گسترش روابط فرهنگی اسلواکی و ایران

© Sputnik / Shiva Abshenasلوکا براسه هنرمند اسلواکی
لوکا براسه هنرمند اسلواکی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.12.2021
اشتراک
روابط فرهنگی میان دو کشور نه تنها دولت ها را به یکدیگر نزدیک می کند بلکه بیش از همه به مردم دو کشور برای رسیدن به درک مشترک از یکدیگر کمک می کند.
اسپوتنیک - سفارت جمهوری اسلواکی در ایران برای رسیدن به این فهم مشترک میان دو کشور طی اقدامی با همکاری موسسه فرهنگی اکو نمایشگاهی از آثار هنرمند این کشور "لوکا براسه" برگزار کرده که بازدید آن برای عموم آزاد است.
این نمایشگاه از بیست و دوم نوامبر تا بیست و دوم دسامبر ادامه خواهد داشت و در محل موسسه فرهنگی اکو در تهران برگزار می شود.
جناب آقای لادیسلاو بالک سفیر جمهوری اسلواکی در ایران به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:
نمایشگاه مد و لباس در تهران - ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.10.2021
چندرسانه ای
نمایشگاه مد و لباس در تهران
من در ابتدا از ریاست موسسه اکو و همکاران ایشان برای راه‌ اندازی و برگزاری این نمایشگاه در موسسه فرهنگی اکو سپاسگزارم.
این همکاری نشان دهنده این است که تا چه اندازه به وجود آمدن رشته روابط میان اسلواکی و جمهوری اسلامی ایران و حتی اسلواکی و کشور های اکو اهمیت دارد، ایجاد فهم از طریق هنر چیزی است که ما آن را دیپلماسی فرهنگی می نامیم و از پروژه های دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلواکی در ایران این اولین پروژه بود که به ثمر رسید.
این نمایشگاه در تهران با حضور فیزیکی هنرمند آثار "لوکا براسه" برگزار می شود و ایشان توضیحات جالب توجهی را در خصوص آثار موجود در نمایشگاه ارائه می‌ دهد، بیشتر آثار با الهام از طبیعت، احساسات و عواطف هنرمند هستند.
سفیر جمهوری اسلواکی در ایران "لوکا براسه" را نماد نسل هنرمندان جوان اروپایی دانسته و عنوان کرد:
این هنرمند در سطح جهان بسیار شناخته شده است و تاکنون نمایشگاه های فراوانی را در سراسر دنیا برگزار کرده بنابراین ما تصمیم گرفتیم اگر این اولین پروژه دیپلماسی فرهنگی ما به عنوان سفارت جمهوری اسلواکی در ایران است باید هنرمندی خاص با آثاری جالب توجه را ارائه کنیم.
وی افزود:
هنر هیچ حد و مرزی ندارد و راهی برای ایجاد ارتباط میان انسان ها و ملت ها است؛ از طریق هنر انسان ها، احساسات و عواطف افرادی را که نمی شناسند درک می کنند بنابراین من اعتقاد دارم دیپلماسی فرهنگی میتواند میان ملت‌ ها، نسل‌ ها و صد البته میان دو کشور ارتباطی قوی ایجاد کند.
سفیر جمهوری اسلواکی در ایران روابط دو کشور را واقع بینانه دانسته و بیان کرد:
روابط میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلواکی روابطی واقع بینانه و عملگرا است، این موضوع را می دانیم که جمهوری اسلواکی‌ بخشی از اتحادیه اروپا است و به عنوان بخشی از این اتحادیه در تلاش است تا با هر نقطه و کشوری در دنیا ارتباط برقرار کند.
ماموریت من در جمهوری اسلامی ایران این است که تمامی پیام‌ ها نه‌ تنها پیام های سیاسی بلکه پیامهای فرهنگی را میان دو کشور تبادل کنم تا به درکی بهتر از یکدیگر برسیم.
© Sputnik / Shiva Abshenasلادیسلاو بالک سفیر جمهوری اسلواکی در ایران
لادیسلاو بالک سفیر جمهوری اسلواکی در ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.12.2021
لادیسلاو بالک سفیر جمهوری اسلواکی در ایران
وظیفه من در جمهوری اسلامی ایران این است که برای دولتم این موضوع را تبیین کنم که ایران کشوری ارزشمند است و یکی از بزرگترین کشور های خاورمیانه و جنوب غرب آسیا و میراث دار باور نکردنی ایران بزرگ یا پرشیا است.
جناب آقای لادیسلاو بالک سفیر جمهوری اسلواکی در ایران و آکردیته در پاکستان و افغانستان ضمن خاطرنشان شدن این نکته که ایشان اولین سال مأموریت خود را در ایران سپری می‌کنند اظهار داشت:
در یک سال گذشته که ماموریت خود را در ایران آغاز کردم با هنرمندان بسیار مطرح و قابل توجهی در ایران ملاقات کردم که بطور غیرقابل باوری هوشمند و هنرمند هستند و قطعاً راه هایی را از طریق هنر میان دو کشور خواهیم ساخت چرا که مردم اسلواکی و جمهوری اسلامی ایران از طریق هنر می توانند درک بهتری از یکدیگر داشته باشند.
با توجه به سابقه دو کشور جمهوری اسلواکی و جمهوری اسلامی ایران در روابط، کماکان مردم دو کشور اطلاعات و دانش کمی نسبت به یکدیگر دارند، سفیر جمهوری اسلواکی در ایران علت این موضوع را اینگونه توصیف کرد:
قطعاً تعداد قابل توجهی از مردم اسلواکی پیرامون ایران اطلاعات خوبی دارند، چرا که ما در کتاب‌ های درسی خود از ابتدای شروع تحصیلات به کودکان پیرامون ایران بزرگ و پرشیا آموزش می دهیم، بنابراین اطلاعات پایه در اسلواکی نسبت به ایران وجود دارد اما قطعاً باید مسیری برای شناخت دقیق تر زندگی واقعی در ایران ساخته شود، البته که گروهی از مردم به دلیل کمبود مطالعه نه تنها راجع به ایران بلکه راجع به کشور های دیگر هم چیز زیادی نمی دانند.
وی در ادامه تاکید کرد:
زمانی که من قرار بود اسلواکی را به مقصد ایران ترک کنم برای برداشتن دو دخترم به مهد کودک آنها در اسلواکی رفتم، مربی دخترانم با تعجب به من نگاه کرد و از من پرسید که آیا به عراق می روم؟
لبخند زدم و پاسخ دادم خیر من به ایران می‌روم.
او دوباره از من پرسید که آیا برای رفتن به ایران می‌ترسم و دخترانم به جای من پاسخ دادند به هیچ عنوان ما با پدرمان میرویم و قطعاً در ایران زمان خوبی را سپری خواهیم کرد.
قطعا من بر این باورم که هنگامی که هنرمند ما "لوکا براسه" به اسلواکی بازگردد در رسانه ملی اسلواکی بخوبی کشور ایران را توصیف خواهد کرد و تجربیات باور نکردنی خود را بازگو می‌ کند.
لوکا براسه هنرمند مدعو توسط سفارت جمهوری اسلواکی به ایران نیز افزود:
© Sputnik / Shiva Abshenasلوکا براسه هنرمند اسلواکی
لوکا براسه هنرمند اسلواکی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.12.2021
لوکا براسه هنرمند اسلواکی
بیشتر آثاری که من برای نمایشگاه ایران در نظر گرفتم آثار برگرفته از فرهنگ و طبیعت جمهوری اسلواکی است، چرا که جمهوری اسلواکی پر شده از درختان و کوه های زیبا در شمال اروپا است، البته برخی از آثار این نمایشگاه برگرفته از سفر های فراوان من به اطراف جهان هستند مانند اثری که پس از بازدید از پراگ آنرا کشیدم همچنین تلاش کردم تا آثاری را برای نمایشگاه در نظر بگیرم که برای عموم مردم درکی ساده داشته باشد.
لوکا براسه همچنین اظهار داشت:
اکنون ۱۰ روز است که در ایران هستم اما احساس می کنم مدت بسیار طولانی را در این کشور سپری کردم چرا که اتفاقات و رخداد ها در ایران بسیار وسیع و سریع است و هر روزی که در ایران سپری می کنم به اندازه مدتی طولانی تازگی می بینم.
قطعاً هنگامی که به اسلواکی بازگردم آثاری را از ایران خواهم کشید و به مردمم این کشور اعجاب انگیز را معرفی می کنم.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала