سفر مکرون به منطقه خلیج فارس وجزئیات قرارداد تسلیحاتی بزرگ فرانسه با امارات

© Photo / IRNAسفر مکرون به منطقه خلیج فارس وجزئیات قرارداد تسلیحاتی بزرگ فرانسه با امارات
سفر مکرون به منطقه خلیج فارس وجزئیات قرارداد تسلیحاتی بزرگ فرانسه با امارات - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.12.2021
اشتراک
سفر"امانوئل مکرون "رئیس جمهوری فرانسه به منطقه خلیج فارس برای دیدار با مقامات امارات ،قطر و سعوی که رسانه ها آن را " بازی توازن سیاسی – اقتصادی" توصیف کرده اند،با ورود مکرون به دبی شروع شد و دوکشور درچارچوب همکاری های امنیتی ونظامی قراردادی تسلیحاتی به ارزش ۱۷ میلیارد یورو امضا کردند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، "فلورانس پارلی" وزیرنیروهای مسلح فرانسه از این معامله تسلیحاتی که بزرگترین درخواست خارجی برای جنگنده های رافال فرانسه از سال ۲۰۰۴ میلادی تاکنون است، به عنوان "قراردادی تاریخی" یاد کرده است.
رسانه ها هدف از سفر مکرون به سه کشور عرب حوزه خلیج فارس را که از دیروز جمعه شروع شده است، گفت وگو با مقامات این کشورها درباره تقویت روابط دوجانبه، بحران های در خاورمیانه، مبارزه با تروریسم، لبنان، انتخابات لیبی و برنامه هسته ای ایران و از همه مهمتر انعقاد قراردادهای کلان تسلیحاتی و هسته ای اعلام کرده اند.
پرچم امارات متحده عربی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.11.2021
کمک ده میلیارد دلاری امارات به ترکیه
الیزه کاخ ریاست جمهوری فرانسه هم با صدور بیانیه ای به "شراکت طولانی مدت فرانسه و امارات" اشاره و هدف از سفر مکرون به ابوظبی را "تقویت همکاری های سیاسی، راهبردی، دفاعی، اقتصادی و فرهنگی" اعلام کرده است.
رئیس جمهوری فرانسه دیروز در دوحه با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر ملاقات کرد و امروز شنبه هم در جده عربستان با بن سلمان ملاقات می کند.
مکرون اولین مقام ارشد غربی است که بعداز بحران دیپلماتیک بعداز قتل "جمال خاشقچی" روزنامه نگار سعودی در کنسولگری سعودی در استانبول ترکیه در اکتبر سال ۲۰۱۸ با "محمد بن سلمان" ولیعهد سعودی ملاقات می کند.
جان ایو لودریان وزیر خارجه، فلورانس پارلی وزیر دفاع و نیروهای مسلح همچنین وزیران فرهنگ و تجارت خارجی و روسای مجموعه ها و شرکت های بزرگ فرانسوی مکرون را در سفر به این سه کشور همراهی می کنند.
فرانسه در جریان این سفر، ۸۰ جنگنده رافائل و ۱۲ بالگرد "کاراکال" به امارات فروخت و وزیر دفاع فرانسه این معامله با ارزش میلیارد ها یورو را یک "قرارداد تاریخی" خواند.
کاخ ریاست جمهوری فرانسه این معامله را "موفقیت بزرگ برای همکاری های راهبردی بین دو کشور همپیمان" ارزیابی کرده است.
جنگنده های رافال از سال ۲۰۲۷ طبق برنامه "F۴" که پروژه ای در حال توسعه است، تحویل امارات داده می شود.
پاریس این پروژه را که قرار است در سال ۲۰۲۴ آغاز شود به مثابه یک "جهش فناوری، صنعتی و استراتژیک" معرفی می کند.
قرارداد فروش جنگنده ها به امارات را "اریک تراپیر" مدیرعامل شرکت سازنده آنها "داسو" امضا کرد در حالی که مکرون در حال مذاکره با بن زاید ولیعهد ابوظبی در سایت اکسپو ۲۰۲۰ دبی بود.
خبرگزاری رویترز نوشت که رابطه مکرون با بن زاید ولیعهد ابوظبی خوب است به ویژه اینکه پاریس یک پایگاه نظامی دائمی در پایتخت امارات دارد.
هدف این درخواست امارات جایگزینی این جنگنده ها با۶۰ فروند میراژ ۲۰۰۰-۹ است که امارات در سال ۱۹۹۸ خریداری کرد. اجرای این توافق پس از ده سال مذاکره با حمایت نیکلا سارکوزی رئیس جمهوری فرانسه آغاز شد.
شرکت هواپیمایی فرانسوی Dassault Aviation اعلام کرده که نیروی هوایی امارات اولین کاربر از این هواپیماهای چند منظوره در خارج از فرانسه خواهد بود.
بعداز امضای این قرارداد سهام شرکت داسوسازنده فرانسوی هواپیمای رافال، بیش از ۹ درصد جهش کرد و گفته شده است بیش از ۷ هزار شغل برای فرانسوی ها ایجاد می کند.
از آن زمان، رافال با وجود رقابت با هواپیماهای آمریکایی و اروپایی توانسته به موفقیت بین المللی دست یابد و در زمان حاضر شش مشتری خارجی دارد و آنها امارات، قطر، هند، مصر، یونان و کرواسی هستند.
ابوظبی همچنین علاوه بر خرید موشک های کروز هوا – هوا، ۱۲ بالگرد کاراکال را هم به فرانسه سفارش داده است.
درهمین حال، یک توافق برای همکاری در زمینه اکتشافات فضائی بین مرکز فضایی محمد بن راشد و مرکز ملی مطالعات فضایی فرانسه و همچنین یک یادداشت تفاهم در زمینه انرژی هسته ای بین سازمان انرژی هسته ای امارات و شرکت الکتریسیه دو فرونس فرانسه امضا شده است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала