توضیحات وکیل مدافع صدام حسین: آمریکا محاکمه وی را مدیریت می کرد

© AFP 2023صدام حسین، رهبر سابق اعدام شده عراق
صدام حسین، رهبر سابق اعدام شده عراق   - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.12.2021
اشتراک
بوشرا خلیل، وکیل مدافع صدام حسین، رهبر سابق اعدام شده عراق اعلام کرد نمایندگان ایالات متحده آمریکا بر تیم وکلای مدافع وی فشار آورده و محاکمه وی در یک دادگاه ویژه را مدیریت می کردند.
به گزارش اسپوتنیک، پنجشنبه 9 آذرماه مصادف با پانزدهمین سالگرد اعدام حسین پس از حمله آمریکا به عراق به بهانه جستجوی سلاح های کشتار جمعی است که وجود آنها در این کشور در نهایت ثابت نشد.
بوشرا خلیل گفت: "از طرف آمریکایی ها به من فشار زیادی وارد شد. راستش می ترسیدم کشته شوم، چون چندین وکیل کشته شدند که آخرین آنها خمیس عبیدی بود. چندین بار قاضی من را از دادگاه بیرون کرد. آخرین بار یک آمریکایی به من نزدیک شد و پرسید آیا می خواهم برگردم و ما از ساعت 6 تا 11 گفتگو کردیم و در پایان دوباره پرسید که آیا می خواهم به دادگاه برگردم و من پاسخ دادم بله. وی در پاسخ گفت من باید مانند دوستانم سکوت کنم، - این نشان می دهد که آنها هر کاری انجام دادند تا دادگاه نمایشی بماند".
صدام حسین رئیس جمهور سابق معدوم عراق - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.12.2021
سالگرد اعدام صدام حسین: وی می دانست که اعدامش حتمی است
به گفته وی، آمریکایی ها در خود دادگاه نیز فشار وارد می کردند ،"آنها مسئول همه چیز بودند و روند را کنترل کردند." دیرتر تیم دفاعی متوجه شد که قضات آمریکایی در این روند دخیل هستند و روند را کنترل کرده و موقع داده شدن هر سوال تند از طریق مأمور امنیتی برای قاضی پیام می فرستادند.
یکی دیگر از وکیل رهبر سابق عراق، محمد منیب، نیز در مصاحبه با خبرگزاری ریانووستی اظهار داشت نمایندگان ایالات متحده بر کار قضات و کل محاکمه صدام حسین کنترل داشته و شرایط خود را به وکلای مدافع تحمیل می کردند.
حمله ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا به عراق به بهانه مبارزه با تروریسم بین المللی و جستجوی سلاح های کشتار جمعی در سال 2003 اتفاق افتاد و صدام حسین رئیس جمهور وقت این کشور سرنگون و اعدام شد.
رهبر سابق عراق توانست حدود شش ماه از چشم آمریکایی ها پنهان شود، اما دسامبر 2003 در نزدیکی زادگاهش تکریت دستگیر شد. اولین جلسه دادگاه ویژه در ژوئیه 2004 برگزار شد. دادگاه در 5 نوامبر 2006 حسین را مجرم تشخیص داد و به اعدام با چوبه دار محکوم کرد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала