کشف اولین سیاهچاله سرگردان به کمک دو محقق ایرانی

© Photo / ESA/Hubble, ESO, M. Kornmesserکشف اولین سیاهچاله سرگردان به کمک دو محقق ایرانی
کشف اولین سیاهچاله سرگردان به کمک دو محقق ایرانی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.02.2022
اشتراک
سیاهچاله‌ تنهایی در کهکشان راه شیری با روش اخترسنجی و ریزهمگرایی گرانشی با همکاری استاد و عضو گروه کیهان‌ شناسی دانشکده فیزیک و دانش آموخته دکتری دانشگاه شریف کشف شد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از دانشگاه صنعتی شریف، یک تیم بین‌ المللی متشکل از محققان بیش از ۵۰ موسسه پژوهشی و گروه‌ های تحقیقاتی شامل دو اخترفیزیکدان ایرانی موفق شدند با استفاده از اثر اختلاف منظر در ریز همگرایی گرانشی، جرم و فاصله سیاهچاله‌ ای تنها را در راستای مرکز کهکشان راه شیری محاسبه کنند.
با توجه به نتیجه درخشان این پژوهش که دکتر سهراب راهوار، عضو هیئت علمی دانشکده فیزیک و دکتر صدیقه سجادیان، فارغ‌ التحصیل دکترای دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف و عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان در آن همکاری داشته‌اند، پیش بینی می‌شود روزهای هیجان انگیزی در کشف سیاهچاله‌ های منفرد گشوده شود.
انحراف نور و همگرایی گرانشی از پیش بینی‌ های نظریه نسبیت عام است. همگرایی گرانشی هم‌ اکنون دهه‌ های متوالی است که ابزار رصدی منجمان برای فهم کیهان و مشاهده اعماق آسمان‌ ها شده است.
ریزهمگرایی گرانشی به پدیده افزایش شدت نور یک منبع ستاره‌ ای به دلیل هم راستا شدن و حرکت نسبی بین عدسی و منبع گفته می‌شود.
ریزهمگرایی گرانشی یکی از پیشروترین تکنیک‌ های رصدی برای کشف ویژگی‌ های لنز گرانشی از ستاره تا سیارات فراخورشیدی است.
در این کشف با رصد متوالی رویداد OGLE-2011-BLG-0462/MOA-2011-BLG-191 توسط تلسکوپ‌های زمینی به همراه تلسکوپ هابل به مدت چند سال به دست آمده است. جرم این عدسی که اولین سیاهچاله‌ی مجزا بدون تابش پرتوهای ایکس است حدود ۷ برابر جرم خورشید است.
طبق گفته‌ های ساهو نویسنده مسئول این مقاله به مجله‌ ساینتیفیک امریکن، سرعت نسبی این سیاهچاله که از مرتبه ۴۵ کیلومتر بر ثانیه است نشان از ضربه انفجار ستاره در حال مرگ بوده است. اتفاقی که می‌ توانسته تا صد میلیون سال پیش نیز رخ داده باشد.
این کشف راهگشای کشف‌ های جدیدی برای کشف سیاهچاله‌ های تنها در خانه ما کهکشان راه شیری است.
گفتنی است دکتر سهراب راهوار استاد و عضو گروه کیهان شناسی دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف است. زمینه‌ های تحقیقاتی وی سیارات فراخورشیدی است و علاوه بر آن در پروژه بین‌ المللی کشف سیارات فراخورشیدی همکاری دارد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала