باقری کنی با هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام دیدار کرد

© Photo / IRNAباقری کنی با هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام دیدار کرد
باقری کنی با هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام دیدار کرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.01.2022
اشتراک
"علی باقری کنی" مذاکره کننده ارشد ایران در نخستین رایزنی‌های فشرده دیپلماتیک در چارچوب مرحله دوم از هشتمین دور مذاکرات رفع‌تحریم‌ها در وین با انریکه مورا هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام دیدار کرد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، در این دیدار قرار است دو طرف درباره ادامه مسیر جلسات و گفت‌وگوهای روزهای آتی رایزنی کنند. دور هشتم مذاکرات وین که از روز دوشنبه ۶ دی‌ماه (۲۷ دسامبر) در وین آغازشده است، ۹ دی‌ماه (۳۰ دسامبر) به‌دلیل سال نو میلادی و تعطیلی خدمات هتل کوبورگ به‌طور موقت متوقف شد تا امروز (دوشنبه) از سرگرفته شود. البته به گفته مذاکره‌کنندگان، در این سه روز نیز رایزنی‌ها و تبادل متن‌ها به صورت غیر رسمی در جریان بود.
روسیه به هرگونه قطعنامه علیه ایران در شورای حکام آژانس رای مخالف خواهد داد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 31.12.2021
نماینده روسیه: در وین در دو حیطه شاهد پیشرفت بوده‌ایم
یک منبع اروپایی که خواست نامش فاش نشود اظهار داشت که مذاکرات طی دو دور اخیر در فضای خوبی پیگیری شد، رویکرد تمام هیات‌ها جدی بود و همه با یکدیگر تعامل داشتند. این منبع مطلع افزود که مذاکره کنندگان گفت‌وگوهای سازنده‌ای را در حوزه تحریم و مسائل هسته‌ای داشتند و با جدیت در تلاش‌ هستند تا اختلاف نظرها و به اصطلاح پرانتزها را کاهش دهند.
به گفته این منبع آگاه مذاکرات هفته گذشته روی مساله رفع تحریم‌ها در دو حوزه راستی آزمایی و تضمین متمرکز بود. وی با بیان اینکه گفت‌وگوها در مسیر درستی حرکت می‌کند تصریح کرد که سرعت گفت‌وگوها برای رسیدن به نتیجه باید افزایش یابد.
علی باقری مذاکره‌کننده ارشد ایران می‌گوید: هرچقدر طرف مقابل ما آمادگی جدی‌تری برای لغو تحریم‌ها داشته باشد و اراده جدی تری برای پذیرش سازوکارهای مد نظر جمهوری اسلامی ایران در لغو تحریم‌ها داشته باشد به ویژه در دو موضوع راستی آزمایی و تضمین در مدت زمان کوتاه‌تری می‌توانیم به توافق دست پیدا کنیم
وی پنجشنبه گذشته پس از پایان راند نخست دور هشتم مذاکرات به خبرنگاران گفت که در نتیجه مذاکرات روزهای اخیر پیشرفت‌های خوبی در حوزه رفع تحریم‌ها صورت گرفته است.
مذاکره کننده ارشد ایران افزود: در چند عرصه گفت‌وگوها و تعاملات بین طرف ایرانی و طرف‌های مقابل ادامه داشت، از جمله چند جلسه در موضوع راستی آزمایی برگزار شد؛ هم هماهنگ کننده کمیسیون مشترک و هم با طرف اروپایی، همینطور در موضوع راستی آزمایی هم جلساتی بین طرف ایرانی با هماهنگ کننده کمیسیون مشترک، جلسه جداگانه‌ای با سه کشور اروپایی برگزار شد.
باقری افزود که در عرصه لغو تحریم‌ها هم به اصطلاح مکاتباتی بین دو طرف انجام گرفت و پیشرفت‌های به نسبت خوبی صورت گرفته است.
شنیده‌ها حاکیست که نحوه راستی آزمایی رفع تحریم های ایالات متحده و تبیین شاخص‌ها و ملاک‌هایی که طبق آن احتمال خروج مجدد ایالات متحده از برجام به حداقل رسیده و نتواند تحریم‌های جدیدی را برخلاف توافق صورت گرفته اعمال کند از اصلی‌ترین دستور کار مذاکرات در روزهای پیش‌رو است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала