کشف یک سیاره جدید در نزدیکترین ستاره به خورشید

© Photo / ESO / M. Kornmesserپروکسیما قنطورس
پروکسیما قنطورس - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.02.2022
سیاره جدیدی در نزدیکی نزدیکترین ستاره به ما پیدا شده است که گردش سال در آن 5 روز است.
به گزارش اسپوتنیک، ستاره شناسان با استفاده از تلسکوپ بسیار بزرگ، سیاره سومی را در اطراف نزدیک ترین ستاره به خورشید، پروکسیما قنطورس، کشف کردند. این سیاره فراخورشیدی 4 برابر کوچکتر از زمین است و نزدیک به منطقه قابل سکونت ستاره خود قرار دارد.
سیاره تازه کشف شده پروکسیما d نام دارد و در فاصله حدود چهار میلیون کیلومتری - کمتر از یک دهم فاصله خورشید تا عطارد - به دور ستاره مادرش پروکسیما قنطورس می گردد. بین ستاره و منطقه قابل سکونت، منطقه ای در اطراف ستاره که در آن آب مایع می تواند در سطح سیاره وجود داشته باشد، می چرخد. سیاره کشف شده تنها در 5 روز به دور ستاره می چرخد.
قبلاً مشخص شده است که این ستاره دو سیاره دیگر دارد: پروکسیما b با جرمی قابل مقایسه با جرم زمین که هر 11 روز یک بار به دور ستاره می چرخد ​​و در منطقه قابل سکونت قرار دارد و پروکسیما cکه در یک گردش طولانی 5 ساله قرار داشته، به دور ستاره می چرخد ​​و به منطقه قابل سکونت نمی رسد.
پروکسیما b چندین سال پیش با ابزار HARPSدر تلسکوپ 3.6 متری رصدخانه جنوبی اروپا کشف شد. این کشف در سال 2020 تایید شد، زمانی که دانشمندان سیستم پروکسیما را با ابزار جدیدی در تلسکوپ بسیار بزرگ که دقت بیشتری داشت، مشاهده کردند. در خلال این مشاهدات بعدی بود که اخترشناسان متوجه اولین نشانه‌هایی شدند که ستاره سیاره‌ای با مداری پنج روزه دارد.