گزارش و تحلیل

ایران مخالف تولید موشک های بالستیک توسط عربستان سعودی نیست

© Sputnik / Mikhail Voskresenskiyپرچم عربستان
پرچم عربستان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.12.2021
اشتراک
چند روز پیش رسانه های آمریکایی گزارشی مبنی بر اینکه عربستان سعودی در غرب شهر ریاض در حال تولید موشک های بالستیک به کمک چین می باشد منتشر کردند.
اسپوتنیک - البته این مساله در نوع خود یک ضربه بزرگ برای آمریکا به حساب می آید، چون معمولا آمریکایی ها تلاش دارند در فروش تسلیحات به متحدین خود گزینشی عمل کنند و کاری کنند که همیشه افسار آنها در اختیارشان باشد.
دقیقا همان کاری را که قبل از انقلاب اسلامی در ایران با شاه انجام می دادند.
هواپیما و هلیکوپتر به ایران می فروختند و موشک های زمین به هوا و تانک و ... به عراق و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس.
به قول خودشان می خواستند همیشه توازن قوا را نگه دارند.
به این ترتیب هم عرب ها دائما به آمریکا نیاز داشتند هم ایران.
آزمایش موشک بالستیک قاره پیما توسط آمریکا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.12.2021
عربستان با کمک چین در حال ساخت موشک‌های بالستیک است
چون می خواستند شاه را راضی نگه دارند در رسانه های فارسی زبانشان ادعا می کردند که ایران قویترین ارتش خاورمیانه را دارد و از آن طرف رسانه های عرب زبانشان مدعی می شدند که عراق قویترین ارتش کشورهای عربی را دارد تا صدام حسین هم راضی باشد.
به هر صورت امروزه ظاهرا عربستان سعودی به قول معروف زیر آبی رفته و دور از چشم آمریکایی ها یک همکاری نظامی با دشمن آمریکا، یعنی چین، را راه انداخته و آن هم چه همکاری ای ، تولید موشک های بالستیک.
آیا به یاد داریم وقتی ترکیه تصمیم گرفت از روسیه موشک های اس 400 خریداری کند آمریکایی ها چه بلایی سر ترکیه آوردند.
حالا باید دید آیا آمریکایی ها همان رفتار را با عربستان هم خواهند داشت یا نه.
برخی کارشناسان باور دارند تا زمانی که آمریکایی ها مطمئن باشند سعودی ها توسط چینی ها سر کار هستند و توانمندی و فناوری لازم را به دست نیاورده اند، یعنی همان عرب های بی عرضه که ترامپ از آنها صحبت می کرد باقی می مانند، کاری به کارشان نخواهند داشت اما اگر متوجه شوند که از آن شرایط خارج شده اند قطعا با عربستان سعودی برخورد خواهند کرد تا از بیت الطاعه آنها خارج نشود و عبرتی باشد برای دیگران.
یکی از بحث هایی که این روزها بسیار مطرح می باشد این است که واکنش ایران به این جریان چه خواهد بود؟
در این باره باید گفت بر عکس تصور دشمنان ایران و عربستان، ایرانی ها خیلی هم خوشحال خواهند بود و حتی حاضر هستند در این زمینه سعودی ها را تشویق و کمک کنند.
مقام ایرانی : آماده انتقال اتباع بحرین در مشهد و عمان به کشورشان هستیم  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.12.2021
موافقت عربستان با صدور ویزا برای ۳ دیپلمات‌ ایرانی
منافع کلی ایران در تقویت جبهه مسلمانان است.
توجه داشته باشید که ساختار ایدئولوژیک ایران بر مبنای حمایت از ملت ها می باشد و نه رهبران مگر اینکه رهبران در راستای خواست ملت ها عمل کنند.
به این ترتیب می توان گفت هر موفقیتی که توسط ملت های مسلمان کسب شود مورد حمایت ایران خواهد بود.
شاید امروزه برخی اختلافات فیما بین ایران و عربستان سعودی وجود داشته باشد و اسرائیلی ها و آمریکایی ها از این اختلافات بهره برده اند تا میان این دو کشور مسلمان تفرقه بیاندازند ولی در نهایت این دو مسلمان و همسایه هستند و در نهایت مشکلاتشان راحل خواهند کرد و هیچ بعید نیست که در آینده ایران و عربستان سعودی حتی ائتلاف و اتحاد هم تشکیل دهند و در این صورت این اتحاد وائتلاف با توجه به تسلیحاتی که عربستان سعودی از دیگر کشورها خریداری کرده و با توجه به توانمندی فنی انسانی موجود در ایران می تواند موجبات ایجاد یک جبهه قدرتمند اسلامی گردد.
همچنین باید توجه داشت که آمریکا و اسرائیل هیچ وقت نمی توانند تا ابر الدهر روی عربستان سعودی و یا دیگر کشورهای عربی به عنوان متحد خود حساب باز کنند، چون ملت ها با آنها زاویه دارند.
به یاد داشته باشید زمانی شاه ایران متحد اصلی و بزرگ آمریکا و اسرائیل در منطقه به حساب می آمد و به یکباره در ایران انقلاب شد و این کشور به دشمن اسرائیل تبدیل شد.
احتمال اینکه چنین اتفاقی در دیگر کشورهای اسلامی که امروزه مدعی دوستی و رفاقت و یا حتی همکاری های اسراتژیک با اسرائیل و آمریکا هستند هم وجود دارد و به یکباره ممکن است صبح همه بیدار شوند و ببینند یک یا چندین کشور متحد با آمریکا و اسرائیل در منطقه به دشمن آمریکا و اسرائیل تبدیل شده اند.
حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.12.2021
وزیر خارجه ایران: ما در دور آینده مذاکرات با عربستان در بغداد شرکت خواهیم کرد
قطعا در آن صورت در صورتی هر چه قدر این کشورها تسلیحات و توانمندی تسلیحاتی و نظامی داشته باشند در نهایت به نفع جبهه مخالف آمریکا و اسرائیل خواهد بود.
مضاف بر اینها تولید موشک های بالستیک توسط عربستان سعودی این بهانه را در اختیار ایران قرار می دهد تا برای ایجاد موازنه قدرت هم که شده تولید موشک های بالستیک خود را گسترش دهد و آنهایی که مخالف موشک های بالستیک توسط ایران هستند دیگر حق اظهار نظر نخواهند داشت.
در واقع دیدگاه ایران هم بر همین اساس است و به همین دلیل می توان گفت ایران نه فقط با تولید موشک های بالستیک توسط عربستان سعودی مخالف نیست بلکه قطعا پشتیبان برادران سعودی خود نیز خواهد بود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала