گزارش و تحلیل

استقبال مردم از سمساری ها و سایت های آنلاین جهت خرید لوازم خانگی دست دوم

اشتراک
گرانی ها و مشکلات اقتصادی سبب شده است تا مردم بیشتر به سمت خرید لوازم الکترونیکی و خانگی روی بیاورند.
رئیس اتحادیه سمساران و امانت فروشان از رونق بازار لوازم خانگی دست دوم به دلیل گرانی کالاهای نو خبر داد و گفت که بیشترین کالاهای دست دوم که خریداری می‌شوند، اول لوازم صوتی تصویری و یخچال و فریزر هستند و وسایل چوبی مثل مبلمان و سرویس خواب در اولویت‌های بعدی هستند.
برای روشن شدن مطلب گزارشگر اسپوتنیک به سراغ سمساری ها و سایت های آنلاین دست دوم رفته است تا اطلاعات بیشتری در این زمینه بدست بیاورد.
ابتدا به سراغ سمساری های واقع در شمال شهر تهران رفتیم تا از او شرایط و میزان خرید و فروش لوازم خانگی را جویا شویم.
این سمسار بیان می کند که با وجود ویروس کرونا و صد البته گرانی ها رویکرد مردم بسمت خرید کالای نو به طور کلی کم شده است و آنان دیگر در حد نیاز ضروری آن هم بیشتر از سایت های دست دوم اقدام به خرید می کنند.
سمسار دیگری در مرکز شهر تهران بر این مسأله صحه گذاشت و معتقد است که رویکرد مردم نسبت به خرید کالاهای دست دوم تغییر کرده است. او معتقد است که در گذشته مردم کمتر به سراغ کالاهای دست دوم می رفتند و ترجیح آنان این بود تا بسیاری از لوازم خانگی مخصوصا لوازم الکترونیکی را بصورت نو خریداری کنند تا هم از گارانتی کالا بهره مند شوند و هم درگیر مشکلات خرابی کالاها نشوند. اما امروزه با بیشتر شدن تورم و بالا رفتن قیمت دلار، مردم به صورت اجباری به سراغ سمسارها می آیند تا آنها بتوانند کالاهای الکترونیکی تمیز، مشابه نو و کم کارکرد برای مشتری پیدا کنند. این سمسار معتقد است که البته با شیوع ویروس کرونا و کمتر شدن رفت و آمدها کالاهای غیرضروری از زندگی گروهی از مردم حذف شده است و بیشتر در حد نیاز اقدام به خریداری کالاها می کنند.
© Sputnik / насибэ исмаилиسمساری ها و خرید لوازم خانگی دست دوم
سمساری - اسپوتنیک ایران
1/4
سمساری ها و خرید لوازم خانگی دست دوم
© Sputnik / насибэ исмаилиسمساری ها و خرید لوازم خانگی دست دوم
سمساری - اسپوتنیک ایران
2/4
سمساری ها و خرید لوازم خانگی دست دوم
© Sputnik / насибэ исмаилиسمساری ها و خرید لوازم خانگی دست دوم
سمساری - اسپوتنیک ایران
3/4
سمساری ها و خرید لوازم خانگی دست دوم
© Sputnik / насибэ исмаилиسمساری ها و سایت های آنلاین خرید لوازم خانگی دست دوم
سمساری - اسپوتنیک ایران
4/4
سمساری ها و سایت های آنلاین خرید لوازم خانگی دست دوم
سمسار دیگری در شهر تهران معتقد است که ظهور سایت های آنلاین ضربه اساسی به این صنف زده اند به حدی که دیگر ادامه این کار برای آنان سود چندانی ندارد چرا که اجاره مکان بسیار بالاست و بسیاری از سمساری های فیزیکی جای خود را به سمساری های آنلاین داده اند که در آنها خرید و فروش کالاهای دست دوم بسیار داغ است. او معتقد است که وجود اپلیکیشین‌های فضای مجازی ریزش صنف سمساران را بیشتر کرده است چرا که سبب حذف واسط شده است و خریدارها مستقیما همدیگر را از فضای مجازی و سایت های آنلاین پیدا می کنند و جنس دست دوم خود را می فروشند. به گفته این سمسار، این اتفاق مزایا و معایبی در پی دارد. عیب بزرگ این کار این است که وقتی شخص کالای دست دومی را می خرد نمی تواند در صورت خرابی آن را پس دهد چرا که از سمسار معتبر محله خود نخریده است و دچار ضرر خواهد شد در صورتی که در سمساری ها تمام مشکلات کالا بررسی می شود و بعد در اختیار مشتری قرار می گیرد. مزیت بزرگ آن نیز کاهش قیمت کالاست. البته لازم به ذکر است که قیمت واحدی برای کالای دست دوم وجود ندارد و هر کس با هر قیمتی که می تواند کالای خود را در سایت های آنلاین به فروش می رساند.
این سمسار همچنین اضافه کرد که قیمت کالاهایی که امروز به عنوان کالای دست دوم خریداری میشود تا چندی پیش برابر با کالای نو بود برای همین قشر ضعیف و متوسط جامعه دیگر توان مالی کافی را برای خرید کالاهای نوکه چندین برابر شده است را ندارند و بر این اساس، گرایش بسیاری از مردم به خرید اثاثیه دست دوم از سمساری‌ها بیشتر شده است.
گزارشگر اسپوتنیک پس از مراجعه به سمساری ها، به سراغ یک امانت سرای بسیار شیک در محله پاسداران شهر تهران رفت تا از او شرایط این روزهای خرید مردم را جویا شود. این امانت فروش معتقد است که اجناس او بیشتر آنتیک می باشد و مشتری خاص خودش را دارد. او بیان کرد که مردمی که به امانت فروشی برای خرید اجناس دست دوم سر می زنند بیشتر از طبقه متوسط رو به بالا هستند. او از تاثیر کرونا بر روی صنف خود شکایت کرد و معتقد است که کرونا بر روی همه جنبه های زندگی افراد تاثیر داشته است و بر کار بازاری ها تاثیر منفی بیشتری گذاشته است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала