گزارش و تحلیل

چرا سفر رئیسی به مسکو اهمیت دارد

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / چرا سفر رئیسی به مسکو اهمیت دارد
چرا سفر رئیسی به مسکو اهمیت دارد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.01.2022
اشتراک
روز چهارشنبه دکتر ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران به دعوت همتای روس خود به مسکو سفر خواهد کرد بسیاری بر این باورند این سفر تفاهمنامه ها و توافقات تجاری اقتصادی و سیاسی بسیاری را به دنبال خواهد داشت.
اسپوتنیک - سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نیز پیشتر دیدار رئیس جمهوری ایران از مسکو را رویدادی بسیار مهم برشمرد و روابط دو کشور را نیازمند تعمیق بیشتر توصیف کرد.
آقای دکتر فداحسین مالکی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت: به نظر می رسد پر اهمیت ترین سفر در ماه های اخیر در محافل بین المللی سفر رئیس جمهور جمهوری اسلامی ایران به مسکو است این سفر از نقاط مختلفی هم برای روسها و هم برای ایرانیان و البته برای دنیا بازتاب های مختلفی دارد و از اهمیت بسیاری برخوردار است.
پوتین در مسکو با رئیسی دیدار خواهد کرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.01.2022
پوتین در مسکو با رئیسی دیدار خواهد کرد
ما یک روابط راهبردی با روسها داریم چه در مسائل منطقه‌ ای و چه در مسائل جهانی، این روابط راهبردی نیاز است با توجه به شرایط بحرانی که ما در دنیا داریم مستحکم شود.
هر دو کشور قدرت های منطقه هستند و در تحولات و معادلات جهانی تاثیر گذارند، طبیعی است که مسائل اقتصادی، سیاسی و تجاری در موضوعات مهمی که بررسی می شود وجود خواهد داشت.
هم بحث روابط دوجانبه و هم بحث مسائل منطقه‌ ای و بین‌ المللی در ملاقات آقایان رئیسی و پوتین حائز اهمیت خواهد بود.
آقای دکتر فداحسین مالکی ضمن تاکید بر اهمیت بالای سفر رئیس جمهور ایران به مسکو بیان کرد: اهمیت سفر باعث می شود تا رسانه‌ های غربی و محافل سیاسی غربی اظهار نظرهای مخربی را داشته باشند، اگر این سفر ارزشمند نبود چنین نظراتی بیان نمی شد.
این سفر بسیار پر اهمیت است به ویژه برای روس ها از جهت مسائل بالکان و اوکراین و موضع گیری هایی که اکنون بین آمریکا و روسیه در جریان است و در این موضوعات قطعاً تنش‌ های سیاسی وجود دارد.
از همه مهمتر اینکه رئیس جمهور دو کشور با دیدار خود به جهان نشان می دهند که روابط عمیق و استراتژیک میان جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در جریان است.
آیا سند ۲۰ ساله در سفر رئیسی به مسکو امضا می شود؟ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.01.2022
آیا سند ۲۰ ساله در سفر رئیسی به مسکو امضا می شود؟
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران روابط ایران و روسیه را بسیار خوب توصیف کرد و اظهار داشت: ما قرارداد ها و تفاهم‌ نامه‌ های خوبی را با روسیه در زمینه های دفاعی و تجاری داریم، به ویژه در سفر گذشته ی وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران به مسکو این تفاهم نامه ها به روز رسانی شد اما قطعاً قرارداد های تجاری، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی میان دو کشور می تواند در دستور کار باشد، با توجه به منافع ملی دو کشور قطعاً تفاهم نامه ها و قراردادهایی نیز امضا خواهد شد.
آقای دکتر فداحسین مالکی این سفر را بر مذاکرات وین بسیار تاثیرگذار دانست و تصریح کرد: در حالی که این سفر، سفری دو جانبه، بین المللی و بین دو قدرت منطقه‌ ای است اما بازتاب های قابل توجهی را بر مذاکرات وین خواهد داشت، جمهوری اسلامی ایران دست پر در مذاکرات وین حضور دارد اما آمریکایی‌ ها و غربی‌ ها دست خالی را دارند.
موضع گیری اخیر روس‌ ها با دولت دکتر رئیسی نشاندهنده این است که آمریکایی‌ ها و غربی‌ ها باید تجدید نظر کنند و موضع گیری های سنتی خود را تغییر دهند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала