گفتگوی وزرای خارجه آذربایجان و ترکیه درباره همکاری در قالب 3+3

© AFP 2023 / Ishara S.Kodikaraگفتگوی وزرای خارجه آذربایجان و ترکیه درباره همکاری در قالب 3+3
گفتگوی وزرای خارجه آذربایجان و ترکیه درباره همکاری در قالب 3+3 - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.12.2021
اشتراک
وزرای خارجه کشورهای آذربایجان و ترکیه در مورد همکاری در قالب 3 + 3 گفتگو کردند.
به گزارش اسپوتنیک، جیحون بایراموف و مولود چاووش اوغلو وزرای امور خارجه آذربایجان و ترکیه روز یکشنبه در مورد اجرای پلت فرم همکاری های منطقه ای در قالب "3 + 3" (آذربایجان، ارمنستان، گرجستان - روسیه، ترکیه، ایران) گفتگو کردند. وزارت امور خارجه آذربایجان گزارش داد که این دیدار در حاشیه نشست فوق العاده شورای وزیران امور خارجه سازمان همکاری اسلامی در اسلام آباد انجام شد.
در این بیانیه آمده است: "طرفین نتایج اولین نشست فرمت همکاری 3 + 3 در [مسکو] را که به ابتکار رهبران آذربایجان و ترکیه آغاز شد، مورد بحث و بررسی قرار دادند. علاقه مندی به ارتقای این مکانیسم همکاری ابراز شد."
میدان آزادی تهران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.11.2021
تهران از تشکیل سازو کار ۳+۳ در قفقاز حمایت می کند
بر اساس اعلام وزارت امور خارجه، وزیران همچنین در مورد وضعیت کنونی قفقاز جنوبی، اجرای توافقات سه جانبه در مورد قره باغ، مسائل عادی سازی روابط بین کشورهای منطقه در دوره پس از بحران و درگیری گفتگو کردند.
پیش از این، الهام علی اف و طیب اردوغان، رهبران آذربایجان و ترکیه، ابتکار فرمت شش جانبه همکاری در مورد قره باغ و موضوع رفع انسداد روابط اقتصادی و حمل و نقل در قفقاز جنوبی را مطرح کردند. روسیه و ایران از این ایده استقبال کردند، گرجستان اعلام کرد که قصد ندارد در این ابتکار منطقه ای شرکت کند، اما قالب مذاکرات خود را به باکو و ایروان برای حفظ صلح در قالب "ترویکا" ارائه می دهد. در 10 دسامبر، مسکو میزبان اولین نشست پلت فرم مشورتی منطقه ای 3 + 3 در سطح معاونان وزیران خارجه بود.
پیشتر سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از گفتگو با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، گفت که وی با همتای ایرانی خود در مورد ایجاد قالب مذاکره "۳ + ۳" با آذربایجان، ارمنستان، گرجستان و ترکیه در زمینه مذاکره کرده است. موضوع رفع انسداد ارتباطات اقتصادی و حمل و نقل در منطقه است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала