تشکیل سامانه تعیین تکلیف وضعیت حقوقی و قضائی ایرانیان خارج از کشور

© Photo / IRNAغلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه ایران
غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.12.2021
اشتراک
اژه‌ای: توجه و تأکید بر تمایزات، تفاوت‌ها و اختلافات، جامعه و کشور را از حصول توسعه و پیشرفت واقعی بازمی‌دارد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "تسنیم"، محسنی‌اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه ایران با تأکید بر اینکه مشکل احتمالی آن دسته از افرادی که در خارج از کشور هستند به‌لحاظ سیاسی، حقوقی و قضائی غیرقابل حل نیست، از اقدام قوه قضائیه برای تشکیل سامانه تعیین تکلیف وضعیت حقوقی و قضائی ایرانیان خارج از کشور خبر داد.
وی در ادامه افزود: "برای رسیدن به نقطه مطلوب و متعالی باید در جهت تأکید بر مشترکات اهتمام ورزید و توجه داشت که وجود تمایزات در راستای حرکت در مسیر کمال است اما این هم افزایی در امور است که موجبات پیشرفت را فراهم می‌کند.
موضوعات و مقوله‌های سیاسی، قضائی، امنیتی، فرهنگی و اقتصادی به مثابه یک حلقه به هم پیوسته و غیرقابل تفکیک هستند و این مقوله‌ها بر یکدیگر تأثیر می‌گذارند و از یکدیگر تأثیر می‌پذیرند؛ در همین راستا سفیر جمهوری اسلامی ایران در کشور خارجی باید تمام جوانب و ابعاد مقوله‌های این حلقه به هم پیوسته را در مقام اجرای سیاست‌ها مدنظر قرار دهد.
ماجرای محاکمه بازپرسان قوه قضایی +عکس - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.10.2021
ماجرای محاکمه بازپرسان قوه قضایی +عکس
توسعه مقوله دیپلماسی قضائی مزایای قابل توجهی دارد و از وقوع بسیاری از مسائل و آسیب‌ها پیشگیری می‌کند. برای نمونه وقتی تبعه یک کشور خارجی در داخل کشور تحت تعقیب قرار می‌گیرد و احیاناً بازداشت می‌شود، چنانچه ساز و کار ضابطه‌مندی برقرار باشد که به محض تحت تعقیب قرار گرفتن و بازداشت آن تبعه خارجی، وزارت خارجه ما و سفیر ما در کشور آن تبعه و همچنین سفیر کشور تبعه مورد اشاره نسبت به موضوع و ادله ناظر بر آن آگاهی پیدا کنند، طبعاً از وقوع بسیاری از مسائل و آسیب‌ها پیشگیری می‌شود.
در خارج از کشور ایرانیان زیادی هستند که به وطن خود تعلق خاطر داشته و تمایل دارند که به وطن خود بازگشته و در اینجا سرمایه‌گذاری کنند و یا مراودات خود را با زادگاهشان افزایش دهند؛ این امر بسیار سودمند و فاقد ضرر است و حتی آن دسته از افرادی که در خارج از کشور هستند و احیاناً دارای مشکلاتی نیز هستند، اعتقاد ما این است که مشکلات‌شان به لحاظ سیاسی، حقوقی و قضائی غیرقابل حل نیست.
وزارت خارجه ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.11.2021
آیا کارت هوشمند ملی برای ایرانیان مقیم خارج از کشور صادر خواهد شد؟
ضروری است اقدامات و کارکردها و اختیارات شورای عالی ایرانیان تبیین شود. قوه قضائیه برای تشکیل کمیته مشترکی با وزارت امور خارجه جهت احصاء مسائل حقوقی و قضائی با سایر کشورها و به ویژه کشورهای همسایه در همه ابعاد و زمینه‌ها آمادگی دارد و می‌توان با آغاز به کار این کمیته، بخش‌های فرعی آن را نیز فعال کرد.
بسیاری از مسائل حقوقی و قضائی مبتلابه پیرامون اتباع ایرانی مقیم کشورهای خارجی و همچنین اتباع بیگانه در کشور ما به ویژه در حوزه محکومیت‌های قضائی با تشکیل کارگروه مشترک دستگاه قضائی و وزارت امور خارجه قابل حل است. سامانه‌ای جهت تعیین تکلیف وضعیت حقوقی و قضائی ایرانیان خارج از کشور تشکیل خواهد شد".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала