انتقاد از طرح حیوانات مضر و خطرناک در مجلس ایران

© Fotolia / Christin Gasnerسگ و دختر در غروب
سگ و دختر در غروب - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.11.2021
اشتراک
اصلی ترین بخش این طرح ممنوعیت نگهداری حیواناتی مثل سگ و گربه و برخی حیوانات دیگر است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "ایسنا"، طرح "صیانت از حقوق عامه در مقابل حیوانات مضر و خطرناک" ۱۸ آبان ماه سال جاری با امضای ۷۵ نماینده مجلس اعلام وصول شد و اگرچه هنوز تا بررسی وتصویب نهایی در کمیسیون تخصصی و صحن مجلس راه زیادی دارد اما از همان ابتدا با انتقادات زیادی مواجه شد.
اصلی ترین بخش این طرح ممنوعیت نگهداری حیواناتی مثل سگ و گربه و برخی حیوانات دیگر است که از آنها با عنوان "وحشی، نامتعارف، مضر و خطرناک" یاد شده است. همچنین در این طرح حداقل جریمه ۲۶ میلیون تومانی برای واردات، خرید و فروش، حمل و نقل و نگهداری این حیوانات در نظر گرفته شده است.
طراحان به دنبال مقابله با شکل گیری و گسترش فرهنگ نگهداری حیوانات خانگی به مثابه یک الگوی غربی هستند. اما آیا در عمل امکان ایجاد این ممنوعیت وجود دارد یا قرار است موضوع نگهداری حیوانات خانگی به سرنوشت ویدیو و ماهواره دچار شود؟ آیا بهتر نیست به جای جرم انگاری و ممنوعیت نگهداری از حیوانات، برای قانونمند شدن این موضوع قواعدی وضع شود؟
روزنامه جمهوری اسلامی: طرح صیانت هم مثل فیلترکردن تلگرام جواب نمی دهد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.10.2021
روزنامه جمهوری اسلامی: طرح صیانت هم مثل فیلترکردن تلگرام جواب نمی دهد
در روزهای گذشته همچنین کارزاری برای مخالفت با تصویب این طرح نیز به راه افتاد که از محمدباقر قالیباف رئیس مجلس خواسته از عنوان نگهداری حیوانات اهلی و خانگی از جمله گربه و سگ جرم زدایی شود و از تصویب طرح صیانت از حقوق عامه در مقابل حیوانات مضر و خطرناک جلوگیری شود و نسبت به تصویب قوانین پیشرو و تعیین چارچوب صحیح و تخصصی‌تر نگهداری، رشد و پرورش حیوانات با بهره‌گیری از نظرات کارشناسان اقدام شود.
انتقادات وارده به این طرح صرف نظر از محتوای آن که مورد اعتراض بسیاری از دارندگان حیوانات خانگی وحامیان حقوق حیوانات قرار گرفته، بخشی به زمان بندی ارایه چنین طرحی برمی گردد. اینکه چطور نمایندگان مجلس در شرایطی که اقتصاد و معیشت مردم با تنگناهایی مواجه است وقت خود را صرف تدوین طرحی کرده اند که به اذعان خود امضاکنندگان نیز در شرایط فعلی کشور اولویتی ندارد.
محمدحسن آصفری از امضاکنندگان طرح صیانت از حقوق عامه در مقابل حیوانات مضر و خطرناک نیز درباره انتقادات مربوط به محتوای طرح "صیانت از حقوق عامه در مقابل حیوانات مضر و خطرناک" گفت: اینطور نیست که بگوییم این موضوع در حال حاضر اولویت دارد. چنین چیزی در اولویت نیست و جزو طرح های عادی است که در دستور کار مجلس قرار گرفته است. مسائلی مثل مسائل اقتصادی، اشتغال، بیکاری و گرانی در اولویت کار ماست و چنین چیزی اولویت ندارد.
متن طرح صیانت از حقوق عامه در مقابل حیوانات مضر و خطرناک
ماده واحده: چهار ماده به شرح ذیل به عنوان ماده (۶۸۸ مکرر ۱)، (۶٨٨ مکرر ٢)، (۶٨٨ مکرر ۳) و (۶۸۸ مکرر ۴) به قانون مجازات اسلامی (کتاب پنجم- تعزیرات) الحاق می گردد:
سقوط بالگرد نظامی در قزاقستان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.11.2021
تدوین طرح جامع امداد هوایی در تهران
ماده ۶۸۸ مکرر ۱: واردات، تولید، تکثیر، پرورش، خرید و فروش، حمل و نقل و گردانیدن اعم از پیاده و یا با وسیله نقلیه و نگهداری حیوانات وحشی، نامتعارف، مضر و خطرناک، از قبیل: کروکودیل (تمساح)، لاک پشت، مار، سوسمار، گربه، موش، خرگوش، سگ و سایر حیوانات نجس العین و میمون ممنوع می باشد و هر یک از مرتکبین، به جزای نقدی معادل ۱۰ تا ۳۰ برابر حداقل حقوق کارگری (که سالانه توسط دولت و اتحادیه های مربوطه تعیین و اعلان می گرددد) و نیز ضبط حیوان مربوطه محکوم می گردند.
تبصره ۱: هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، نیروهای مسلح، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، مراکز و آزمایشگاه های تحقیقاتی، علمی، تخصصی، دارو و واکسن سازی دولتی و یا غیر دولتی دارای مجوز رسمی از دستگاه های ذیربط مانند وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، سازمان محیط زیست و سازمان دامپزشکی به تناسب ماموریت ها و نیازهای علمی و تحقیقاتی خود از شمول این قانون مستثنی می باشند و همچنین روستا نشینان، عشایر و گله داران، صرفاً در محدوده فعالیت و متناسب با نیازهای زندگی خود می توانند از سگ نگهبان استفاده نمایند. سایر اشخاص حقیقی و حقوقی و متقاضی استفاده از حیوانات یاد شده، درخواست مکتوب خود را به دادستانی استان و یا شهرستان مربوطه جهت بررسی و اقدام مقتضی در کمیته مذکور در تبصره ۲ این ماده تقدیم می نمایند.
تبصره ۲– در راستای اجرای این قانون کمیته ای با مسئولیت دادستانی هر شهرستان و با عضویت نمایندگان ذیربط شهرداری، نیروی انتظامی، دانشگاه علوم پزشکی، (اداره بهداشت و درمان) سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان دامپزشکی، نماینده تام الاختیار فرماندار برای بررسی و تعیین تکلیف موارد ذیل تشکیل می گردد:
۱. بررسی در خواست اشخاص حقیقی و حقوقی یا متقاضی استفاده از حیوانات موضوع این قانون، تائید یا رد ضرورت و لزوم استفاده متقاضی از حیوانات مورد تقاضا و صدور مجوز استفاده برای متقاضیانی که تقاضای آنان مورد تائید قرار گرفته است.
۲، تعیین تکلیف در خصوص حیوانات ضبط شده و مصادره ای و یا حیوانات رها شده در سطح جامعه.
گوشت اسب - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.05.2021
حفر گودال‌های عمیق توسط الاغ‌ها و اسب‌ها برای کمک به حیوانات بیابانی +ویدئو، عکس
ماده ۶۸۸ مکرر ۲: اتحادیه صنف مشاورین املاک موظف است حداکثر ۳ ماه پس از ابلاغ رسمی این قانون، ممنوعیت نگهداری حیوانات موضوع این قانون را جهت اطلاع و رعایت موجرین و مستاجرین، در قراردادهای اجاره گنجانیده و ذکر نماید.
در صورتیکه هر یک از دفاتر مشاورین املاک، بعد از زمان مقرر یا دشده، این موضوع را رعایت نکنند، مستنکف از قانون تلقی و برای هر بار تکرار تخلف، به مجازات ذکر شده در ماده ۶۸۸ مکرر ۱ محکوم می شوند. تبصره: چنانچه موجرین در عقد قرارداد از قید ممنوعیت نگهداری حیوانات موضوع این قرارداد، در مورد اجاره خودداری نماید و مستاجرین مرتکب نگهداری حیوانات یا شده در ملک مورد اجاره شوند، هر یک از موجرین و مستاجرین متسقلا به جزای نقدی ذکر شده در ماده ۶۸۸ مکرر ۱ محکوم می شوند.
ماده ۶۸۸ مکرر ۳: چنانچه هر یک از شهروندان از نگهداری حیوانات موضوع این قانون توسط همسایگان، گزارش یا شکایت نمایند، دستگاه قضائی و نیروی انتظامی به عنوان ضابط قضائی، موظف به رسیدگی و اعمال این قانون می باشند و اگر فرد گزارشگر یا شاکی، خواستار عدم افشای هویت خویش باشد، دستگاه قضائی موظف است ضمن حفظ هویت فرد موصوف موضوع گزارش را بدون نیاز به پیگیری شاکی و گزارشگر، رسیدگی و مورد اعمال این قانون قرار دهد.
ماده ۶۸۸ مکرر ۴: در صورت حمل و گردانیدن حیوانات موضوع این قانون با وسائل نقلیه، علاوه بر مجازات نقدی مالک یا حامل حیوان، راننده خودرو نیز به جزای نقدی تعیین شده در این قانون محکوم و خودروی مربوطه نیز علاوه بر جریمه توسط پلیس به مدت ۳ ماه توقیف می گردد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала