قرابیه تبریز ثبت ملی شد +عکس

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / پرچم ایران
پرچم ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.01.2022
اشتراک
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌ شرقی از ثبت قرابیه تبریز و ۱۱ اثر ناملموس دیگر استان در شورای ملی ثبت خبر داد.
به گزارش اسپوتنیک، احمد حمزه‌زاده، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌ شرقی ضمن اعلام اینکه قرابیه تبریز و ۱۱ اثر ناملموس دیگر استان در شورای ملی ثبت شد، گفت: "به دنبال برگزاری جلسه شورای ملی میراث ناملموس، و غنایت آذربایجان شرقی در دارا بودن آثار ناملموس فاخر و ارزشمند، دوازده پرونده پیشنهادی استان که در صدر آن‌ها شیرینی قرابیه تبریز قرار داشت، به ثبت ملی رسیدند."
وی در ادامه به شرح آثار ناملموس ثبت شده استان پرداخت و گفت: "طی این جلسه شیوه تهیه شیرینی سنتی قرابیه تبریز، شیوه تهیه غذای سنتی سوت اوزی شورباسی در وایقان، خرمن‌کوبی با ول در روستای بهل از توابع شهرستان اهر، مهارت ساخت خیش سنتی در روستای بهل از توابع شهرستان اهر، مهارت بافت فرش کناره در روستای آغ بولاغ سفلی و مراسم علم دیبی در روز تاسوعا در روستای ارزیل از توابع شهرستان ورزقان به ثبت رسیدند."
حمزه‌زاده، مهارت شخم زنی سنتی در روستاهای بهل اهر و اردشیر کندی ورزقان، سبدبافی در شهرستان های اسکو، مراغه و ورزقان، مراسم پیر داغی در روستای کویج از توابع شهرستان هریس، گویش تاتی در کرینگان را از جمله آثار ناملموس ثبت شده در فهرست آثار ملی کشور عنوان کرد.
کاربران بسیاری از شنیدن این خبر ابراز خوشحالی می‌کنند و این اتفاق را باعث افتخار کشور خود می‌دانند. برخی از این کاربران عنوان می‌کنند قرابیه کیلویی ۱۷۰ هزار تومان است البته هم که باید ثبت ملی شود. این کاربران به گرانی‌های اخیر اشاره می‌کنند و دولت را دلیل اصلی مشکلات معیشتی خود می‌دانند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала