گزارش و تحلیل

هوش مجارستانی

© Sputnik / Yuriy Kaverهوش مجارستانی
هوش مجارستانی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.12.2021
اشتراک
علیرغم شعارهای منفی که برای تضعیف روحیه ایرانی ها توسط دشمنانشان مطرح می گردد اما برخی پالس های ریز است که خود نشان از حرکت شرایط ایران به سمت بهتر می باشد.
چند روز پیش وزیر امور خارجه مجارستان به ایران سفر کرد و توافقاتی فیما بین طرفین به امضا رسید.
حال ممکن است برخی تصور کنند که این مساله چه اهمیتی دارد که روی آن حساب باز کرد؟
باید گفت علیرغم حرکت چراغ خاموش مجارستانی ها اما این تحرک را اگر کنار برخی پالس های دیگر قرار دهیم متوجه می شویم که اتفاقاتی پشت پرده در حال رخ دادن است و به احتمال زیاد این اتفاقات برای ایران بسیار مثبت باشد.
بگذارید مقداری واضح تر بگویم.
پیتر سیارتو، وزیر خارجه مجارستان  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.03.2021
چرا روابط واکسنی مجارستان- اتحادیه اروپا متشنج شده است؟
برخی در حال شرط بندی روی آن هستند که به احتمال زیاد به زودی همه طرفها به برجام بر خواهند گشت و تحریم ها از بالاسر ملت ایران رفع خواهد شد و به همین دلیل میخواهند پیش از دیگران جای پای خود را محکم کنند.
کشورهای اروپایی را می توان فعلا به سه مجموعه تقسیم کرد.
کشورهایی که خصومت و دشمنی شدید با ایران دارند و مخالف هرگونه توافق ویا همکاری با ایران می باشند و هیچ تمایلی به رفع تحرم ها و بازگشت همه به برجام ندارند، مانند مثلا سوئد که سیاست اش تحت تاثیر لابی های مخالف جمهوری اسلامی می باشد و پشت پرده اسرائیل و عربستان سعودی بیشترین تاثیر را روی سیاست این کشورها در قبال ایران دارند.
مجموعه دیگری هستند که می خواهند برجام پا بگیرد اما به دنبال آن هستند که بیشترین سهم در تجارت با ایران را آنها داشته باشند مثل انگلیس و فرانسه و آلمان و...
کشورهایی که کلا با تحریم های ایران مخالف می باشند مانند ایتالیا و اسپانیا و مجارستان و...
علیرغم اینکه انگلیس از اتحادیه اروپا خارج شده و سیاست های کلی اش دیگر کاملا تحت سلطه آمریکا قرار دارد اما باز هم در برخی موارد انگلیسی ها مانند دیگر کشورهای اروپایی می دانند که منافع اروپا اقتضا می کند که تحریم ها از بالاسر ایران رفع شود تا آنها بتوانند با ایران تجارت کنند.
در واقع این کشورها در کنار برخی کشورهای شرق آسیا مانند ژاپن و کره جنوبی متحمل بیشترین ضرر های مالی به دلیل تحریم های آمریکا بر علیه ایران شده اند، چون قبل از اعمال تحریمها تراز تجاری آنها با ایران بسیار بالا بود.
دلیل اصلی سنگ اندازی های موردی انگلیس و فرانسه و آلمان در مذاکرات وین هم این می باشد که آنها از یک سو به دنبال سرکیسه کردن کشورهای عرب حوزه خلیج فارس می باشند و از سوی دیگر به دنبال حفظ سهم خود از تجارت با ایران و بازگرداندن آن به ما قبل تحریم ها می باشند.
این در حالی است که آمریکایی ها نمی خواهند به اروپایی ها (علیرغم اینکه اسما آنها با هم متحد و شریک به حساب می آیند) این اجازه را بدهند که سهم بیشتری از اقتصادی ایران ببرند و به دنبال آن هستند تا شرایطی ایجاد کنند سهم بیشتر تجارت با ایران به سود آنها باشد.
پس از جنگ جهانی دوم آمریکایی ها اروپایی ها را از بسیاری مستعمره ها و مناطق تحت سلطه شان بیرون کردند تا آن مناطق به حوزه تجاری آنها تبدیل شود و ایران یکی از آنها است.
آمریکایی ها حاضر نیستند که به اروپایی ها اجازه دهند دوباره به بازار اقتصادی ایران برگردند در حالی که آمریکایی ها هیچ سهمی از این بازار ندارند.
خواستم مساله دعوا در مذاکرات وین و ... را به زبان ساده بیان کرده باشم.
دعوا نه سر برنامه هسته ای است و نه موشکی و نه نفوذ منطقه ای و یا حقوق بشر و یا ... کل ماجرا به قول معروف سر پیراهن عثمان یعنی همان کیک اقتصادی ایران است و تا وقتی که آمریکایی ها دوباره سهم بزرگتر از کیک اقتصادی ایران را به چنگ نیاورند حاضر نخواهند بود اجازه دهند دیگران وارد این بازار شوند و مسایل مورد بحث و جدل بیشتر بهانه هایی است که آمریکایی ها استفاده می کنند تا ایران را تحریم کنند و اجازه ندهند دیگران بتوانند از این کیک اقتصادی قطعه ای بردارند.
در واقع هم دلیل اینکه ترامپ برجام را به هم زد همان عبارتی بود که در دوران انتخابات در انتقاد از اوباما مطرح کرد و احتمالا بسیاری هنوز به یاد دارند که وی گفت "این چه توافقی است که امضا کرده اید و در آن سهمی برای شرکت های آمریکایی در نظر گرفته نشده و همه سهم ها به اروپا اختصاص داده شده، ایرانی ها رفته اند بیش از یکصد هواپیمای ایرباس خریده اند و حتی یک هواپیمای بوئینگ نخریده اند در حالی که بوئینگ در حال ورشکستگی است".
فردای آن روز هم دولت وقت آمریکا از ایرانی ها خواست که با بوئینگ هم قرارداد ببندند تا دهان منتقدین (ترامپ) را ببندند.
بعد از آن هم وقتی ترامپ به قدرت رسید سبک و سنگین کرد و دید بخش عمده قرارداد های تجاری با کشور اروپایی بسته شده و آمریکایی ها سهمی در این قراردادها ندارند و واقعیت اش این است که به همین دلیل زیر میز برجام زد.
Глава МИД Венгрии Петер Сийярто - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.10.2017
مجارستان مانع برگزاری نشست سران ناتو و اوکراین می شود
با توجه به شرایطی که طی چند سال پیش رخ داد ایرانی ها متوجه شده اند که اگر بنا باشد دوباره برجام پا بگیرد به هزار و یک دلیل نباید اجازه دهند شرکت های برخی کشورهای اروپایی مانند قبل همه سهم قراردادها با ایران را داشته باشند و اینجا می توان به انگلیس و فرانسه و آلمان در این راستا اشاره کرد.
البته دلیل سنگ اندازی فرانسوی ها در گفتگو های وین هم همین ماجرا می باشد و آنها می خواهند بگویند اگر سهم ما را ندهید ما اجازه نمیدیم برجام پا بگیرد.
نکته دیگری هم که اینبار وجود دارد توافق ها و قرارداد هایی است که ایرانی ها با برخی کشورهای دیگر مانند چین و روسیه و... بسته اند و قطعا حاضر نخواهند بود به هر قیمتی که شده این قرارداد ها را به نفع اروپایی ها کنار بگذارند، چرا که صابون اروپایی ها قبلا به تن آنها خورده و در حال حاضر نوعی حساسیت نسبت به انعقاد قرارداد با شرکت های اروپایی در ایران وجود دارد.
ایرانی ها هنوز عمکرد شرکت هایی مانند پژو و رنو که ماشین ها و کارخانه های ایرانی را بدون تامین قطعات و یا اجرای قرارداد به امان خدا ول کردند را فراموش نکرده اند.
یا عملکرد شرکت توتال که اطلاعات مخازن نفتی ایران را گرفت و برد قطر و یا شرکت ایرباس که پیش پرداخت پول 118 هواپیما را گرفت و هواپیمایی به ایرانی ها تحویل نداد.
به همین دلیل می توان گفت اگر بنا باشد ایرانی ها مجددا همکاری خود را با اروپایی ها شروع کنند ترجیح خواهند داد با شرکت های برخی کشورها که برای ایرانی ها به صورت تاریخی قابل اطمینان تر هستند همکاری کنند و اینجا است که اینبار آنهایی که جلوتر درب را بزنند قطعا برد بیشتری خواهند کرد.
به همین دلیل هم می گویم که مجارستانی ها هوشمندانه عمل کردند و وزیر خارجه شان زودتر از دیگران به تهران آمد تا زمینه همکاری ها با ایران را فراهم کند و قطعا وقتی که تحریم ها برداشته شود ایرانی ها این رفتار مجارستانی ها را مد نظر خواهند داشت.
البته در پایان هم بد نیست به این نکته اشاره کرد که دلیل اصلی این چنین رویکرد هوشمندانه مجارستان در قبال ایران هم تیم دیپلماتیک این کشور در ایران می باشد.
در حالی که تیم های دیپلماتیک برخی کشورهای اروپایی دیگر در تهران بر مبنای دشمنی و خصومت با ایران در تهران مستقر شده اند تیم دیپلماتیک مجارستان وبرخی کشورهای اروپایی دیگر از دیرباز تلاش دارند که دوستی و صمیمیت را ملاک روابط قرار دهند و به زودی خواهیم دید کدام رویکرد بهتر جواب خواهد داد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала