چند گونه بیماری نادر در ایران وجود دارد؟

بیمارستان  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.12.2021
اشتراک
بر اساس آمار و اطلاعات سازمان جهانی بهداشت، نزدیک به ۶ تا ۸ هزار گونه بیماری نادر در جهان وجود دارد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "ایرنا"، یاسر داوودیان، رییس هیات مدیره بنیاد بیماران نادر ایران روز 7 دسامبر (سه شنبه) اظهار داشت که در ایران، ۳۵۵ گونه بیماری نادر وجود دارد که "اس ام ای" یکی از این گونه‌ها است.
وی در ادامه افزود: "بر اساس آمار و اطلاعات سازمان جهانی بهداشت، نزدیک به ۶ تا ۸ هزار گونه بیماری نادر در جهان وجود دارد. به دلیل عدم اطلاع رسانی درست و دقیق در کشور، بسیاری از افراد تعریف درستی از این بیماری ها ندارند. بیماری ها به دو دسته بیماری های واگیر و بیماری های غیرواگیر تعریف می شوند که در این میان، بیماری های غیرواگیر نادر هستند و اگر تعداد آنها زیاد شود شایع می شوند.
دارو - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.09.2021
دارو، سوغاتی مسافران خارجی از ایران
بر اساس آمار و اطلاعات سازمان بهداشت جهانی، از هر ۱۰ هزار نفر، دو تا پنج نفر درگیر بیماری نادر می شوند و نزدیک به ۶ تا ۸ هزار گونه بیماری نادر در جهان وجود دارد که در ایران ۳۵۵ گونه بیماری نادر وجود دارد اما برداشت ما این است که به دلیل ژنتیکی بودن بیماری های نادر، تا ۵۰۰ گونه افزایش پیدا می کند و "اس ام ای" یکی از این گونه ها است.
در ایران، بیماری یا نادر است یا شایع اما چون تعاریف و عناوین مختلفی در کشور وجود دارد بودجه های مختلفی برای همین موضوعات اختصاص می یابد که متاسفانه جایی که باید هزینه شود بکار نمی رود و در جاهای دیگر هزینه می شود.
داروهای بیماری های نادر، ارفان دراگ است و در سازمان ملل متحد، سازمان جهانی بهداشت و هم اتحادیه اروپا مسایل و دغدغه های دارویی آن حل شده است. در کشور ما هم با تدبیر و ورود اشخاص و نخبگان ملی کشور دغدغه تامین دارو حل شدنی است ضمن اینکه ضروری است و وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی کشور با هم به تفاهم برسند تا اداره ای به نام بیماران نادر تشکیل شود تا این موضوعات جمع شوند. متاسفانه بانک اطلاعات جامعی از بیماران نادر در دسترس نیست".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала