https://spnfa.ir/20211206/موانع-ورود-زنان-به-بازار-کار-ایران-کدامند-9474958.html
موانع ورود زنان به بازار کار ایران کدامند؟
موانع ورود زنان به بازار کار ایران کدامند؟
اسپوتنیک ایران
کارشناس: برای ورود زنان به بازار کار موانع متعددی وجود دارد. 06.12.2021, اسپوتنیک ایران
2021-12-06T13:13+0330
2021-12-06T13:13+0330
2021-12-06T13:13+0330
ایران
https://cdn1.img.spnfa.ir/img/161/30/1613068_0:56:2989:1737_1920x0_80_0_0_fd250e6524475add668f2ac7a89040ce.jpg
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "ایسنا"، زهرا فتورهچی، عضو هیئتعلمی گروه اقتصاد دانشگاه محقق اردبیل اظهار داشت که برای ورود زنان به بازار کار موانع متعددی وجود دارد اما عمده دلایل آن را میتوان به ۶ گروه تقسیم کرد.وی در ادامه اظهار کرد: "یکی از این موانع، موانع شخصی است که فقدان اعتمادبهنفس، کمبود مهارتهای مناسب کاری علیرغم سطح تحصیلات بالا، تعهدات خانوادگی و عدم حمایت خانوادهها از اشتغال زنان منجر به کاهش سطح علاقه و مشارکت آنها در اقتصاد میگردد.یکی دیگر از موانع ورود زنان به بازار کار موانع اجتماعی است. بسیاری از ایرانیان هنوز در تقسیم وظایف بین زن و مرد به هنجارهای اجتماعی پایبند هستند و در واقع، این باور هنوز غالب باقیمانده است که مردان باید نانآور خانواده باشند و علاوه بر این، ناامنیهای اجتماعی موقعیت زنان را در نیروی کار فعال تضعیف میکند.فرهنگ استبدادی و مردسالاری که کلیشههای جنسیتی را در تربیت زنان ترویج میکند، این باور را در جامعه به وجود میآورد که زنان در محیط کار قابلقبول نیستند و در کنار مردان نباید کار کنند. موانع قانونی از دیگر موانع ورود زنان به بازار کار است. قوانینی وجود دارد که زنان را موظف میکند که رضایت همسر خود را برای کار در خارج از خانه جلب کنند که این خود مانعی برای بسیاری از خانوادهها با پیشینههای سنتی و مذهبی است.بسیاری از سازمانها و کارکنان آنها هنوز بر این باورند که محدودیتهایی برای تواناییهای زنان وجود دارد و چنین باورهایی نمایانگر سقف شیشهای برای ارتقای زنان میباشد.سیستم مالی همچنین مانعی برای مشارکت فعال زنان در کارآفرینی است و بدیهی است که دسترسی سخت به تسهیلات بانکی و همچنین سایر کارکردهای حمایتی، زنان را وادار میکند تا به دنبال سرمایه در شبکه اجتماعی خود باشند که این مسئله توانایی آنها را برای موفقیت محدود میکند".
https://spnfa.ir/20210817/وضعیت-اشتغال-و-بیکاری-در-ایران-چگونه-است-8173107.html
اسپوتنیک ایران
feedback.me@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
2021
اسپوتنیک ایران
feedback.me@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
خبرها
fa_FA
اسپوتنیک ایران
feedback.me@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
https://cdn1.img.spnfa.ir/img/161/30/1613068_258:0:2989:2048_1920x0_80_0_0_8f24864121cc802ef2a7e04f99610bad.jpgاسپوتنیک ایران
feedback.me@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
ایران
موانع ورود زنان به بازار کار ایران کدامند؟
کارشناس: برای ورود زنان به بازار کار موانع متعددی وجود دارد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "ایسنا"، زهرا فتورهچی، عضو هیئتعلمی گروه اقتصاد دانشگاه محقق اردبیل اظهار داشت که برای ورود زنان به بازار کار موانع متعددی وجود دارد اما عمده دلایل آن را میتوان به ۶ گروه تقسیم کرد.
وی در ادامه اظهار کرد: "یکی از این موانع، موانع شخصی است که فقدان اعتمادبهنفس، کمبود مهارتهای مناسب کاری علیرغم سطح تحصیلات بالا، تعهدات خانوادگی و عدم حمایت خانوادهها از اشتغال زنان منجر به کاهش سطح علاقه و مشارکت آنها در اقتصاد میگردد.
یکی دیگر از موانع ورود زنان به بازار کار موانع اجتماعی است. بسیاری از ایرانیان هنوز در تقسیم وظایف بین زن و مرد به هنجارهای اجتماعی پایبند هستند و در واقع، این باور هنوز غالب باقیمانده است که مردان باید نانآور خانواده باشند و علاوه بر این، ناامنیهای اجتماعی موقعیت زنان را در نیروی کار فعال تضعیف میکند.
فرهنگ استبدادی و مردسالاری که کلیشههای جنسیتی را در تربیت زنان ترویج میکند، این باور را در جامعه به وجود میآورد که زنان در محیط کار قابلقبول نیستند و در کنار مردان نباید کار کنند. موانع قانونی از دیگر موانع ورود زنان به بازار کار است. قوانینی وجود دارد که زنان را موظف میکند که رضایت همسر خود را برای کار در خارج از خانه جلب کنند که این خود مانعی برای بسیاری از خانوادهها با پیشینههای سنتی و مذهبی است.
بسیاری از سازمانها و کارکنان آنها هنوز بر این باورند که محدودیتهایی برای تواناییهای زنان وجود دارد و چنین باورهایی نمایانگر سقف شیشهای برای ارتقای زنان میباشد.
سیستم مالی همچنین مانعی برای مشارکت فعال زنان در کارآفرینی است و بدیهی است که دسترسی سخت به تسهیلات بانکی و همچنین سایر کارکردهای حمایتی، زنان را وادار میکند تا به دنبال سرمایه در شبکه اجتماعی خود باشند که این مسئله توانایی آنها را برای موفقیت محدود میکند".