پیگیری موضوع VPN قانونی در سال آینده انجام می‌شود

© Photo / TASNIM NEWS AGENCY /پیگیری موضوع VPN قانونی در سال آینده انجام می‌شود
پیگیری موضوع VPN قانونی در سال آینده انجام می‌شود - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.02.2022
اشتراک
رئیس مرکز ملی فضای مجازی در حاشیه افتتاح پروژه توسعه فیبر نوری در وزارت ارتباطات، درخصوص طرح VPN قانونی، اعلام کرد که این طرح ابتدای سال آینده پیگیری خواهد شد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، بحث VPN‌ قانونی و طبقه‌ بندی فیلترینگ و اینترنت به سال‌ های گذشته حتی اوایل دهه ۹۰ می‌گردد. اما در سال ۹۸ و ۹۹ این طرح بیشتر در فضای رسانه‌ ها و سخنرانی‌ های مسئولین دیده می‌ شد. برای مثال محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات وقت، شهریور ۱۳۹۸ در مجلس حاضر شد تا به سوالات نمایندگان پاسخ دهد. در این جلسه علنی، درباره فیلترینگ مباحث بسیاری مطرح شد اما یکی از مهمترین آن‌ها، طبقه‌ بندی فیلترینگ بود. وزیر ارتباطات به صراحت در این رابطه گفت: "نمی‌ شود سطح سیستم و فیلترینگ اینترنت برای یک استاد دانشگاه و یا دانشجو و یا یک خبرنگار برابر باشد."
آبان ماه ۱۳۹۸ ابوالحسن فیروزآبادی رئیس مرکز ملی فضای مجازی، از تهیه آیین‌ نامه‌ای با همکاری دادستانی برای قانونمند کردن استفاده از VPN در کشور خبر داد. به گفته وی براساس این آیین‌ نامه اپراتورهای فروش VPN شکل خواهند گرفت تا افراد و سازمان بتوانند در صورت نیاز از VPN‌ استفاده کنند. موضوعی که سر و صدای زیادی به پا کرد و با مخالفت کاربران فضای مجازی همراه شد.
نخست وزیر اسرائیل - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.02.2022
موضع گیری جدید نخست وزیر اسرائیل علیه ایران
"جواد جاویدنیا"، سرپرست وقت معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور نیز فروردین ماه ۱۳۹۹ اعلام کرد پیشنویس مسائل قانونی اعطای این VPNها در قوه قضاییه طراحی شده و بخش عمده آن در کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه به تصویب رسیده است.
در حالی که برای مدتی خبری از اجرای این طرح نبود، دبیر شورای عالی فضای مجازی اسفندماه ۱۳۹۹ بار دیگر به آن اشاره و اظهار داشت مدیریت VPN قانونی به زودی در کشور اجرایی می‌شود. اما در یک سال گذشته این موضوع دیگر مطرح نشد. گفتنی است بسیاری از کارشناسان مخالف اجرای چنین طرحی و ایجاد طبقه‌ بندی در دسترسی به اینترنت برای شهروندان هستند.
بحث VPN قانونی، احتمالا مرتبط با تصمیم‌ گیری‌ هایی درباره "اینترنت طبقاتی" است. حتی پیش از این گفته شده بود که برخی سایت‌ های فیلتر شده مانند یوتیوب باید برای برخی از اقشار جامعه در دسترس قرار بگیرند.
ابوالحسن فیروزآبادی رئیس مرکز ملی فضای مجازی، در روز گذشته در حاشیه آیین راه‌ اندازی ۵۰۰ هزار پورت فیبر نوری در خصوص طرح VPN قانونی، گفت: طرح مذکور ادامه داشته و متوقف نشده است. صحبت‌ های جدیدی انجام شده و تعاملاتی با وزارت ارتباطات در این زمینه خواهیم داشت. از سال آینده بحث VPN قانونی را پیگیری خواهیم کرد.
همچنین براساس اظهارات پیشین مسئولان، رسته‌ های شغلی خاص، تشکیلات قضایی و امنیتی، دانشجویان، اساتید دانشگاه، پزشکان و خبرنگاران و افرادی که بنا به اقتضائات شغلی و تحصیلی نیازمند دسترسی به سایت‌های فیلتر شده هستند جزو افرادی هستند که VPN قانونی را دریافت خواهند کرد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала