قصد کره جنوبی برای واردات مجدد نفت از ایران

© IRNAتولید نفت ایران با وجود ادامه تحریم‌های اقتصادی رکوردشکنی می کند
تولید نفت ایران با وجود ادامه تحریم‌های اقتصادی رکوردشکنی می کند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.02.2022
اشتراک
رسانه‌های کره جنوبی از برنامه این کشور برای ازسرگیری واردات نفت از ایران پس از سه سال وقفه خبر دادند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، وزارت امور خارجه کره جنوبی روز چهارشنبه اعلام کرد این کشور و ایران رایزنی‌هایی برای بحث در مورد راه‌های حل اختلافات چندساله بر سر دارایی‌های بلوکه‌شده ایران تحت تحریم‌های آمریکا انجام داده‌اند.
به نوشته خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی، در حالی که مذاکرات چندجانبه برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ایران وارد مرحله نهایی می‌شود، بانکداران ایرانی و مقامات شرکت ملی نفت ایران هم‌اکنون در کره جنوبی هستند تا با مقامات سئول دیدار و درباره مسائل اقتصادی معلق گفتگو کنند.
بیش از ۷ میلیارد دلار از وجوه ایران در دو بانک کره‌ای تحت تحریم‌های ایالات متحده بلوکه شده است.
در این دیدار دو روزه که از روز سه‌شنبه آغاز شده، دو طرف درباره گزینه‌های پرداخت پول‌های بلوکه شده ایران و امکان ازسرگیری تجارت نفت به منظور آماده‌سازی برای کاهش احتمالی تحریم‌های آمریکا علیه ایران مذاکره کردند.
تا پیش از تحریم‌ها، ایران که چهارمین ذخایر بزرگ نفت جهان را دارد، تأمین‌کننده اصلی نفت کره جنوبی بود.
پس از تحریم‌های آمریکا و عدم صدور معافیت در ماه مه سال ۲۰۱۹، کره جنوبی خرید نفت از ایران را متوقف و متعاقب آن واردات نفت از آمریکا را افزایش داد.
خبرگزاری بلومبرگ نیز در این زمینه نوشته است: به نظر می‌رسد ایران در حال برداشتن گام‌هایی برای بازگشت رسمی خود به بازار بین‌المللی نفت پس از بیش از سه سال است.
به گفته افراد مطلع، مقامات شرکت ملی نفت ایران که به سئول سفر کرده‌اند با حداقل دو پالایشگاه کره جنوبی دیدار می‌کنند تا درباره صادرات مجدد نفت گفتگو کنند. یکی از این افراد گفت که بحث‌ها در مرحله مقدماتی با حجم و زمان‌بندی احتمالی است که هنوز مشخص نشده است.
درخواست کره‌جنوبی از چین: کره‌شمالی به مذاکرات اتمی بازگردانده شود - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.02.2022
افتتاح نمایشگاه دائمی ایران در موزه چند فرهنگی پایتخت کره جنوبی+ عکس
کره جنوبی یکی از بزرگترین خریداران نفت فوق سبک ایران بود. این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که دولت ایران گفته است برای دستیابی به یک توافق هسته‌ای خوب در مذاکرات وین عجله دارد و یک دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا گفت که معتقد است توافق "در چشم‌انداز" است.
بر اساس تحلیل بانک سیتی گروپ، توافق بین ایران و قدرت‌های جهانی امکان بازگشت ۵۰۰ هزار بشکه نفت در روز به بازارهای بین‌المللی را در ماه‌های آوریل تا مه فراهم می‌کند که درنهایت تا پایان سال به ۱.۳ میلیون بشکه افزایش می‌یابد.
بر اساس بیانیه وزارت خارجه کره جنوبی، یک هیئت ایرانی متشکل از مقامات بانک مرکزی، وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران در تاریخ ۱۵ تا ۱۶ فوریه در سئول برای گفت‌وگوهای کاری در مورد مسائل مالی و نفتی حضور دارند. وزارت خارجه کره جنوبی در ۲۹ ژانویه گزارش داده بود که دو کشور در حال برنامه‌ریزی برای هدف قرار دادن مذاکرات بر سر دارایی‌های بلوکه شده ایران در این کشور آسیایی بودند.
کره جنوبی قبل از تحریم‌های آمریکا در سال ۲۰۱۸ بالغ بر ۱۸.۵ میلیون بشکه در ماه از ایران وارد می‌کرد. در حالی که بزرگترین خریداران نفت ایران از جمله کره به لطف معافیت‌ها می‌توانستند به خرید خود ادامه دهند، این خریدها تمدید نشد و واردات در نیمه اول سال ۲۰۱۹ متوقف شد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала