گزارش و تحلیل

بررسی متون پیشنهادی ایران امروز در وین

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / مذاکرات وین درباره احیای برجام
مذاکرات وین درباره احیای برجام - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.12.2021
اشتراک
پس از گذشت بیش از ۵ ماه از تغییر دولت در جمهوری اسلامی ایران هشتم آذرماه مذاکرات وین بار دیگر از سر گرفته شد تا شاید این بار مذاکرات نتیجه متفاوت از دوره های گذشته داشته باشد.
روز چهارشنبه رایزنی‌های فشرده هیأت اعزامی جمهوری اسلامی ایران به وین برای سومین روز متوالی با برگزاری کارگروه‌های مختلف و دیدارهای دو و چندجانبه در سطوح مختلف ادامه یافت.
در کارگروه هسته‌ ای طرفین مواضع و دیدگاه‌ های خود را در خصوص نحوه ادامه گفت‌ و گوها ارائه نمودند. همچنین در دیدارهای میان علی باقری رئیس هیأت مذاکره‌ کننده ایران و انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا و دیدار با رؤسای سه هیأت اروپایی حاضر در مذاکرات، در خصوص نقشه راه گفت‌وگوها و نتایج به دست آمده در روزهای گذشته بحث و تبادل نظر صورت گرفت.
حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.12.2021
ایران: به اراده و نیت آمریکا و اروپا در مذاکرات وین خوش‌بین نیستیم
علاوه بر این، جلسات هیأت ایرانی و طرف‌های مقابل با تمرکز ویژه بر رفع تحریم‌ها، در سطح کارشناسی نیز ادامه یافت.
در کنار مذاکرات وین دکتر امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد درباره مسائل منطقه ای و بین المللی از جمله تحولات افغانستان و مذاکرات هسته ای در وين به صورت تلفنی به گفتگو و تبادل نظر پرداخت.
دکتر امیرعبداللهیان در این گفتگوی تلفنی خاطر نشان‌کرد، علیرغم بد عهدی و بی عملی آمریکا و سه کشور اروپایی، تهران با حسن نیت و جدیت وارد مذاکرات هسته ای وین شده است و در تلاش بر دستیابی به یک توافق خوب است.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در توصیف ویژگی های یک توافق خوب افزود:
طرف‌های مقابل می بایست به تعهدات کامل خود در برجام برگردند. در این صورت ایران نیز اقدامات جبرانی خود را متوقف خواهد کرد. همچنین این نکته اهمیت دارد که هر نوع توافق حاصله، قابلیت راستی آزمایی موثر داشته باشد.
آقای دکتر امیرعبداللهیان در ادامه به گفتگوهای سازنده و رو به جلوی رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان و رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در تهران اشاره نمود و بیان کرد:
تهران به همکاری های فنی با آژانس ادامه می دهد.
وی همچنین در خصوص برگزاری شش دوره مذاکرات قبلی خاطر نشان کرد، ما این مذاکرات را نادیده نمی گیریم، اما به عنوان دولت جدید این حق را برای خود قائل هستیم که با ملاحظات خود مسائل مورد اختلاف را مرور و در مورد آن گفتگو کنیم.
آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد ضمن استقبال از آغاز مذاکرات و حمایت کامل خود از احیای کامل برجام، نسبت به حصول نتیجه مذاکرات ابراز امیدواری کرد.
وی درخواست ایران در مورد راستی آزمایی برای رفع تحریم ها را معقول دانست.
دبیرکل تلاش همه طرفها برای ایجاد اعتماد بین طرفین را ضروری دانست و بر حمایت همه جانبه سازمان ملل تاکید کرد.
دکتر امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین طی تماسی تلفنی درباره مذاکرات هسته ای در وین با هایاشی یوشیماسا وزیر امور خارجه ژاپن گفتگو کرد و با تاکید بر این که ایران از مذاکره جدی و یک توافق خوب استقبال می کند و باید طرف های مقابل از خود حسن نیت نشان دهند، تاکید کرد:
جمهوری اسلامی ایران با عزم جدی و دستورکار روشن و منطقی شده به وین رفته است، اما درباره اراده و نیت آمریکا و سه کشور اروپایی خوش بین نیستیم.
خانم جن ساکی یکی از پردرآمدترین کارمندان کاخ سفید است  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.12.2021
کاخ سفید عملا درخواست اسرائیل برای متوقف کردن مذاکرات برجام را رد کرد
وی افزود:
مقامات آمریکا از یک طرف درخواست مذاکره و بازگشت به برجام را دارند، اما از طرف دیگر افراد و موسسات ایران را هم زمان تحریم جدید می کنند.
مهم این است که این مذاکرات نتیجه داشته باشد و طرف های غربی جدیت و حسن نیت خود را در میز مذاکره و عمل نشان دهند.
وزیر امور خارجه ژاپن نیز با استقبال از آغاز گفتگوهای وین، خواستار انعطاف طرفین برای رسیدن به یک توافق مرضی الطرفین در مذاکرات شد‌.
امروز نیز رایزنی‌ها و گفت‌وگوهای هیأت‌های مذاکره‌کننده در وین در سطوح و فرمت‌های مختلف ادامه یافت و متون پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران در جلسات مختلف مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
امروز در دو نوبت صبح و عصر دیدارهایی میان دکتر علی باقری رئیس هیأت مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران با انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی و رؤسای سه هیأت اروپایی انجام گرفت.
همچنین کارگروه‌های رفع تحریم و موضوعات هسته‌ای نیز عصر امروز و امشب با حضور هیأت‌های کارشناسی ایران و 1+4 تشکیل جلسه دادند. در این جلسات در خصوص متون و پیشنهادات مطرح‌شده از جانب ایران گفت‌وگو انجام گرفت.
علاوه بر این، امروز دیدار دوجانبه‌ای نیز میان علی باقری رئیس هیأت مذاکره‌کننده ایران و رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برگزار شد.
در این دیدار، رئیس هیأت مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران ضمن تأکید بر ادامه همکاری فنی جمهوری اسلامی ایران با آژانس، ایفای نقش مثبت و سازنده این نهاد را خواستار شد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала