گزارش و تحلیل

اومیکرون پایان کرونا؟

© REUTERSکرونا ویروس
کرونا ویروس - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.02.2022
اشتراک
اخیراً معاونت درمان ستاد کرونا استان تهران ۸۰ الی ۸۵ درصد موارد ابتلا به کرونا در ایران را از سویه ی اومیکرون دانست، همچنین معاونت تحقیقات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جمهوری اسلامی ایران پیک موج جدید کرونا در ایران را تا اوایل نوروز تخمین زد و هشدار دوباره سه رقمی شدن قربانیان کرونا در ایران را داد.
با توجه به پایان سال شمسی در ایران و نزدیک شدن به سال نو احتمال بالا رفتن آمار ابتلا و فوتی ها روز به روز افزایش می یابد این در حالیست اقتصاد جهانی و به تبع آن ایران از محدودیت های ناشی از کرونا ضربه های بسیاری خورده.
آقای دکتر پیام طبرسی معاون آموزشی مرکز آموزشی درمانی مسیح دانشوری در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:
علائم سویه امیکرون با دیگر سویه‌ های کرونا تفاوتی ندارد تنها تفاوتی که دارد این است که با سرماخوردگی مشابهت بالا دارد اما علائم تنفسی کماکان در این سویه نیز وجود دارد.
از آنجا که بیشتر موارد به صورت سرما خوردگی است اگر فردی علائم شدید داشت و بهبود پیدا کرد همچنین ۵ روز از آغاز علائم گذشته بود. می‌تواند از قرنطینه خارج شود چرا که بسیاری از افراد علائم ابتلا به امیکرون را به صورت یک شب آبریزش بینی تجربه می کنند و پس از آن بهبود پیدا می کنند اما افرادی که علائم شدیدتر نشان می دهند ۵ روز استراحت در منزل و پنج روز استفاده از ماسک در مجامع را باید رعایت کنند، بنابراین برای بیمارانی که علائم شدیدتر را تجربه می‌کنند اما بستری در بیمارستان برای آنها انجام نمی شود پنج روز پس از بروز علائم قرنطینه ی آنها تمام می شود.
اکنون خوشبختانه در ایران سوی غالب امیکرون است و دلتا چرخش بالایی میان بیماران ندارد، البته که در شرایطی که هم دلتا و هم‌ امیکرون در گردش باشد فرد می تواند به هر دو سویه مبتلا شود اما این که در صورت ابتلا به هر دو سویه علائم، مرگ و میر یا عوارض شدید تر یا بیشتری تجربه می شود تا کنون ثابت شده نیست.
آقای دکتر پیام طبرسی احتمال نزولی شدن پیک جدید کرونا در ایران را تا دو هفته دیگر تخمین زد و بیان کرد:
متاسفانه بستری های ما اکنون رو به صعود است و در پیک امیکرون به سر می بریم به نظر می رسد تا دو هفته دیگر شرایط نزولی شروع شود و وضعیت رو به بهبود برود.
کرونا ویروس در جهان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.02.2022
گزارش و تحلیل
فوت ۱۳۰ بیمار کرونایی دیگر، اومیکرون می تازد
تمام دنیا تا کنون این مسیر را طی کردند و بسیاری از کشور های اروپایی هم اکنون اعلام می‌ کنند که از چند ماه دیگر تمامی محدودیت‌ ها برداشته می‌ شود و حتی استفاده از ماسک نیز انجام نمی شود.
در شرایطی که سه دوز واکسن برای گروه های هدف تزریق شده و تعداد زیادی نیز مبتلا شده‌ اند دیگر کرونا نمی تواند به صورت همه گیر در بیاید کما اینکه اکنون کسانی که قبلاً کرونای شدید گرفتند هنگام ابتلا به شدت بیماری را به صورت خفیف تجربه می‌ کنند به همین دلیل ما نیز امیدواریم پس از گذراندن موج امیکرون و تزریق سه دوز واکسن برای گروه های مد نظر بتوانیم به زندگی با کرونا عادت کنیم و شرایط ساده‌ تری را تجربه کنیم.
رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری اهمیت دریافت سه دوز واکسن برای پیشگیری از ابتلا به کرونا و کاهش علائم ابتلا را بسیار بالا بیان کرد و اظهار داشت:
نباید فراموش کرد که کرونا هیچگاه از بین نمی رود و باید با کرونا زندگی خود را تطابق دهیم، باید نکات خاصی را رعایت کنیم برای مثال هنگامی که بیمار هستیم به مجامع عمومی مراجعه نکنیم.
اثر واکسن را فردی نمی توان سنجید اما به صورت جمعی که بررسی شود به وضوح مشخص است که دریافت سه دوز واکسن چه تاثیر چشمگیری در کاهش علائم و کاهش ابتلا دارد بیشتر بستریان هم کسانی هستند که سه دوز واکسن را دریافت نکردند و بیشتر آنهایی که دچار شدت بیماری یا مرگ و میر می‌شوند افرادی هستند که واکسن دریافت نکردند.
وی افزود:
هنگامی که ما درگیر سویه دلتا در کشور بودیم مشاهده می کردیم که با همین تعداد مبتلا بیش از ۷۰۰ نفر مرگ و میر داشتیم در حالی که اکنون مرگ و میر ما زیر ۲۰۰ نفر است و این خود نشان دهنده اثر واکسن است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала