آیا مصوبه کمیسیون تلفیق درباره خرید سربازی در ایران اجرایی خواهد شد؟

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / سرباز ایران
سرباز ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.01.2022
اشتراک
مصوبه کمیسیون تلفیق درخصوص خرید سربازی واکنش هایی را به دنبال داشته است و مشخص نیست که ستاد ملی نیروهای مسلح با این مصوبه موافقت می کند یا خیر.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، رحیم زارع؛ سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال 1401 با اشاره به موافقت اعضای کمیسیون تلفیق با خرید سربازی برای سربازان غایب، گفت: با رعایت اصل 110 قانون اساسی و در راستای توجه به امر مقدس استحکام خانواده، فرزندآوری و تعیین تکلیف مشمولین غایب بیش از پنج سال با اولویت افراد متأهل و بالاتر از 35 سال سن که ضریب انجام وظایف مقدس سربازی تحت تأثیر تحلیل قوای جسمانی برای آنها امکان‌پذیر نیست، خرید سربازی امکان‌پذیر خواهد بود، بر این اساس افراد با پرداخت مبالغ مشخص شده، کارت معافیت از خدمت در زمان صلح را دریافت می‌کنند.
سخنگوی کمیسیون تلفیق افزود: به موجب این مصوبه، دارندگان مدرک تحصیلی کاردانی و کمتر از آن با پرداخت 250 میلیون تومان، دارندگان مدرک تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد با پرداخت مبلغ 400 میلیون تومان و دارندگان مدرک پزشکی عمومی و دکترای تخصصی و بالاتر از آن در تمام رشته‌ها با پرداخت مبلغ 600 میلیون تومان به حساب خزانه کل کشور قادر به خرید سربازی خود خواهند بود!
به گفته وی، مشمولان متأهل به ازای هر فرزند از 20 درصد تخفیف تا سقف حداکثر 60 درصد برخوردار خواهند بود و افراد متأهل تحت پوشش کمیته امداد حضرت امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی از تخفیف 50 درصدی برخوردار می‌شوند.
طرح نمایندگان مجلس ایران برای معافیت مشمولان مازاد بر نیاز سربازی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.12.2021
طرح نمایندگان مجلس ایران برای معافیت مشمولان مازاد بر نیاز سربازی
سخنگوی کمسیون تلفیق تاکید کرد که در این مصوبه با نیروهای مسلح هیچ مشورتی نشده است و افزود: فقط همکاران من در کمیسیون تلفیق این موضوع را پیشنهاد دادند، دفعه قبلی این مصوبه رأی نیاورد و در رأی‌گیری مجدد، برای مشمولان داخل کشور، مصوب شد که شرط تأهل و سن بالای 35 سال مشمولان غائب درنظر گرفته و در اولویت قرار داده شود.
وی بیان داشت: حتماً در این مصوبه باید نظر نیروهای مسلح اخذ، تمام مصوبات نیز باید در صحن علنی مجلس شورای اسلامی تصویب شود و شورای محترم نگهبان آن را تأیید کند.
چندی پیش امیر دریاداردوم غلامرضا رحیمی‌پور؛ رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستادکل نیروهای مسلحدر ارتباط با مباحث مطرح شده درباره خرید سربازی گفته بود: ستادکل نیروهای مسلح به‌طور کلی با خرید سربازی موافق نیست زیرا این کار (خرید سربازی) در سال 96 با دو هدف‌گذاری انجام شد؛ نخست اینکه از تعداد غایبان کاسته شود که متأسفانه تعداد غایبان در چند سال گذشته مضاعف شد و بیشتر از پیش‌بینی‌ها بود یعنی غیبت مشمولان سربازی توسعه یافت.
وی بیان داشت: در وهله دوم نیز اجرای این موضوع باید عادلانه باشد در حالی که خرید خدمت سربازی عادلانه نیست لذا به همین دو دلیل گفته‌ شده، ستادکل نیروهای مسلح موافق این طرح نیست.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала