چین: ‌پرونده آسانژ نمایانگر استانداردهای دوگانه آمریکا است

© REUTERS / TINGSHU WANGچین: ‌پرونده آسانژ نمایانگر استانداردهای دوگانه آمریکا است
چین: ‌پرونده آسانژ نمایانگر استانداردهای دوگانه آمریکا است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.12.2021
اشتراک
سخنگوی وزارت خارجه چین در کنفرانسی خبری درخصوص آزادی بیان و مطبوعات ایالات متحده انتقاد کرد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، وانگ ونبین سخنگوی وزارت خارجه چین، روز دوشنبه در کنفرانسی خبری با اشاره وضعیت جولیان آسانژ اظهار داشت: ما اظهارات برخی رسانه را مورد توجه قرار داده‌ایم که می‌ گویند پرونده آسانژ کاملا نمایانگر استانداردهای دوگانه آمریکا در خصوص "آزادی بیان و مطبوعات" است.
وی افزود: به نظر همگی تا زمانی که از جرایم غیرقابل بیان ایالات متحده انتقاد نکنند و حرفی به میان نیاورند می‌ توانند از "آزادی بیان و مطبوعات" لذت ببرند. در غیر این صورت آنها نیز همانند آقای آسانژ حبس می‌ شوند.
ونبین ادامه داد: دفعه بعدی که آمریکا از "آزادی بیان و مطبوعات" سخن گفت، مردم آنچه بر سر آقای آسانژ آمد را به خاطر خواهند آورد.
مسدود شدن 97 درصد درآمد ویکی لیکس توسط آمریکا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.12.2021
موافقت دادگاه لندن با درخواست تجدید نظر آمریکا برای استرداد آسانژ
آسانژ ۵۰ ساله در آمریکا به دلیل اتهام دسیسه‌ چینی برای به دست آوردن و افشای اطلاعات محرمانه در پی اقدامش در منتشر کردن صدها هزار سند افشا شده مربوط به جنگ‌ های آمریکا در افغانستان و عراق به دست ویکی‌ لیکس، تحت تعقیب است.
روز جمعه، دولت آمریکا یک قدم دیگر به استرداد آسانژ نزدیک شد تا وی را بابت افشای اطلاعات محرمانه در وبسایت ویکی‌ لیکس محاکمه کند.
ماه ژانویه، ابتدا دادگاهی در انگلیس با اشاره به وجود خطر واقعی و "ظالمانه" خودکشی آسانژ، حکم داد آسانژ نباید به آمریکا استرداد شود. با این حال روز جمعه یک دادگاه ارشد در انگلیس پس از دو روز دادرسی، به نفع آمریکا حکم داد.
قضات این دادگاه ارشد به این نتیجه رسیدند که خطر خودکشی آسانژ با ارائه تضمین از سوی مقامات آمریکایی مبنی بر اینکه آسانژ در صورت استرداد، در حبس با محدودیت‌ های شدید نگهداری نخواهد شد، رفع شده است.
وکلای آسانژ گفته‌ اند که قصد دارند این حکم را با درخواست مجدد تجدیدنظر این بار در دیوان عالی انگلیس به چالش بکشند. آدام بانت این حکم را "لحظه‌ ای حساس در مبارزه با سرکوب آزادی مطبوعات" توصیف کرد.
تیم هولروید قاضی رسیدگی به پرونده آسانژ حکم دادگاه را که موسس ویکی‌ لیکس نباید با روند حقوقی در آمریکا روبرو شود چون ممکن است به بهای جانش تمام شود، رد کرد و دستور داد تا پرونده او به پریتی پاتل وزیر امنیت کشور انگلیس ارجاع داده شود تا مشخص شود این شهروند استرالیایی باید به آمریکا انتقال یابد یا خیر. آسانژ تا زمان تصمیم نهایی در زندان باقی می‌ ماند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала