گزارش و تحلیل

بهم خوردن معادلات منطقه ای به نفع ایران

© Sputnik / Anton Bistrov /  مراجعه به بانک تصاویر پرچم ایران
پرچم ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.11.2021
اشتراک
آیا به یاد داریم زمانی آمریکایی ها تصمیم گرفتند با یک عملیات نظامی گروگان های خود را از سفارت نجات دهند.
به یکباره طوفان پیش بینی نشده ای رخ داد و صدها ساعت تمرین نظامی آمریکایی ها و همه عملیات آنها به هم خورد.
بسیاری باور داشتند اگر این طوفان رخ نداده بود شاید آمریکایی ها گروگان های خود را آزاد کرده بودند و بسیاری از مسایل سیاسی بین المللی به شکل دیگری رقم می خورد.
هر چه قدر همه تحلیل کردند اما در نهایت همه به یک نتیجه رسیدند.
مشیئت الهی ای در کار بوده تا خداوند از ایران حمایت کند و همه تسلیحات پیشرفته و مدرن وقت که در اختیار آمریکایی ها بود نتوانسته بود در مقابل این مشیئت الهی کاری کند.
زمانی که صدام حسین و همه کشورهای عرب حوزه خلیج فارس به ایران حمله کردند و ده ها کشور دیگر جهان از آنها حمایت کردند هیچ کس تصور نمی کرد ایرانی ها که در محاصره اقتصادی و تسلیحاتی بودند بتوانند با این هجمه بین المللی مقابله کنند اما در نهایت ایرانی ها موفق شدند و نگذاشتند حتی یک وجب از خاک کشورشان از دست برود.
سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.11.2021
گزارش و تحلیل
ایران اجازه نمیدهد حاکمیتش خدشه دار شود
حال جالب تر اینکه گویند عدو شود سبب خیر.
اتفاقاتی که بعد از جنگ رخ داد موجب آن شد که همه دشمنان منطقه ای ایران نابود شوند و نفوذ ایران از افغانستان تا دریای مدیترانه و تنگه باب المندب گسترش پیدا کند و امروزه همان هایی که چهل سال قبل بر علیه ایران لشکر کشی کردند و تصور می کردند که می توانند طی یکی دو ماه ایران را نابود کنند مجبور هستند التماس کنند که ایران از نفوذ خود در منطقه بکاهد.
همانهایی که انواع و اقسام تسلیحات را بر ایرانیها دریغ می کردند امروزه التماس می کنند که ایران پیشرفت اش در تولید تسلیحات دفاعی را کند کند.
حالا آنهایی که تا دیروز به دنبال آن بودند که جلوی توافق هسته ای با ایران را بگیرند به التماس افتاده اند تا دوباره برجام احیا گردد.
دقیقا همان هایی که چندین سال است تلاش می کنند که ائتلاف های کذایی بر علیه ایران راه بیاندازند و به ایران حمله کنند.
واقعیت امر این هست که همه به دنبال آن بودند که با سربازان کشور دیگر با ایران بجنگند.
حالا همه اذعان دارند که توان مقابله با ایران را ندارند و امیدوار هستند از طریق برجام بتوانند حد اقل شتاب پیشرفت ایران را کند کنند.
اسرائیلی ها تلاش داشتند از کانال آذربایجان و یا کشورهای عرب حوزه خلیج فارس به ایران نزدیک شوند اما پس از کلی شاخ و شانه کشیدن امروزه مشاهده می کنیم آذربایجان و ترکیه که حامی آذربایجان در این جریان بود ترجیح داده اند که با ایران کنار بیایند.
در واقع شرایط سیاسی و اقتصادی ترکیه از یک سو و مشکلات سیاسی ای که با غرب و دیگر کشورهای منطقه پیدا کرده از سوی دیگر موجب آن شده تا ترکیه دیگر نتواند حامی بلند پروازی های برخی دیگر باشد و به فکر باشد حد اقل موجودیت خودش را حفظ کند.
همه نقشه هایی که برای توران زمین رسم شده بود هم به آرشیو ها پیوست.
راستی قبل از ادامه دادن بگویم همان عبارت "توران" که استفاده شده بود هم یک عبارت ایرانی است.
بگذریم.
در مورد کشورهای عرب حوزه خلیج فارس هم ظاهرا همه شان متوجه شده اند که ادامه خصومت با ایران برای آنها فایده ای ندارد که هیچ بلکه هیچ متحدی را نمی توانند پیدا کنند تا اگر ایران تصمیم بگیرد به آنها تشر بزند از آنها دفاع کند.
بزرگترینشان که آمریکا بود به فضاحت از افغانستان خارج شد و وقتی عربستان سعودی مورد حمله قرار گرفت یا اینکه کشتی های اماراتی مورد حمله قرار گرفتند هیچ کمکی از دستشان بر نمی آمد انجام دهند.
اسرائیل که جای خود دارد.
کشورهای برجام - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.11.2021
گزارش و تحلیل
دلیل رفتارهای بچه گانه برخی کشورهای عربی چیست؟
آنها به خوبی می دانند که اسرائیل امکان ندارد از آنها حمایت کند و اگر کلاهشان را بر ندارد باید خدایشان را شکر کنند.
جنگ یمن هم نهایت اقتدار این کشورها را نشان داد.
به این ترتیب مشاهده می کنیم آنها نیز تلاش دارند به ایران نزدیک شوند و اختلافات شان را از کانال دیپلماتیک با ایران حل و فصل کنند.
مذاکرات وین هم که دوباره شروع شده و بسیاری باور دارند اینبار آمریکایی ها سیلی محکمی را خورده اند و متوجه شده اند اگر با ایران نامردی کنند ضرر اش برایشان بسیار بیشتر است تا سود اش.
برخی از سخنان اخیر آقای کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی که گفته بود ایرانی ها سالها است توانمندی ساخت سلاح هسته ای را دارند اما خودشان نمی خواهند آن را تولید کنند، عبور کردند.
در واقع این پیغام بسیار مهمی بود که آمریکایی ها و اسرائیلی ها و عرب ها دریافت کردند.
به یاد دارم وقتی ایران اعلام کرد تصمیم دارد اورانیوم 60% تولید کند برخی دیپلمات های خارجی در تهران جریان را به سخره گرفتند و اظهار می داشتند که ایران چنین فناوری ای را ندارد و این فقط یک بلوف سیاسی است.
به یکباره ایران اعلام کرد که اورانیوم 60% تولید کرده و کارشناسان آژانس بین المللی انرژی هسته ای هم تایید کردند که ایران به 60% رسیده.
حالا صحبت های آقای کمالوندی یعنی چه؟
همه تلاش آمریکا و کشورهای غربی بر این مبنا بوده که ایران با تولید سلاح هسته ای چیزی حدود حد اقل یک سال فاصله داشته باشد.
حالا دیگر ایران چند ساعت با تولید سلاح هسته ای فاصله دارد.
نیاز نیست سلاح هسته ای را تولید کند.
بلکه همین که توانمندی تولید آن را داشته باشد کافی است، مثل این می ماند که آن سلاح را در اختیار دارد.
معمولا سلاح هسته ای برای استفاده تولید نمی شود بلکه فقط یک سلاح بازدارنده است که برخی کشورها تولید می کنند تا به دشمنانشان بگویند اگر به من حمله کنید من می توانم از خود دفاع کنم و شما را نابود کنم.
این سخنان یعنی دیگر ایران از آن مرز گذشته و دیگر آنها مجبور هستند ایران را در کلاپ هسته ای بپذیرند و مجبور هستند با ایران کنار بیایند.
قطعا اگر آمریکایی ها بخواهند به فشارهای خود بر علیه ایران ادامه دهند هیچ بعید نیست که به یکباره ایرانی ها عطای همه مذاکرات و گفتگو ها را به لقایش ببخشند و به یکباره تصمیم بگیرند بمب هسته ای را تولید کنند و همه را در کار انجام شده قرار دهند.
از سوی دیگر توجه داشته باشید که از زمان جنگ های جهانی اول و دوم جبهه ای در جنگ پیروز بوده که ایران خواسته یا نا خواسته همراه آن بوده.
ایرانی ها متاسفانه دیپلماسی مناسب برای برداشت سهم خود از همراهی پیروزان جنگ را هیچ وقت نداشتند ولی همه می دانند که ایران پل پیروزی متفقین در جنگ جهانی دوم بود.
از همان زمان هم آمریکایی ها و غربی ها تلاش داشتند تا هر جور شده اجازه ندهند ایران وارد ائتلاف مخالف آنها شود.
اما اشتباهات آمریکایی ها در قبال ملت ایران و مخصوصا تحریم های بی حساب کتاب و تبعیت اروپایی ها از آنها موجب آن شد که ایران وارد ائتلاف کشورهای شرقی شود و امروزه مثلت ایران – چین و روسیه دیگر تشکیل شده.
آمریکایی ها به خوبی می دانند که این ائتلاف در صورت ترکیب شدن میتواند موجبات نابودی آنها را فراهم کند چون هم اقتصاد هم قدرت نظامی هم انرژی و سلطه بر مرکز تجارت جهانی دیگر در اختیار این ائتلاف می باشد، و به همین دلیل هم که مشاهده می کنیم امروزه به تکاپو افتاده اند تا هر جور شده شرایط تغییر رفتار خود با ایران را فراهم کنند تا بلکه بتوانند این مثلث را بشکنند.
اینجا هم می توان گفت مشیئت الهی بود تا ایران بتواند با این همه بلاهایی که سرش آمده مقابله کند و شرایط به نفع ایران رقم بخورد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала