مزایا و معایب بلیط چارتر

© Photo / PixabayВид из окна самолета
Вид из окна самолета - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.02.2022
اشتراک
بلیط هواپیما انواع مختلفی دارد. وقتی که شما وبسایت یک آژانس مسافرتی معتبر همانند علی‌بابا را باز می‌کنید، متوجه می‌شوید که انواع مختلف پرواز برای مقصدی که انتخاب کرده‌اید وجود دارد.
هر بلیط شرایط مخصوص به خود را دارد. کلاس‌های پروازی با یکدیگر متفاوت هستند و روی قیمت بلیط تأثیر می‌گذارند.
قیمت پرواز هر ایرلاین نیز بر اساس خدمات و نوع هواپیما متفاوت خواهد بود. در این میان هم برخی انواع بلیط هواپیما را با نام بلیط ارزان هواپیما می‌شناسند که به آن بلیط چارتر نیز گفته می‌شود. بلیط‌های چارتر چه بلیطی هستند؟ چرا قیمت این نوع بلیط کمتر از بلیط‌های معمولی است؟ مزایا و معایب خرید این نوع بلیط چیست؟ با ما در این مقاله همراه باشید تا هرآنچه که نیاز است را درباره بلیط‌های چارتر بدانید و اینبار متوجه شوید که آیا بهتر است چارتر تهیه کنید یا نه؟

بلیط چارتر چیست؟

تعداد صندلی‌های هواپیما محدود است و همچنین زمانی خاص برای پرواز مشخص می‌شود. به این ترتیب کمتر از 2 هفته یک شرکت هواپیمایی فرصت دارد تا تمامی بلیط‌های هواپیمای خود را به فروش برساند. در غیر این صورت امکان عقب انداختن پرواز وجود ندارد و حتی اگر فقط 1 بلیط هواپیما هم فروش رفته باشد، باید هواپیما پرواز کند.
شرکت‌های هواپیمایی هرچه به روز پرواز نزدیک می‌شود، نرخ بلیط را کاهش می‌دهند. در نهایت وقتی که 1 الی 3 روز تا پرواز باقی مانده باشد، بلیط‌ها را با نرخ بسیار عالی ارائه می‌دهند تا حداقل مسافران به این طریق ترغیب شوند و خرید کنند تا تمامی صندلی‌های هواپیما تکمیل شود. به این نوع بلیط، چارتر یا بلیط لحظه آخری گفته می‌شود. برخی انواع چارتر در ساعات آخر به فروش می‌رسند و حداقل قیمت را دارند.

چطور می‌توان بلیط چارتر تهیه کرد؟

برخی آژانس‌های مسافرتی نام مسافرانی که قصد شرکت در سفر چارتر را داشتند را یادداشت می‌کردند. به این ترتیب در لحظات آخر مانده به پرواز، با مسافران تماس می‌گرفتند و به آن‌ها پیشنهاد می‌دادند در صورتی که قصد سفر دارند، تا چند ساعت دیگر در فرودگاه حاضر باشند!
به این ترتیب مسافران نیز چمدان خود را آماده می‌کردند و منتظر تماس از جانب آژانس مسافرتی می‌ماندند. در حال حاضر دیگر این روش اجرا نمی‌شود. پس باید خودتان گوش به زنگ باشید. باید مدام وبسایت‌های مسافرتی را چک کنید و به‌دنبال پروازهای همان روز باشید.
با بررسی قیمت بلیط در روزهای آتی، متوجه می‌شوید که نرخ قیمت بلیط در همان روز به‌مراتب از نرخ بلیط در روزهای بعدی کمتر است. پس می‌توانید خودتان به وبسایت‌های توریستی هر روز سر بزنید و به‌دنبال بلیط‌های چارتر در همان روز بگردید. بلیط ارزان هواپیما که در همان روز ارائه شود را بلیط هواپیما چارتر می‌گویند.

مزایای بلیط‌های چارتر در چیست؟

قیمت! مهم‌ترین مزیت بلیط‌های چارتر قیمت هستند که باعث می‌شوند مسافران به‌دنبال خرید این نوع بلیط باشند. شرکت‌های مسافرتی هرچه به زمان پرواز نزدیک‌تر شوند، قیمت بلیط‌ها را کاهش می‌دهند تا حداقل بخشی از هزینه سوخت و استهلاک هواپیما جبران شود.
همان طور که گفتیم، چه صندلی‌های هواپیما تکمیل شوند چه نه، هواپیما در روز مقرر پرواز خواهد کرد. پس به نفع شرکت‌های هواپیمایی است که حتی با نرخ کم هم که شده، صندلی‌های هواپیما را تکمیل کند. به این ترتیب سیاست بر این روال است که سود از مسافرانی گرفته می‌شود که رزرو خود را در ابتدا انجام داده‌اند و مسافرانی که به‌صورت چارتر خرید می‌کنند، برای شرکت‌های هواپیمایی سودی ندارند و عملاً فقط مخارج هواپیما را تأمین می‌کنند. پس مهم‌ترین و تنها مزیت بلیط‌های چارتر، قیمت ارزان آن‌ها است.

معایب بلیط‌های چارتر چیست؟

در وهله اول مشکل بلیط‌های چارتر در شرایط کنسلی آن‌ها است. بلیط‌های چارتر امکان استرداد ندارند. خب منطقی هم است. شما در آخرین لحظات اقدام به خرید بلیط هواپیما کرده‌اید و دیگر شرکت هواپیمایی قادر به فروش بلیط کنسلی شما به فرد دیگر نیست. اصلاً به همین خاطر است که آن را بلیط ارزان هواپیما می‌دانند. شرکت‌های هواپیمایی به‌دلیل کمبود وقت بلیط گران قیمت خود را با قیمت کمتر به‌صورت چارتر فروخته‌اند. پس امکان استرداد آن وجود ندارد و در صورت کنسل کردن بلیط چارتر ، 100 درصد وجه به‌عنوان جریمه لحاظ می‌شود.
همچنین معمولاً زمانی که مسافری بلیط خود را به‌صورت چارتر تهیه کند، معمولاً صندلی مناسبی نصیبش نمی‌شود. خب همان طور که می‌دانید شماره صندلی تا زمانی که کارت پرواز صادر نشود مشخص نیست؛ اما معمولاً شرکت‌های هواپیمایی صندلی‌های بهتر را به‌صورت پیش‌فرض به افرادی می‌دهند که در ابتدا بلیط تهیه کرده‌اند. البته برخی شرکت‌های مسافرتی این موضوع را کتمان می‌کنند و عنوان می‌کنند که شماره صندلی هیچ ارتباطی به نوع بلیط ندارد.
در نهایت اگر می‌توانید در لحظه آخر برای سفرتان برنامه‌ریزی کنید و احتمال کنسلی نمی‌دهید، بلیط‌های چارتر بهترین گزینه برای سفر هستند. به این ترتیب می‌توانید هزینه سفرتان را تا حد بسیاری کاهش دهید. سفر به‌صورت چارتر سفری اقتصادی و زیرکانه برای ماجراجویان و کسانی است که اهل سفر هستند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала