گزارش و تحلیل

چرا امارات؟

© Fotolia / Philipusوزیر خارجه امارات برکنار شد
وزیر خارجه امارات برکنار شد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.01.2022
اشتراک
مدت ها بود اماراتی ها تلاش می کردند خود را از جریان های جنگ یمن دور کنند و بالطبع مدت ها بود خبر از هدف قرار گرفتن هیچ جایی در امارات از طرف یمنی ها نبود.
ولی پس از ورود مجدد اماراتی ها به جنگ یمن در منطقه مارب و ورود گروه های مورد حمایت آنها به این جنگ بسیاری منتظر واکنش یمنی ها بودند.
اماراتی ها تصور می کردند چون مدرن ترین سیستم های دفاع هوایی آمریکایی و اروپایی را در اختیار دارد دیگر اینبار امکان هدف گرفتن مواضع آنها در خاک خودشان وجود ندارد اما خوب دیدیم که سیستم های دفاع هوایی آمریکایی و اروپایی همانگونه که در عربستان سعودی توان مقابله با حمله های انصار الله و ارتش یمن را نداشتند در امارات هم این امکان برایشان میسر نبود.
تقریبا یک هفته پیش بود که عربستان سعودی از همه کشورهای عرب عضو شورای همکاری خلیج فارس تقاضا کرده بود هرچه موشک پاتریوت دارند در اختیار عربستان قرار دهند چون پیش بینی می کند با کمبود شدید این نوع موشک ها مواجه شود.
توجه داشته باشید که شاید عربستان سعودی مشکل چندانی در تامین هزینه این موشک ها نداشته باشد اما حتی کارخانه تولید کننده این موشک تعداد مورد نیاز عربستان را تامین نمی کند.
انصارالله یمن به امارات اخطار داد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.01.2022
انصارالله یمن به امارات اخطار داد
شاید هم نمی توانند تامین کنند چرا که طبق برخی اخبار فناوری به دلیل انتشار ویروس کرونا و کاهش تولید برخی کارخانه های تولید چیپ ست های الکترونیکی مورد نیاز ماشین های الکترونیکی بسیاری از کارخانه ها مخصوصا در اروپا و آمریکا با کمبود این قطعات مواجه هستند و نمی توانند سفارش ها را به موقع برسانند.
اما به نظر می رسد به دلیل جنگ یمن سعودی ها بخش بزرگی از موشک های دفاعی انبار شده را مصرف کرده اند و امروزه به دلیل کسری موجود بازار با یک مشکل اساسی مواجه هستند.
طبیعتا همین ماجرا به دیگر کشورهای عرب منطقه هم می تواند تسری یابد مخصوصا آنهایی که خود را درگیر جنگ هایی مانند جنگ یمن کرده اند.
به همین دلیل می توان گفت به نظر می رسد احتمال بسیار زیادی دارد که به زودی همه آسمان های این کشورها دیگر باز باشد و احتمال حملات بیشتر می تواند برای آنها خطرات بسیار زیادی داشته باشد.
اینجا است که برخی ارزش تولید تسلیحات دفاعی در کشور خود در مقابل واردات تسلیحات دفاعی را متوجه می شوند.
زمانی ایران بزرگترین وارد کننده تسلیحات از آمریکا و غرب به حساب می آمد و وقتی که جنگ ایران و عراق راه افتاد در همان ابتدای جنگ بخش بزرگی از انبارهای تسلیحاتی ایران خالی شدند و بخش عمده ای از تسلیحات مخصوصا تسلیحات پیشرفته مانند جنگنده ها و بمب افکن ها به دلیل تحریمهای تسلیحاتی و نبود قطعات یدکی بلا استفاده مانده بودند.
امروزه می بینیم کشورهای عرب منطقه هم کم و بیش با چنین شرایطی مواجه می باشند.
امارات آمریکا را تهدید به امتناع از خرید جنگنده های اف-35 کرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.12.2021
امارات آمریکا را تهدید به امتناع از خرید جنگنده های اف-35 کرد
علیرغم اینکه اینها بزرگترین خریداران تسلیحات آمریکا و اروپا به شمار می آیند اما در زمینه تامین تسلیحات کیفی به آنها، آنها در درجه های بسیار پایین ترین در مقایسه با دیگر کشورها مانند اسرائیل قرار دارند و مثلا اولویت آمریکا پر کردن مخازن موشکی اسرائیل که در جنگ با غزه مصرف شد است و بعد تامین نیاز های عربستان سعودی و امارات و ...
شاید هم دلشان می خواهد که جنگ یمن شعله ورتر شود و اهداف بیشتری در امارات و عربستان هدف قرار گرفته شود تا موشک هایشان را گران تر به آنها بفروشند.
به هر صورت به نظر می آید وقت آن رسیده باشد که همه متوجه باشند جنگ یمن برنده نظامی ندارند و تنها راه پایان آن این است که خود یمنی ها تشویق شوند پای میز گفتگو بنشینند و مشکلات خود را با هم حل کنند.
در نهایت هم دیگر کشورهای منطقه به عنوان حامی گفتگو ها ورود کنند و به یمنی ها کمک کنند تا اختلافاتشان را با هم حل کنند.
متهم کردن ایران به حمایت از انصار الله هم دیگر سکه خود را از دست داده و کسی برای آن تهمت ها اهمیت قایل نمی باشد چرا که همه می دانند اولا یمن شدیدا محاصره است و احتمال ارسال تسلیحات به آن شبه غیر ممکن است و حتی اگر هم ایران بخواهد اسلحه ارسال کند نمی تواند نیاز های انصار الله را تامین کند.
ثانیا نباید توقع داشته باشند که وارد جنگ یمن شوند و یمنی ها را هدف قرار دهند و بعد یمنی ها هیچ واکنشی نشان ندهد، به هر حال هر کس هم که بخواهد وارد دریاچه یمن شود باید مطمئن باشد که خیس می شود و شاید بتوان گفت با توجه به اینکه همه زیربناهای یمن طی چند سال اخیر بمباران و تخریب شده بعید است یمنی ها واهمه ای از واکنش امارات و یا عربستان سعودی و یا حتی محکومیت های سیاسی بین المللی داشته باشند، ولی قطعا بیشترین ضرر را امروزه اماراتی ها می کنند که احتمالا چنین حملاتی می تواند ضرر های سهمگین بر اقتصادشان وارد کند مخصوصا اگر بخواهد مانند جریان عربستان سعودی ادامه پیدا کند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала