ایران: در مذاکرات وین هنوز از طرف های دیگر پیشنهادی دریافت نکرده ایم

© Photo / IRNAایران: در مذاکرات وین هنوز از طرف های دیگر پیشنهادی دریافت نکرده ایم
ایران: در مذاکرات وین هنوز از طرف های دیگر پیشنهادی دریافت نکرده ایم  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.12.2021
اشتراک
علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد ایران در مذاکرات وین گفت که در نتیجه تعامل و نشست‌هایی که طی چند روز گذشته در سطح کارشناسی و مقام‌های ارشد مذاکره کننده برگزار شد اختلافات طرفین در مورد دامنه و حیطه موضوعات قابل مذاکره در حال کاهش است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، علی باقری کنی درباره آخرین وضعیت مذاکرات وین با بیان اینکه مواضع دو طرف با هم فاصله دارد و در موضوعات مختلف این فاصله متفاوت است افزود: :اما نکته‌ای که در چند روز گذشته وجود داشت این بود که در مورد دامنه و حیطه ای که موضوعات قابل مذاکره قابل طرح است در طول این چند روز با تعامل و نشست‌هایی که هم در سطح کارشناسی و هم در سطح مقام‌های ارشد مذاکره کننده برگزار شد رو به کاهش است و طرفین درحال رسیدن به یک جمع بندی مشخص در مورد دامنه و حیطه موضوعاتی که باید در دستور کار مذاکرات قرار گیرد هستند."

وی ادامه داد: "به نظرم این یک پیشرفت بسیار خوبی است که اگر ما بتوانیم در همین دوره زمانی به یک جمع‌بندی در مورد دامنه و حیطه موضوعات قابل مذاکره برسیم موضوع اهمیت داری است چون ابتدا در این زمینه بین طرفین اختلاف وجود داشت."
علی  باقری، معاون سیاسی وزیرامورخارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.12.2021
باقری‌کنی: موضوعات اختلافی وین ۶ هنوز حل نشده روی میز است
توافق هسته‌ای ایران و قدرت های بزرگ جهان که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، سال 2015 میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد. هشتم ماه مه سال 2018 ، دونالد ترامپ، رئیس جمهور امریکا اعلام کرد که از برجام خارج می شود و نه فقط تحریم های قبلی را باز می گرداند بلکه تحریم های جدید علیه تهران را نیز اعمال خواهد کرد و به دنبال آن تحریم های واشنگتن علیه ایران احیا و تشدید شدند. آمریکا تلاش می کند دیگر کشورها نیز ایران را تحریم کنند. از ماه آوریل، مذاکراتی در وین بین ایران و اعضای گروه "پنج" (روسیه، بریتانیا، آلمان، چین و فرانسه) در مورد احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در مورد برنامه هسته ای ایران در جریان است.
طرفین در مورد لغو تحریم های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، انجام تعهدات خود در حوزه هسته ای و بازگشت ایالات متحده به برجام بحث می کنند. نمایندگان کشورهای طرف قرارداد نیز بدون مشارکت ایران رایزنی های جداگانه ای با فرستادگان آمریکایی انجام می دهند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала