چرا خرید 630 واگن چینی منتفی شد؟

© Sputnik / Siavash Sobhgahi Метро Тегерана
Метро Тегерана - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.01.2022
اشتراک
کارشناس: قرار بود که ۶۳۰ واگن مترو از چینی ها خریداری شود. دولت سابق باید بخشی از پول را پرداخت می کرد اما این رقم در بودجه دیده نشد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "فارس نیوز"، در دوره قبل مدیریت شهری قرار بود که ۶۳۰ واگن مترو از چینی ها خریداری شود. دولت سابق باید بخشی از پول را پرداخت می کرد اما این رقم در بودجه دیده نشد و عملاً خرید واگن ها منتفی شد اما اکنون معاون حمل و نقل شهرداری تهران می گوید طی رایزنی با دولت، معاون اول رئیس جمهور دستور داده است که اوایل هفته آینده پیش پرداخت خرید 630 دستگاه واگن پرداخت شود.
مدیران سابق شهری 4 سال وعده خرید 630 واگن مترو را برای تهران دادند.بر اساس آخرین بررسی‌هایی که انجام گرفته حدود ۱۵۰۰ واگن برای ۷ خط مترو پایتخت کمبود وجود دارد که قرار بود حداقل هزار واگن تا پایان برنامه ششم توسعه و تکلیف ماده ۵۸ قانون برنامه محقق شود، ولی متأسفانه یک مورد واگن هم به تهران نرسید و تأمین ۶۳۰ واگن هم از طریق فاینانس چینی محقق نشد.
اقتصاد چین محور جهان و ایالات متحده - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.01.2022
گزارش و تحلیل
اقتصاد چین محور جهان و ایالات متحده
علی امام، مدیرعامل شرکت مترو تهران درباره این موضوع در زمان فعالیت دولت سابق گفت: " ۶۳۰ واگن قرار بود از طریق فاینانس چین تأمین شود، ولی کشور مبدأ یعنی ایران باید ۱۵ درصد منابع را بر اساس مصوبات قبلی سالانه در بودجه در نظر می‌گرفت و باید این موضوع از صندوق توسعه ملی باید محقق می‌شد، ولی در بودجه ۱۴۰۰ این قضیه کامل منتفی و برداشته شد که نگرانی‌هایی در این زمینه ایجاد کرد ما این موضوع را به وزارت کشور اعلام کردیم و وزارت کشور هم مکاتبه‌ای با رئیس‌جمهور( روحانی) انجام داد که رئیس‌جمهور آن را به سازمان برنامه و بودجه ارجاع داد".
جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تهران گفت: "معاون اول رئیس جمهور دستور داده اوایل هفته آینده پیش پرداخت خرید 630 دستگاه واگن انجام گیرد و قرارداد در این زمینه فعال شود".
پایتخت حداقل به 1500 دستگاه واگن نیاز دارد از طرفی تعداد زیادی قطار در متروی تهران نیازمند اورهال هستند. به گفته شورای ششمی ها به دلیل کم‌کاری شورای قبل، موجودی انبارها تجهیزات مورد نیاز مترو استفاده شده اما شارژی صورت نگرفته است. مدیران سابق شهری هم از ابتدای شروع به کار در دوره پنجم مدیریت شهری مدام وعده خرید 630 واگن را داده‌اند، اما این امر محقق نشد و کار در مرحله پیش‌پرداخت متوقف شد. اما اکنون طی تعامل دولت با مجلس و طبق دستور معاون اول رئیس جمهور این موضوع بزودی محقق خواهد شد و باید منتظر ماند دید واگن های جدید چه زمانی به تهران می رسد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала