راه‌های مقابله با افسردگی فصلی کدامند؟ +عکس، ویدئو

© Photo / Jeffreyچرا ایرانیان افسردگی دارند؟
چرا ایرانیان افسردگی دارند؟ - اسپوتنیک ایران, 1920, 20.01.2022
Telegram
افسردگی فصلی نوعی اختلال است که در آن فرد در دیگر زمان‌های سال دارای شرایطی نرمال است ولی در فصل‌های زمستان و یا تابستان دچار افسردگی می‌شود.
به گزارش اسپوتنیک، افسردگی فصلی به بروز علائم اختلال خلقی در میان افرادی گفته می‌شود که هر سال در برهه‌ای خاص به این علائم دچار می‌شوند اما در دیگر مواقع سال مشکلی از نظر سلامت روان ندارند. اختلال عاطفی فصلی که به عنوان افسردگی فصلی معروف شده است اغلب در فصل‌های پائیز و زمستان و با کوتاه شدن روزها و کم شدن دوره‌ای که انسان در معرض نور طبیعی روز است بروز می‌کند. علائم اصلی افسردگی فصلی خواب زیاد یا بیشتر از حد معمول، احساس خستگی، بی‌انگیزگی و غذا خوردن بیشتر از حد معمول است.
علائم افسردگی فصلی شامل مورد زیر است: مبتلایان به اختلال عاطفی فصلی اغلب در دوره‌ای از سال میل بیشتری به مصرف غذاهای چرب و شیرین دارند. امری که منجر به افزایش وزن آنها در این برهه از سال می‌شود. مشکل تمرکز و افکار مرتبط با خودکشی از دیگر علائم اختلال عاطفی فصلی محسوب می‌شود. مبتلایان به افسردگی فصلی صبح‌ها اغلب به سختی تختخواب خود را ترک می‌کنند. به گفته کارشناسان افسردگی فصلی با دلمردگی عادی تفاوت زیادی دارد و هم علائم آن شدیدتر است و هم دوره طولانی‌تری زندگی بیمار را تحت تاثیر قرار می‌دهد. از نورمان روزنتال، روانپزشک اهل آفریقای جنوبی که اولین بار در دهه ۱۹۸۰ افسردگی فصلی را شناسایی کرد به عنوان یکی از مهمترین محققان در این زمینه یاد می‌شود.
سازوکار اختلال عاطفی فصلی: یکی از فرضیه‌ها در زمینه‌ساز و کار افسردگی فصلی اینست که در دوره‌ای خاص از سال ملاتونین بیشتری در بدن فرد ترشح می‌شود. ملاتونین هورمونی است که به تنظیم چرخه خواب و بیداری در بدن کمک می‌کند. همزمان با افزایش سطح ملاتونین میزان سروتونین (نوعی انتقال‌دهنده عصبی در بدن) کاهش پیدا می‌کند. فرضیه دیگر به نقش نور روز در تنظیم ساعت بدن انسان به ویژه در طول صبح برمی‌گردد. در همین راستا در برخی از روش‌های درمانی برای معالجه اختلال عاطفی فصلی از نوردرمانی استفاده می‌شود.
راهکار‌های مقابله با افسردگی فصلی: تشخیص اختلال عاطفی فصلی و درمان آن باید از سوی پزشک صورت بگیرد. با این حال راهکارهایی نسبتا ساده نیز برای مقابله با افسردگی فصلی وجود دارد. یکی از راه‌حل‌ها این است که فرد مبتلا خود را مجبور به فعالیت جسمی و فکری در طول روز کند و ترجیحا از خانه خارج شود تا در معرض نور طبیعی روز قرار گیرد حتی اگر هوا آفتابی نباشد. نور طبیعی روز به تنظیم چرخه خواب و بیداری بدن کمک می‌کند و در نتیجه می‌تواند، علائم افسردگی فصلی را تسکین دهد‌. نور روز همچنین به ترشح سروتونین در بدن کمک می‌کند. دانشمندان برای مقابله با افسردگی فصلی توصیه می‌کنند که مبتلایان هر روز ۲۰ دقیقه پیاده‌روی کنند.
یکی دیگر از راهکارهای مقابله با افسردگی فصلی اولویت بخشی به خواب و مدت آن است. توصیه پزشکان این است که افراد بدون استثناء هر شب بدون هفت تا هشت ساعت به خواب اختصاص دهند. اختلال در چرخه خواب و بیداری می‌تواند بر خلق و خوی فرد تاثیر بگذارد.
توصیه دیگر کارشناسان به مبتلایان به اختلال عاطفی فصلی این است که هر روز حداقل ۱۵‌دقیقه تمرین جسمی و ورزش انجام دهند.تمرین روزانه می‌تواند به کاهش اضطراب و بهبود روحیه فرد کمک کند‌. راهکار دیگر برای مقابله با اثرات افسردگی فصلی توجه به نور اتاق خواب و نور اتاق کار است. روشنایی کافی اتاق خواب به تنظیم چرخه خواب و بیداری کمک می‌کند. به مبتلایان به افسردگی قصلی توصیه می‌شود که میز کار خود را کنار پنجره قرار دهند. راه‌حل دیگر پایبندی به یک رژیم غذایی سالم است. ارتباط بین مصرف زیاد و مداوم مشروبات الکلی و شیرینی‌ها با بروز افسردگی در میان افراد اثبات شده است. به گفته دانشمندان رژیم غذایی فرد بر میزان انرژی او، خواب و کارکرد سیستم ایمنی بدنش تاثیر می‌گذارد. آخرین توصیه‌‌ای که به مبتلایان این افسردگی می‌شود، گذرندان وقت با اطرافیان و نزدیکان است. تنهایی و انزوای فرد در خانه می‌تواند علائم اختلال عاطفی فصلی را تشدید کند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала