مشکلات موجود بر سر راه تولید اکسیژن در ماه و مریخ

© Photo / CNSAچین برای اولین بار کاوشگری را با موفقیت در مریخ فرود آورد
چین برای اولین بار کاوشگری را با موفقیت در مریخ فرود آورد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.02.2022
اشتراک
دانشمندان بریتانیایی موفق به کشف ارتباط میان میزان تولید اکسیژن و گرانش شدند.
به گزارش اسپوتنیک، بر اساس نتایج منتشر شده در "Nature Communication" دانشمندان دانشگاه گلاسکو در بریتانیا نشان داده‌اند که الکترولیز آب به دلیل گرانش ضعیف‌تر، اکسیژن کمتری در ماه و مریخ نسبت به زمین تولید می‌کند.
کشف این موضوع، امکان درک زودهنگام چالش‌هایی را که مستعمرات فضایی هنگام مصرف منابع آب موجود در اجرام آسمانی منظومه شمسی با آن مواجه خواهند شد، فراهم می‌کند.
رفتار حباب های اکسیژن روی سطح الکترود غوطه ور در آب به نیروی جاذبه بستگی دارد که مستقیماً بر کارایی تولید اکسیژن الکتروشیمیایی تأثیر می گذارد. اگرچه محققان با الکترولیزگرها در شرایط گرانش صفر در طول پرواز آزمایشاتی را انجام داده‌اند، اما هیچ داده‌ای درباره نحوه عملکرد آنها در گرانش کم وجود ندارد.
اثر عکاس چوآن جین سو در کنکور «بیشن عکاسان نجوم-2018» که در جای دوم ایستاد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.10.2018
چندرسانه ای
بینش عکاسان نجوم
در شرایط گرانش بسیار کم، عامل غالب در تشکیل حباب‌های اکسیژن، شناوری نیست بلکه این موضوع به نیروی گرانش بستگی دارد و نیروی کشش سطحی حباب‌ها را در حین رشد روی سطح الکترود نگه می‌دارد. در نتیجه، یک لایه ضخیم از فوم حبابدار در اطراف الکترود تشکیل می شود که ناحیه الکتروکاتالیستی را کاهش می دهد و مقاومت اهمی (یعنی تلفات برق DC) و اضافه ولتاژ آند را افزایش می‌دهد که با هزینه های انرژی اضافی برای الکترولیز مطابقت دارد. در شرایط گرانش فوق العاده زیاد، شبیه سازی شده در سانتریفیوژ، بازده الکترولیز، برعکس، افزایش می یابد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала