گزارش و تحلیل

"قوی سپید" روس ها توازن قدرت در جهان را تغییر می دهد

© Sputnik / Aleksey Mayshev /  مراجعه به بانک تصاویر "قوی سپید" روس ها توازن قدرت در جهان را تغییر می دهد
قوی سپید روس ها  توازن قدرت  در جهان را تغییر می دهد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.01.2022
اشتراک
در طول جنگ سرد، بمب افکن Tu-160 یا "قوی سپید" برگ برنده پیمان ورشو بود.
اسپوتنیک با استناد به روزنامه هابرترک می نویسد: با ظاهر شدن مدل مدرنیزه شده آن، روسیه می تواند در قرن 21 در مقابل آمریکا و ناتو مقاومت کند.
مطابق با تصمیمات استراتژیک رئیس جمهور پوتین، روسیه به احیای بسیاری از پروژه های صنایع دفاعی زمان اتحاد شوروی ادامه می دهد که تولید آنها باید متوقف می شد. نزدیک به 30 سال پیش، خط تولید بمب افکن سنگین هسته ای مافوق صوت Tu-160، عنصر مهمی در مبارزه برای نفوذ بین ناتو و پیمان ورشو، تعطیل شد. و اکنون، سالها بعد، یک بمب افکن Tu-160Mدر ​​کارخانه شرکت هواپیماسازی متحد در کازان تولید شد. پس از تست های لازم تولید بمب افکن دیگر این نوع آغاز خواهد شد. در مرحله اول قرار است 50 فروند عرضه شود.
ظاهر شدن Tu-160M ​​نشان دهنده بازگشت جهان به جنگ سرد است. در جبهه مقابل، از میان رقیبان آن می توان لنسر B-1B آمریکایی را نام برد. B-1B Lancer یک بمب افکن استراتژیک دوربرد است که در حال حاضر در خدمت نیروی هوایی ایالات متحده است. این هواپیما همراه با B-52 Stratofortress و B-2 Spirit، ستون فقرات هواپیماهای بمب افکن دوربرد ایالات متحده را تشکیل می دهد.
برای روسیه، از سرگیری تولید Tu-160 از نقطه نظر استراتژیک مهم است. این را می توان نشانه ای مشخص از تغییر در استراتژی های نظامی روسیه دانست. اولین Tu-160 در سال 1982 تولید شد. با فروپاشی اتحاد شوروی، ادامه تولید آن غیرممکن شد و در سال 2016 تنها 16 فروند Tu-160 در خدمت باقی ماندند.
بمب افکن مدرنیزه شده توپولوف-160 ​​ام اولین پرواز آزمایشی را انجام داد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.02.2020
بمب افکن مدرنیزه شده توپولوف-160 ​​ام اولین پرواز آزمایشی را انجام داد
پذیرش چنین مدل گران قیمتی را در حوزه دفاعی جهانی برابری تامین می کند. این کار در چارچوب سیاست رئیس جمهور پوتین پس از فروپاشی اتحاد شوروی انجام شده است. در اینجا باید در نظر بگیریم که چند تلاش قبلی برای احیای این مدل شکست خورده است. علاوه بر این، با فروپاشی اتحاد شوروی، برخی از تأسیسات تولید بمب افکن در اوکراین باقی ماندند.
در مسابقه تسلیحاتی بین پیمان ورشو و نیروهای متحد ناتو، Tu-160 به عنوان بزرگترین و سنگین ترین هواپیمای رزمی مافوق صوت شناخته می شد. علاوه بر این، هم سریعترین بمب افکنی بود که تا به حال پرواز کرده بود و هم بزرگترین و قدرتمندترین هواپیمای مافوق صوت با بال متغیر.
Tu-160 در پاسخ به ظاهر شدن بمب افکن مافوق صوت B-1 "Lancer" در نیروی هوایی ایالات متحده که برای بمباران هسته ای سیستم های دفاع هوایی اتحاد شوروی طراحی شده بود، توسعه یافت. در مقایسه با B-1 آمریکایی، Tu-160 یک هواپیمای چهار صندلی بزرگتر و سریعتر بود که قادر به جنگیدن در منطقه وسیع تری بود.
در رابطه با جزئیات فنی، خاطرنشان می کنیم که این هواپیما 54 متر طول، با طول بال 55 متر، مجهز به چهار موتور با قدرت 25 هزار کیلوگرم نیرو، برد پرواز 12.3 هزار کیلومتر و حداکثر سرعت 2.05 ماخ (2361 کیلومتر در ساعت)، قادر به حمل بارهای هسته ای است.
اکنون بمب افکن های Tu-160M ​​با در نظر گرفتن شرایط امروزی و نوآوری های تکنولوژیکی به هوا خواهند رفت. آنها همچنین می‌توانند موشک مافوق صوت "کینژال"Kh-47M2 را پرتاب کنند و به سیستم‌های ناوبری پرواز، ارتباطات و کنترل، سیستم‌های رادار و جنگ الکترونیک جدید مجهز خواهند شد و اولین Tu-160M ​​در سال 2023 وارد نیروی هوایی روسیه می ‌شود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала