گزارش و تحلیل

نشریه Project Syndicat: آمریکا هزینه گزافی را برای جدایی از چین خواهد پرداخت

© Depositphotos.com / Maxxyustasاقدام ضد چینی جدید در آمریکا
اقدام ضد چینی جدید در آمریکا  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.12.2021
اشتراک
یک استاد آمریکایی گفت: ایالات متحده باید در روابط با چین به تسلط دست یابد.
اسپوتنیک - جوزف نای کارشناس آمریکایی در امور بین المللی در رسانه Project Syndicateنوشت: در قرن بیست و یکم، فناوری‌های زیستی، نانو و اطلاعات برای رشد اقتصادی حیاتی هستند و در این امر، آمریکا مدتها پیش در خط مقدم بوده است. علاوه بر این، دانشگاه های تحقیقاتی در ایالات متحده بهترین آموزش عالی را در جهان ارائه می دهند. بر اساس رتبه بندی سالانه دانشگاه های جهان توسط دانشگاه جیائو تنگ شانگهای، 16 دانشگاه از 20 دانشگاه برتر در ایالات متحده واقع شده اند، در حالی که چین هیچ دانشگاهی در این سطح ندارد. با این حال، چین در حال رقابت با ایالات متحده برای تسلط بر فناوری است. پکن سرمایه گذاری زیادی در تحقیق و توسعه انجام می دهد و در حال حاضر در برخی زمینه های کلیدی با ایالات متحده رقابت می کند.
گفتگوی چین و آمریکا درباره لغو تحریم ها و عوارض گمرکی  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.12.2021
چین در فناوری فضایی از آمریکا پیشی می گیرد
در زمینه هوش مصنوعی (AI)، چین هدف خود را برای تبدیل شدن به یک رهبر جهانی تا سال 2030 تعیین کرده است. برخی از کارشناسان معتقدند عواملی وجود دارد که به چین در رسیدن به این هدف مساعدت می کند. اینها منابع داده های عظیمی هستند، بدون محدودیت در استفاده از این داده ها، و نیز این واقعیت که برای دسترسی به پیشرفت در یادگیری ماشین نیاز به مهندسان بیشتر از نیاز به دانشمندان است. با توجه به اهمیت یادگیری و آموزش ماشینی، پیشرفت های چین در زمینه هوش مصنوعی اهمیت ویژه ای پیدا می کند.
علاوه بر این، پیشرفت فناوری در چین دیگر تنها بر اساس کپی کردن نیست. دولت ترامپ ادعا کرد که اگر چین به دلایل امنیتی به خود اجازه می دهد گوگل و فیس بوک را از بازار خود دور نگه دارد، آمریکا می تواند همین کار را در برابر غول های چینی مانند هواوی و زد تی ای انجام دهد. با این حال، نوآوری در چین ادامه دارد.
پس از بحران مالی جهانی در سال 2008 و رکود بزرگ پس از آن، رهبری چین به این نتیجه رسید که آمریکا در حال افول است. چین پس از کنار گذاشتن یک مسیر سیاسی معتدل مبنی بر عدم سبقت جویی و انتظار ، به سمت رویکردهای قاطعانه‌تر از جمله ساخت (و نظامی‌سازی) جزایر مصنوعی در دریای چین جنوبی، اقدامات اجبار اقتصادی علیه استرالیا و لغو ضمانت‌ها در مورد هنگ کنگ رفت. در پاسخ، ایالات متحده شروع به صحبت در مورد نیاز به "گسستن عمومی" روابط با چین کرد. البته شکستن زنجیره‌های تولید که مستقیماً با امنیت ملی مرتبط است مهم است. اما آمریکا نمی تواند اقتصاد خود را به طور کامل از اقتصاد چین جدا کند بدون اینکه هزینه های هنگفتی متحمل شود.
همین وابستگی عمیق اقتصادی متقابل است که رابطه آمریکا با چین را از رابطه آن با اتحاد شوروی در دوران جنگ سرد متمایز می کند. ایالات متحده با اتحاد شوروی یک بازی شطرنج انجام داد که در آن هر دو طرف فقط در حوزه نظامی به یکدیگر وابسته بودند. برعکس، آمریکا با چین در حال بازی شطرنج سه بعدی با توزیع نیرو در سطوح نظامی، اقتصادی و فراملی است. بنابراین یک استراتژی خوب باید هر سه وابستگی متقابل را در نظر بگیرد.
در برخی زمینه ها، مانند عدم گسترش هسته ای، حفظ صلح، مراقبت های بهداشتی، تغییرات آب و هوایی، آمریکا می تواند زبان مشترکی با چین پیدا کند. با این حال، در سایر زمینه ها، عاقلانه تر است که معیارهای دموکراتیک خود را تعیین کنیم.
انتقاد چین از اقدامات تحریک آمیز آمریکا بر سر مسئله تایوان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.12.2021
انتقاد چین از اقدامات تحریک آمیز آمریکا بر سر مسئله تایوان
با توجه به قدرت و نفوذ فزاینده چین، این امر برای غرب اهمیت دارد که یک جامعه قوی ترانس آتلانتیک برای حکمرانی جهانی از طریق همکاری با ژاپن، کره جنوبی و سایر کشورهای آسیایی ایجاد شود. البته فناوری نقش مهمی در ارزیابی آینده موازنه قدرت آمریکا و چین دارد، اما اتحادها اهمیت بیشتری دارند. اقتصاد های کشورهای دموکراتیک اگر با هم عمل کنند به طور قابل توجهی بزرگتر از اقتصاد چین خواهد بود.
سرانجام، موفقیت پاسخ ایالات متحده به چالش فناوری چین به حمایت داخلی از تحقیق و توسعه بستگی دارد. رئیس سابق مؤسسه فناوری ماساچوست جان مارک دیچ John Mark Deutch اطمینان دارد که اگر آمریکا ظرفیت نوآوری خود را بهبود بخشد، "جهش بزرگ چین به جلو - در بهترین حالت - فقط چند گام به سمت کم کردن عقب ماندگی از برتری فعلی نوآوری ایالات متحده خواهد بود."
نقش مهاجرت را نیز نباید فراموش کرد. در سال 2015، از نخست وزیر سابق سنگاپور لی کوان یو پرسیدم که چرا فکر نمی کند چین بتواند از ایالات متحده پیشی بگیرد؟ وی در پاسخ به توانایی آمریکا در جذب استعدادها از سراسر جهان اشاره کرد، در حالی که چین به دلیل ملی گرایی قومی مردم هان قادر به انجام این کار نیست. تصادفی نیست که بسیاری از شرکت ها در سیلیکون ولی توسط آسیایی ها تأسیس یا رهبری می شوند. بنابراین، اگر آمریکا در برابر ترس خود از فرار فناوری ها تسلیم شود و خود را از چنین واردات ارزشمند انسانی محروم کند، یکی از مزایای اصلی خود را در رقابت استراتژیک با چین از دست خواهد داد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала