وزیر نفت ایران: آماده بازگشت به بازار نفت جهان هستیم

© Photo / IRNAجواد اوجی، وزیر نفت ایران
جواد اوجی، وزیر نفت ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.02.2022
اشتراک
وزیر نفت ایران بیان داشت که اگر مصرف کنندگان جهان از سطح کنونی قیمت و میزان عرضه ناراضی هستند، بهترین پیشنهاد من این است هر چه سریع تر تحریم های یکجانبه آمریکا لغو شود.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری شانا، جواد اوجی روز چهارشنبه پس از پایان بیست‌وپنجمین نشست وزیران نفت و انرژی ائتلاف اوپک‌پلاس بیان داشت: تصمیم امروز نشست وزارتی اوپک‌پلاس ادامه تصمیم ماه پیش مبنی بر ادامه افزایش تولید روزانه ۴۰۰ هزار بشکه نفت در روز برای ماه مارس ۲۰۲۲ بود که با توجه به گزارش کمیته فنی و ارزیابی‌های کارشناسان از چشم انداز اقتصاد جهان و متغیرهای تعیین‌کننده در وضع عرضه و تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۲۲ کشورهای عضو ائتلاف اوپک‌پلاس همگی در تصمیم به افزایش تولید ۴۰۰ هزار بشکه‌ای اشتراک نظر داشتند. البته اوپک‌پلاس دوباره بر رصد و نظارت مداوم و منظم خود بر تحولات بازار و انجام هرگونه اقدام لازم برای حفظ ثبات حاکم بر بازار نفت تأکید کرد و همگی کشورها به تلاش‌های جمعی خود برای حفاظت از دستاوردهای این توافق ادامه خواهند داد.
وی خاطرنشان کرد: بر اساس تازه‌ترین آمار و گزارش‌های منتشر شده، به لطف بهبود شاخص‌های اقتصادی در جهان به‌ویژه اقتصادهای بزرگ مصرف کننده نفت و پایبندی مناسب کشورهای عضو اوپک‌پلاس، که در ماه نوامبر به حدود ۱۲۲ درصد رسید، بازار جهانی نفت، با وجود بعضی از نگرانی‌ها درباره شیوع ویروس سویه اُمیکرون، در مسیر رضایت‌بخش برای توازن و ثبات در حال حرکت است، کشورهای عضو ائتلاف اوپک‌پلاس نیز از شرایط کنونی رضایت دارند و تلاش جمعی همه تولیدکنندگان، بر حفظ و پایدار کردن ثبات کنونی بازار نفت متمرکز شده است.
سنای آمریکا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.02.2022
سناتور ارشد آمریکایی خواستار تشدید تحریم‌ها علیه ایران شد
وزیر نفت درباره اینکه برخی مؤسسه‌ها و نهادهای بین المللی افزایش قیمت نفت تا ۱۰۰ دلار برای هر بشکه را پیش‌بینی کردند، افزود: اصولا، کارکرد و هدف اوپک، قیمت‌گذاری در بازار نفت نیست. قیمت جهانی نفت بر اساس مجموعه‌ای از شاخص‌های عرضه و تقاضای جهانی تعیین می‌شود و همه کشورهای عضو ائتلاف اوپک‌پلاس، خواهان سطح قیمتی مناسب برای تولیدکنندگان، مصرف‌کنندگان و اقتصاد جهانی هستند. تولیدکنندگان اوپک‌پلاس از ثبات نسبی حاکم بر بازار رضایت دارند و به تلاش و تعهد خود برای حفظ و تقویت این ثبات ادامه می‌دهند.
اوجی در ادامه گفت: با این حال، چنانچه مصرف‌کنندگان جهان به‌ویژه اقتصادهای بزرگ از سطح کنونی قیمت و مقدار عرضه نفت ناراضی هستند و آن را به ضرر منافع خود می‌دانند، بهترین پیشنهاد من به آنها، لغو هرچه سریع‌تر تحریم‌های یکجانبه و ظالمانه آمریکا علیه ایران و باز کردن فضا برای بازگشت تولید ایران با حداکثر توان به بازارهای جهانی است.
وی بر اینکه بی‌شک، بازار جهانی نیازمند افزایش عرضه نفت از سوی ایران است و ما آمادگی داریم در سریع‌ترین زمان ممکن، مقدار عرضه نفت خود به بازارهای جهانی را افزایش دهیم، افزود: همانگونه که در گفت‌وگوهای پیشین خود نیز اشاره کردم مسئله بحران انرژی و گاز در اروپا یک مسئله جدی است که به جز با همکاری میان تولیدکنندگان بزرگ منابع هیدروکربوری قابل حل و فصل نیست و جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یکی از بزرگترین تولید کنندگان نفت و گاز در سطح جهان و با تکیه بر ظرفیت‌های عظیم منابع هیدروکربوری و توان تولید خود آمادگی دارد تا در این زمینه وارد عمل شود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала