مسکو: هیچگونه بحثی درباره "طرح B" در مورد برجام و همچنین جایگزینی برای این توافق در وین وجود ندارد

© Sputnik / Natalia Seliverstova /  مراجعه به بانک تصاویر وزارت امور خارجه روسیه
وزارت امور خارجه روسیه  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.12.2021
اشتراک
ماریا زاخارووا، سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد مذاکرات درباره "طرح B" در وین درباره توافق هسته‌ای در جریان نیست و این توافق جایگزین ندارد.
به گزارش اسپوتنیک، ماریا زاخارووا طی یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: "ما انتظار داریم که جستجو برای پیدا کردن راه حل های جدید تسریع شود. هیچ بحثی در مورد "طرح B" کذایی یا گزینه های دیگری که گفته می شود روی میز کسی است در وین برگزار نمی شود." طرح B" می تواند فضای مذاکره را مسموم کند.
وزنه معنادار ایران در مذاکرات برجام - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.11.2021
وزنه معنادار ایران در مذاکرات برجام
به گفته وی، مذاکرات در وین با هدف بازگرداندن توافق هسته‌ای به چارچوب مورد توافق اولیه بدون هیچ گونه "ضمیمه‌ها و معافیت‌ها" و تضمین ادامه حیات آن برگزار می شود.
زاخارووا گفت:"نمی توان گفت که همه چیز متوقف شده است. این یک ارزیابی اشتباه است. مهم این است که گفتگوی فعلی بر اساس نتایج شش دور قبلی باشد. اجازه دهید یادآوری کنم که آنها از آوریل تا ژوئن ادامه داشتند."
وی تاکید کرد که هنوز جزئیات زیادی وجود دارد که باید روی آنها توافق شود.
سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه افزود: "ما بر این واقعیت تکیه داریم که پیشروی طرف آمریکایی درراستای لغو تحریم‌ها علیه ایران، لغو متقابل تعلیق اجرای تعهداتی را که تهران قبلاً در واکنش به نقض مفاد توافق هسته‌ای و قطعنامه 2231 شورای امنیت توسط واشنگتن تعلیق کرده بود، ممکن می‌سازد."
به گفته خانم زاخاروا، ، برجام هیچ جایگزین معقولی ندارد.
دور فعلی مذاکرات وین که از روز دوشنبه آغاز شد، هفتمین دوره متوالی از آغاز مذاکرات بر سر بازگرداندن برجام و لغو تحریم‌های آمریکا علیه ایران و اولین دور پس از روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی در ایران بوده است. قبل از دور فعلی، شش دور مذاکرات در وین برگزار شده و دور ششم این مذاکرات 20 ژوئن در دوره ریاست جمهوری حسن روحانی به پایان رسید.
در سال 2015، بریتانیا، آلمان، چین، روسیه، ایالات متحده آمریکا، فرانسه و ایران توافق هسته ای برجام را امضا کردند. این توافق شامل لغو تحریم ها در ازای محدود کردن برنامه هسته ای ایران به عنوان ضامن عدم دریافت تسلیحات هسته ای توسط تهران بود. در ماه مه 2018، دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت ایالات متحده تصمیم گرفت به طور یکجانبه از این پیمان خارج شده و تحریم های شدید علیه تهران را بازگرداند. در پاسخ، ایران یک سال بعد در سالگرد خروج آمریکا از برجام، کاهش تدریجی تعهدات خود بر اساس توافق را اعلام کرد و محدودیت‌های مربوط به تحقیقات هسته‌ای، سانتریفیوژها و سطح غنی‌سازی اورانیوم را کنار گذاشت.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала