شامپانزه ها می دانند چگونه از حشرات برای التیام زخم های خود استفاده کنند + جزئیات

© AP Photo / Michael Probstشامپانزه ها
شامپانزه ها - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.02.2022
اشتراک
جانورشناسان آلمانی از دانشگاه اسنابروک یک روش بسیار غیرمعمولی برای خوددرمانی را که توسط شامپانزه ها استفاده می شود، توصیف کرده اند.
به گزارش اسپوتنیک، نشریه Current Biology می نویسد: شامپانزه های معمولی که در پارک ملی لوآنگو (Loango) در غرب کشور آفریقایی گابن زندگی می کنند، حشرات را روی زخم های خود قرار می دهند.
شامپانزه ها از حشرات نه تنها برای درمان زخم های باز خود بلکه برای درمان زخم های دیگر همنوعانشان استفاده می کنند. احتمالاً این کار به نوعی روند بهبود زخم ها را تسریع کرده یا شاید به تسکین درد کمک می کند. دانشمندان خاطرنشان می‌کنند که خوددرمانی در میان حیوانات رایج است، اما این اولین باری است که دیده می شود حیوانات سعی در درمان زخم‌ها با حشرات دارند.
شامپانزه باهوش می داند که چطور از بازدیدکنندگان غذا بگیرد+ویدیو - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.06.2019
شامپانزه باهوش می داند که چطور از بازدیدکنندگان غذا بگیرد+ویدیو
جانورشناسان به رهبری سیمون پیکا از نوامبر 2019 تا فوریه 2021 گروهی از شامپانزه ها را به مدت 15 ماه در پارک ملی لوانگو مطالعه کردند . در طول این مدت، 22 رأس از 45 شامپانزه دچار 76 زخم باز شدند. در 19 مورد، میمون‌های مبتلا حشرات را روی زخم‌های خود قرار دادند. پیکا می گوید: شامپانزه ها حشره ای را گرفتند، سپس آن را با لب‌های خود فشار دادند و روی سطح زخم قرار دادند. متأسفانه ما نتوانسته ایم حشراتی را که میمون ها از آنها به عنوان دارو استفاده می کنند شناسایی کنیم. اینها نوعی حشرات بالدار تیره رنگ هستند که زیر شاخه ها و برگ ها زندگی می کنند".
دانشمندان معتقدند ممکن است حشرات چنان ترکیبات شیمیایی ترشح کنند که باعث تسریع بهبود زخم یا تسکین درد شود. آنها می گویند مشاهدات بیشتری برای در ک بهتر این پدیده مورد نیاز است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала