک سال تمام به صورت یکجانبه برجام را اجرا کرد، در برجام باقی ماند و فرصتی طولانی را در اختیار سایر طرفها گذاشت تا به تعهدات خود عمل کنند. نتیجه اما هیچ بود. ایران از تمامی منافع تعهد شده اقتصادی، محروم گردید.
جمهوری اسلامی ایران در دور جدید مذاکرات، با جدیت، حسن نیت و با ارائه ابتکارات متعدد جهت حصول توافق خوب مشارکت کرده است. آنچه در نظر داریم کاملا منطقی و عادلانه است: لغو همه تحریمها، راستی آزمایی و ارائه تضمین‌های ضروری در پایبندی به تعهدات .
اکنون که با شما سخن می‌گویم، همکاران من در وین با بازیهای دوگانه طرف غربی بر سر "متن" و "زمان" روبرو هستند.
معمار تحریم‌ های ایران از وزارت خارجه آمریکا جدا شد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.02.2022
معمار تحریم‌ های ایران از وزارت خارجه آمریکا جدا شد
میخواهم تاکید نمایم که ما آمادگی رسیدن به یک توافق خوب را در کوتاهترین زمان ممکن داریم به شرطی که طرف دیگر آماده اتخاذ تصمیمات سیاسی مورد نیاز باشد.
خانم ها و آقایان،
امنیت خلیج فارس و غرب آسیا پیوندی مستقیم و محکم با امنیت مناطق جغرافیایی همجوار از جمله اروپا دارد. جمهوری اسلامی ایران از هر ایده و طرحی که -بدون مداخله خارجی- به ثبات و صلح در منطقه کمک کند استقبال می‌کند. دولت ما در همین راستا گفتگوهای سازنده ای را با همسایگان جنوبی خود آغاز کرده و پیشرفتهای خوبی در این زمینه حاصل شده است. روابط ما با این همسایگان در مسیر درست توسعه و پیشرفت قرار دارد.
ما معتقدیم زرادخانه‌های تسلیحاتی درمنطقه، هرگز امنیت به همراه نمی آورد. حضور و مداخله قدرتهای بیگانه در منطقه تنها اوضاع امنیتی را پیچیده و بدتر می‌کند و مشکلات را افزایش می دهد. ما اعتقاد داریم امنیت همه کشورهای این منطقه، با مشارکت و همکاری جمعی تامین و تضمین شود.
متاسفانه ما شاهد جنگ طولانی و وضعیت تراژیک انسانی در یمن هستیم. حل و فصل بحران یمن در گرو توجه به ریشه‌های این منازعه، ایفای نقش محوری سازمان ملل متحد، احترام به اراده مردم یمن در تعیین سرنوشت شان و رفع محاصره اقتصادی، انسانی، آتش بس و شروع گفتگوهای یمنی-یمنی است. جمهوری اسلامی ایران از برقرای صلح و ثبات در یمن و سطح منطقه قویا حمایت می‌کند و از هیچ کوششی در این راستا فروگذار نخواهد کرد.
 محمد نعیم، سخنگوی دولت طالبان  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.02.2022
طالبان تصمیم بایدن برای پرداخت سپرده‌های افغانستان در آمریکا به قربانیان ۱۱سپتامبر را "دزدی" خواند.
همکاران محترم،
افغانستان امروز در یک بحران فراگیر انسانی قرار دارد. وضعیت امروز افغانستان محصول اشغال نظامی و استفاده از قدرت نظامی علیه این کشور است. سیاست‌های ایالات متحده در قبال افغانستان طی بیست سال گذشته بیانگر درک نادرست ایالات متحده آمریکا از واقعیات افغانستان است. ما همواره در کنار مردم افغانستان ایستاده ایم. دولت و نهادهای غیردولتی ایران به ارسال کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان و ارسال سوخت ادامه می دهند. ما قویا نگران استمرار خشونت و تروریسم در افغانستان و توسعه فعالیت‌های داعش در این کشور هستیم.
موج فعلی آوارگان افغان به کشورما و دیگر همسایگان بسیار نگران کننده است. مشارکت فعال نهادها و جامعه بین‌المللی برای ارسال کمک‌های انسانی ضروری است.
به باور ما تشکیل دولت فراگیر در افغانستان با حضور همه گروه‌های سیاسی و قومی آن کشور برای رسیدن به صلح و ثبات کاملا ضروری است.
حمایت از فلسطین و صلح در منطقه خاورمیانه مورد توجه جدی ما می‌باشد. جمهوری اسلامی ایران، برای حل مشکل، یک راه حل جامع سیاسی و دمکراتیک ارائه داده که در سازمان ملل به ثبت رسیده است. ما معتقدیم که برگزاری یک رفراندوم در میان ساکنان اصیل فلسطین شامل مسیحی – یهودی و مسلمان از طریق حمایت همه دولتها از نتیجه این رفراندوم بهترین راه حل است. مردم فلسطین خود باید در مورد سرنوشت شان و آینده تصمیم بگیرند.
هشدار جمهوری خواهان آمریکا به بایدن: هر توافق با ایران بدون موافقت کنگره به سرنوشت برجام دچار می شود - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.02.2022
هشدار جمهوری خواهان آمریکا به بایدن: هر توافق با ایران بدون موافقت کنگره به سرنوشت برجام دچار می شود
ما از افزایش تنش بین اوکراین و روسیه نگرانیم. جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری که با هر دو طرف روابط حسنه ای دارد، طرفین را به حل و فصل اختلافات از طریق گفتگو و روش مسالمت آمیز دعوت می‌کند.
ما بر ضرورت حل و فصل مسالمت آمیز مسائل منطقه ای از جمله در شبه جزیره کره و اختلافات در دریای چین جنوبی - بدون دخالت قدرتهای فرامنطقه ای - تاکید داریم. باور داریم که استفاده ابزاری از مفاهیم دمکراسی و حقوق بشر در بلند مدت به زیان این ارزشهای بنیادین خواهد بود.
خانم ها و آقایان،
در پایان مایلم بار دیگر تاکید کنم که دولت جدید جمهوری اسلامی ایران، دولتی عمل گرا و نتیجه محور است و بر همین اساس آمادگی دارد تا با همه کشورها بر اساس احترام متقابل و منافع مشترک روابط سازنده و پایدار برقرار نماید.
بار دیگر از برگزارکنندگان این کنفرانس مهم تشکر و برای همه شما که در آن مشارکت کرده اید موفقیت آرزومندم".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала