فرضیه دانشمندان برای نجات زمین با استفاده از هوش سیاره ای

© Photo / Roskosmos / Oleg Artemievفرضیه دانشمندان برای نجات زمین با استفاده از هوش سیاره ای
فرضیه دانشمندان برای نجات زمین با استفاده از هوش سیاره ای  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.02.2022
اشتراک
دانشمندان آمریکایی برای نجات بشریت پیشنهاد کردند که تکنوسفر را با بیوسفر ترکیب کنند.
به گزارش اسپوتنیک، دانشمندان آمریکایی از دانشگاه روچستر، موسسه علوم سیاره ای و دانشگاه آریزونا فرضیه ای از هوش سیاره ای ارائه کرده اند - یک فعالیت شناختی که در مقیاس جهانی عمل می کند و از وجود زیست کره روی زمین پشتیبانی می کند. این مفهوم زیست کره و تکنوسفر را ترکیب می کند که یک سیستم پیچیده واحد را تشکیل می دهد که قادر به کنترل خود است. در مقاله ای که در مجله بین المللی Astrobiology منتشر شده است، بیشتر در مورد این مفهوم بخوانید.
محققان بر فرضیه گایا تکیه می کنند که بر اساس آن همه موجودات زنده یک ابر ارگانیسم عظیم را تشکیل می دهند که می تواند با تأثیرگذاری بر فرآیندهای زمین شناسی موجودیت خود را حفظ کند. نمونه ای از این تارهای میکوریزای جنگلی است که وقتی هیف های قارچی به دور ریشه درخت می پیچند تشکیل می شوند. تارهای میکوریزی قادرند مواد مغذی را از یک قسمت از جنگل به قسمت دیگر جایی که درختان فاقد آن هستند، منتقل کنند. بنابراین، جنگل نشاط خود را افزایش می دهد.
دانشمندان تمدن بشری مدرن را به عنوان یک تکنوسفر "نابالغ" تعریف می‌کنند، یعنی مجموعه‌ای از تمام سیستم‌ها و فناوری‌های ساخته‌شده توسط انسان که به‌طور مخربی بر روی سیاره تأثیر می‌گذارند. به گفته نویسندگان، بشریت باید یک تکنوسفر "بالغ" ایجاد کند تا خود را از انقراض به عنوان یک گونه نجات دهد. محققان همچنین چهار مرحله را در تکامل بیوسفر و تمدن متمایز می کنند: زیست کره نابالغی که در اوایل زمین وجود داشت. یک بیوسفر بالغ که در آن فتوسنتز شروع به کار کرد و اکسیژن انباشته شد. یک تکنوسفر نابالغ و یک تکنوسفر بالغ که در آن فناوری ها به زیست کره آسیبی نمی رسانند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала