https://spnfa.ir/20211209/چرا-قیمت-خودرو-در-ایران-افزایش-یافت-9508903.html
چرا قیمت خودرو در ایران افزایش یافت؟
چرا قیمت خودرو در ایران افزایش یافت؟
اسپوتنیک ایران
دو شرکت ایران خودرو و سایپا لیست جدید قیمتهای خود را با اعمال افزایش ۱۸ درصدی ارائه کردند. 09.12.2021, اسپوتنیک ایران
2021-12-09T21:35+0330
2021-12-09T21:35+0330
2021-12-09T21:35+0330
ایران
https://cdn1.img.spnfa.ir/img/529/77/5297773_0:69:1040:654_1920x0_80_0_0_30a8ce203f8e939e8b6ce12362a690db.jpg
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "ایرنا"، دو شرکت ایران خودرو و سایپا لیست جدید قیمتهای خود را با اعمال افزایش ۱۸ درصدی ارائه کردند. افزایش قیمت خودرو از سوی دو شرکت خودروساز در حالی انجام شد که دقیقا یک ماه قبل نیز این اعمال قیمت از سوی خودروسازان انجام شده بود.دستور ماه گذشته رییس جمهوری برای لغو افزایش قیمت خودرو و افزایش روز گذشته قیمت توسط خودروسازان، به دستاویزی برای تخریب دولت تبدیل شد؛ برخی تلاش کردند این اتفاق را به نوعی بی تاثیری دستور رییس جمهوری در کنترل قیمت ها تفسیر کنند.سایپا و ایران خودرو در روزهای ۱۸ و ۱۹ آبان گذشته، با انتشار اطلاعیه ای اعلام کردند که بر اساس تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی، اقدام به افزایش قیمت محصولات خود کرده اند.دستور رییس جمهوری به این دلیل صادر شده که ستاد تنظیم بازار که از چند روز قبل از آن به عنوان متولی قیمت گذاری خودرو تعیین شده بود، هیچ مصوبه ای درباره افزایش قیمت خودرو نداشته است.تا پیش از واگذاری قیمت گذاری خودرو به ستاد تنظیم بازار، شورای رقابت این مسئولیت را بر عهده داشت؛ شیوه اقدام شورای رقابت به این صورت بود که هر ۶ ماه با محاسبه تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی، قیمت های جدید خودرو را اعلام می کرد.در واقع فرمولی که خودروسازان در آبان ماه گذشته بر اساس آن قیمت محصولات را افزایش داده بودند، فرمول شورای رقابت برای قیمت گذاری بود که توسط دولت سیزدهم این اختیار از آن شورا گرفته و به ستاد تنظیم بازار وزارت صمت واگذار شده بود.رضا فاطمی امین، وزیر صمت نیز تاکید کرد که "دلیل دستور ماه قبل رییس جمهوری برای لغو افزایش قیمت خودرو این بود که ایشان تاکید داشتند قیمت گذاری ها باید اصولی باشد".وی تصریح کرد که "در ستاد تنظیم بازار بررسی های دقیقی پیرامون افزایش قیمت ها انجام شد و حتی مواردی که افزایش قیمت خارج از ضوابط بود، از سوی ستاد تنظیم بازار رد شد".از سوی دیگر نمیتوان به واقعیت افزایش هزینه های تولید از سوی خودروسازان و کاهش منابع مالی دو خودروساز بزرگ، بی توجه بود؛ مساله ای که باعث بروز کاهش تولید و درپی آن افزایش قیمت ها در بازار آزاد شده است. افزایش قیمت منطقی خودرو درکارخانه، ضمن افزایش توان تولید خودروسازان در راستای کاهش قیمت، تاثیر مثبتی نیز در بازار سرمایه خواهد داشت.همانطور که بلافاصله بعد از اعلام افزایش قیمت ها، بازار بورس واکنش مثبت و افزایش ۱۱ هزار واحدی را به این مساله نشان داد.
https://spnfa.ir/20211205/رئیسی-مردم-باید-به-دولت-نمره-دهند--9469881.html
https://spnfa.ir/20211125/ایرلاین-ها-باید-قیمت-بلیت-هواپیما-را--درصد-کاهش-دهند-9366294.html
اسپوتنیک ایران
feedback.me@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
2021
اسپوتنیک ایران
feedback.me@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
خبرها
fa_FA
اسپوتنیک ایران
feedback.me@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
https://cdn1.img.spnfa.ir/img/529/77/5297773_38:0:1003:724_1920x0_80_0_0_04076d8a2badcd82850ea963cc527332.jpgاسپوتنیک ایران
feedback.me@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
ایران
چرا قیمت خودرو در ایران افزایش یافت؟
دو شرکت ایران خودرو و سایپا لیست جدید قیمتهای خود را با اعمال افزایش ۱۸ درصدی ارائه کردند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "ایرنا"، دو شرکت ایران خودرو و سایپا لیست جدید قیمتهای خود را با اعمال افزایش ۱۸ درصدی ارائه کردند. افزایش قیمت خودرو از سوی دو شرکت خودروساز در حالی انجام شد که دقیقا یک ماه قبل نیز این اعمال قیمت از سوی خودروسازان انجام شده بود.
دستور ماه گذشته رییس جمهوری برای لغو افزایش قیمت خودرو و افزایش روز گذشته قیمت توسط خودروسازان، به دستاویزی برای تخریب دولت تبدیل شد؛ برخی تلاش کردند این اتفاق را به نوعی بی تاثیری دستور رییس جمهوری در کنترل قیمت ها تفسیر کنند.
سایپا و ایران خودرو در روزهای ۱۸ و ۱۹ آبان گذشته، با انتشار اطلاعیه ای اعلام کردند که بر اساس تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی، اقدام به افزایش قیمت محصولات خود کرده اند.
دستور رییس جمهوری به این دلیل صادر شده که ستاد تنظیم بازار که از چند روز قبل از آن به عنوان متولی قیمت گذاری خودرو تعیین شده بود، هیچ مصوبه ای درباره افزایش قیمت خودرو نداشته است.
تا پیش از واگذاری قیمت گذاری خودرو به ستاد تنظیم بازار، شورای رقابت این مسئولیت را بر عهده داشت؛ شیوه اقدام شورای رقابت به این صورت بود که هر ۶ ماه با محاسبه تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی، قیمت های جدید خودرو را اعلام می کرد.
در واقع فرمولی که خودروسازان در آبان ماه گذشته بر اساس آن قیمت محصولات را افزایش داده بودند، فرمول شورای رقابت برای قیمت گذاری بود که توسط دولت سیزدهم این اختیار از آن شورا گرفته و به ستاد تنظیم بازار وزارت صمت واگذار شده بود.
رضا فاطمی امین، وزیر صمت نیز تاکید کرد که "دلیل دستور ماه قبل رییس جمهوری برای لغو افزایش قیمت خودرو این بود که ایشان تاکید داشتند قیمت گذاری ها باید اصولی باشد".
وی تصریح کرد که "در ستاد تنظیم بازار بررسی های دقیقی پیرامون افزایش قیمت ها انجام شد و حتی مواردی که افزایش قیمت خارج از ضوابط بود، از سوی ستاد تنظیم بازار رد شد".
از سوی دیگر نمیتوان به واقعیت افزایش هزینه های تولید از سوی خودروسازان و کاهش منابع مالی دو خودروساز بزرگ، بی توجه بود؛ مساله ای که باعث بروز کاهش تولید و درپی آن افزایش قیمت ها در بازار آزاد شده است. افزایش قیمت منطقی خودرو درکارخانه، ضمن افزایش توان تولید خودروسازان در راستای کاهش قیمت، تاثیر مثبتی نیز در بازار سرمایه خواهد داشت.
همانطور که بلافاصله بعد از اعلام افزایش قیمت ها، بازار بورس واکنش مثبت و افزایش ۱۱ هزار واحدی را به این مساله نشان داد.