ایران جزء ۵ کشور سازنده دستگاه تصویربرداری هسته‌ای شد

© Sputnik / Grigory Sysoev /  مراجعه به بانک تصاویر ایران جزء ۵ کشور سازنده دستگاه تصویربرداری هسته‌ای شد
ایران جزء  ۵ کشور سازنده دستگاه تصویربرداری هسته‌ای شد  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.01.2022
اشتراک
محققان یک شرکت دانش‌بنیان با تولید دستگاه تصویربرداری هسته‌ای، نام ایران را جزو پنج کشور سازنده این دستگاه قرار دادند.
ایربه گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، محققان یک شرکت دانش‌بنیان با تولید دستگاه تصویربرداری هسته‌ای، نام ایران را جزو پنج کشور سازنده این دستگاه قرار دادند.
کنترل عملکرد قلب، کبد، ریه و مغز از قابلیت‌های این دستگاه است و همچنین در تصویربرداری‌های سرطانی به صورت سه‌بعدی کاربرد دارد. صفر تا 100 تولید و طراحی این دستگاه کاملاً داخلی و بومی است. دستگاه تصویربرداری هسته‌ای در دو بیمارستان کشور در حال استفاده است. بومی‌سازی هر یک از این دستگاه‌ها در کشور از هدررفت نیم‌میلیون دلار ارز جلوگیری می‌کند.
"محمدرضا آی" مدیر این شرکت دانش‌بنیان گفت: در تصویربرداری‌هایی مثل سی‌تی‌اسکن یا ام‌آر‌آی که انجام می‌دهیم آناتومی ارگان‌ها را به تصویر می‌کشند اما در دستگاه‌های پزشکی هسته‌ای از جمله دستگاه ساخته شده توسط ما عملکرد ارگان‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد. عبدالله‌زاده عضو تیم دستگاه تصویربرداری هسته‌ای نیز در ادامه گفت: ادعای ما این است که نخستین کشور در ایران و حتی آسیا هستیم که در حوزه تصویربرداری هسته‌ای کار و فعالیت می‌کنیم.
ثبت بین المللی ۹۶ اختراع در ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.05.2020
ثبت بین المللی ۹۶ اختراع در ایران
دکتر "علیرضا امامی" رئیس مرکز تحقیقات پزشکی هسته‌ای تصریح کرد:‌ از نظر کیفیت در بیماری‌های قلبی می‌توان گفت که دقت مشابه با موارد خارجی خود دارد و می‌تواند ما را از واردات دستگاه‌ها و خدماتی که برای دستگاه‌ها لازم است، بی‌نیاز کند. دکتر گرامی‌فر مسئول بخش پزشکی هسته‌ای نیز گفت: عملاً این دستگاه‌ها از خود اشعه‌ای ساطع نمی‌کنند و برعکس اطلاعاتی که از داخل بدن بیمار به دست می‌آید را به تصویر تبدیل می‌کند.
این سیستم دارای بخش‌های مجزا است که شامل هدهای آشکارسازی، گانتری، تخت، ترولی و کنسول پردازش و آنالیز تصاویر است (بخش هدهای آشکارسازی، گانتری و تخت در شکل زیر قابل مشاهده است). طراحی سیستم با در نظر داشتن راحتی بیمار (خصوصاً بیماران دارای فوبیا مکان‌های تنگ و تاریک) به گونه‌ای‌ است که سر بیمار حین فرآیند تصویربرداری بیرون از دالان گانتری قرار می‌گیرد. همچنین تخت این سیستم به صورت افقی طراحی شده است که امکان تصویربرداری در دو مد Supine/Prone را فراهم آورده است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала