جنجال جاسوسی، سفر رئیس پلیس اسرائیل به امارات را نیمه تمام گذاشت

© Photo / IRNAسفر رئیس پلیس اسرائیل به امارات
سفر رئیس پلیس اسرائیل به امارات  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.02.2022
اشتراک
رئیس پلیس اسرائیل که برای رسیدگی به جنجال نرم افزار جاسوسی که منجر به رسوایی فزاینده‌ای بر سر گزارش‌های غیرقانونی، از جمله درباره اعضای حلقه نزدیک بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر سابق این کشور شد، به ابوظبی سفر کرده بود، سفر خود را نیمه تمام گذاشت.
به گزارش اسپو.تنیک به نقل از ایرنا، "کوبی شابتای" دیروز، سفر خود به ابوظبی - جایی که پلیس اسرائیل و امارات طی دیدارهای طولانی در حال برقراری روابط حرفه‌ای بودند - را کوتاه کرد و به تل آویو بازگشت.
رییس پلیس اسرائیل در این سفر که نخستین سفرش پس از سازش و عادی سازی روابط میان دو طرف است، یکشنبه شب وارد ابوظبی شده بود.
توافقنامه عادی سازی روابط و سازش دو کشور کوچک عربی بحرین و امارات با اسرائیل با عنوان "توافقنامه ابراهیم" در 25 شهریور 1399 اعلام شد و امارات و بحرین، سومین و چهارمین کشور عربی بعد از مصر و اردن بودند که با این کشور سازش کردند.
این سفر که از طرف بخش روابط خارجی پلیس اسرائیل تدارک دیده شده بود، قرار بود چند روز ادامه داشته باشد که به گفته منابع اسرائیل، هدف از آن ایجاد روابط حرفه‌ای میان پلیس دو طرف است.
فعال‌سازی سامانه موشکی اسرائیلی 'گنبد آهنین' در آمریکا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.02.2022
گزارش و تحلیل
آیا گنبد آهنین اسرائیل به امارات می رسد؟
تارنمای "آی ۲۴ - i۲۴news " پیشتر به نقل از منابع خود گفته بود که پلیس اسرائیل قصد دارد نیروهایی ویژه و از جمله شماری از افسران پلیس این رژیم را در خاک امارات متحده عربی مستقر کند که وظیفه این نیروها مبارزه با جرائم شهروندان یهودی در خاک امارات متحده عربی از جمله روسپی‌گری، سرقت و موارد مرتبط با مواد مخدر است.
"نفتالی بنت" نخست‌وزیر رژیم اسرائیل نیز حدود دو ماه پیش به امارات متحده عربی سفر کرده بود و رییس جمهور این کشور نیز هفته گذشته سفری به ابوظبی داشت.
پلیس اسرائیل در بیانیه‌ای علت کوتاه شدن سفر رئیس پلیس این کشور را بررسی دقیق تحولات در زمینه نرم افزار جاسوسی عنوان و ادعا کرده بود که پلیس اسراییل چیزی برای پنهان کردن از مردم ندارد.
به نوشته آسوشیتدپرس، بازگشت رئیس پلیس اسرائیل به تل آویو بازتاب جدی بودن اتهام‌های منتشر شده توسط روزنامه تجاری "کالکالیست - Calcalist" است که در تمامی محافل سیاسی و حقوقی اسرائیل نفوذ کرده است.
در این گزارش نه تنها حلقه نتانیاهو که مدیران پیشین وزارتخانه‌ها، شهرداران و فعالان سیاسی اسرائیل نیز هدف قرار گرفته‌اند.
بر اساس گزارش روزنامه تجاری کالکالیست، پلیس اسراییل در این ارتباط از نرم افزار نظارتی قدرتمند "پگاسوس – Pegasus" ساخت شرکت جاسوس افزار اسرائیل "ان – اس – او گروپ- NSO Group" استفاده کرده است.
جاسوس افزار پگاسوس که با تعدادی از سوء استفاده‌های دولت‌های مستبد در سراسر جهان مرتبط است، به عنوان یک سلاح طبقه‌بندی شده به شمار آمده و هرگونه صادرات این فناوری باید به تایید تل آویو برسد. روزنامه تجاری کالکایست دوشنبه گذشته نوشته بود که پگاسوس به یکی از کاربردی‌ترین ابزارها توسط پلیس رژیم اسرائیل به منظور گردآوری اطلاعات تبدیل و علیه سیاستمداران، معترضان، غول‌های تجاری، مدیران وزارتخانه‌ها و مشاوران نزدیک نتانیاهو و پسر نخست وزیر پیشین اسرائیل تبدیل شده است.
در حالی که پلیس اسرائیل با رد این اتهام‌ها مدعی شده هیچ گونه مدرکی مبتنی بر فعالیت غیرقانونی کشف نشده، اما گزارش این روزنامه محکومیت طیف سیاسی اسرائیل را به دنبال داشته است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала