گزارش و تحلیل

لشکر کشی ایران به گفتگوهای وین

© Photo / IRNAلشکر کشی ایران به گفتگوهای وین
لشکر کشی ایران به گفتگوهای وین  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.11.2021
اشتراک
آقای دکتر علی باقری کنی معاون وزیر امور خارجه ایران با هیاتی بزرگ که شامل حدود بیش از 20 کارشناس و متخصص امور مختلف می باشد به گفتگو های وین رفته است.
ورود دکتر باقری کنی نشان می دهد که ایشان با جدیت تمام خواسته وارد گفتگو ها شده و به جای یک تیم کوچک یک هیات بزرگ مذاکره کننده به وین برده تا در همه جوانب و نکات مورد اختلاف کارشناس مربوطه حضور داشته باشد و نیاز به وقت تلف کردن نباشد.
اگر بشود در همین یک جلسه کار را تمام کرد.
در گفتگوهای قبلی تیم های ایرانی در مقایسه با تیم مذاکره کننده آمریکایی بسیار کوچک به حساب می آمدند و در بهترین شرایط چیزی حدود 15 کارشناس تیم را همراهی می کردند، این در حالی است که آمریکایی ها به تنهایی با حدود 100 کارشناس به گفتگو ها می آمدند.
به همین دلیل هم می توان گفت تیم آمریکایی می توانست از پتانسیال های مختلف موجود در تیم خود برای پیدا کردن روزنه هایی که بعدها بتواند بر علیه ایران استفاده کند یا به نفع سیاست های بعدی خود از آن بهره ببرد پیدا کند و تیم ایرانی چون متخصص لازم در همه زمینه ها را همراه نداشت نمی توانست با تیم آمریکایی آنگونه که باید مقابله کند، علیرغم اینکه تیم ایرانی شاید بتوان گفت ده برابر تیم مقابل هم زحمت می کشید.
دیدار وزرای خارجه ایران و چین  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.11.2021
چین، روسیه و ایران برای تقویت همکاری ها در برجام توافق کردند
شاید بتوان گفت دلیل اصلی این رویکرد ایرانی ها در آن زمان این بوده که تصور کلی مبنی بر آن بود که اختلافات سیاسی است و اگر اختلافات سیاسی حل شود مشکل دیگری در تعامل وجود ندارد.
می توان گفت طرف ایرانی با خوشبینی زاید الوصفی و اعتماد بسیار زیاد به طرف مقابل وارد گفتگوها شده بود در حالی که آمریکایی ها از همان ابتدا با نیت خروج از برجام و عدم لغو تحریم ها آمده بودند.
به همین دلیل هم هست که می بینیم آمریکایی ها در برجام ماشین هایی را به ایرانی ها فروختند که چرخ نداشت.
وقتی هم ایرانی ها متقاضی چرخ شدند، چون خوب ماشین که بدون چرخ نمی شود، آمریکایی ها اظهار داشتند ما ماشین را فروختیم اما در قرارداد باید ذکر می کردید که چرخ هم می خواهید، آنوقت قیمت اش فرق می کرد.
البته قسمت بالا در باره مذاکرات یک تشبیه بود ولی گذشته از تشبیه مطرح شده ظاهرا برخی خودرو فروش از مذاکره کنندگان آمریکایی یاد گرفته اند و ماشین هایی به مردم ایران می فروشند که رادیو ضبط و زه و ... ندارد و مدعی هستند اینها جزو اپشن ها است و اگر می خواستند باید در قرار داد می نوشتند.
خوب به دلیل وجود احتکار بازار کسی هم نیست که با اینها مقابله کند و به همین دلیل هم می تازند و رفتار استعمارگران را با مردم انجام می دهند.
بگذریم، بحث ما در این مقاله بحث گفتگو های وین می باشد.
با این حضور به نظر می آید بر عکس بسیاری از تصورها تیم آقای رئیسی بسیار جدی وارد عمل شده و خواهان آن است که از گفتگو ها نتیجه بگیرد.
چند نکته اصلی است که این تیم مد نظر دارد و قطعا تیم چند ده نفری تلاش دارد مطمئن شود آیا این خواسته های ایران از طریق گفتگو های وین محقق می شود یا نه.
علی باقری‌کنی، معاون سیاسی وزارت خارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.11.2021
علی باقری کنی: لغو تمامی تحریم‌های مرتبط با برجام شرط لازم برای موفقیت در مذاکرات است
1 – لغو همه تحریم های ظالمانه ای که آمریکایی ها بر علیه ایران وضع کرده اند.
2 – تضمین عدم خروج مجدد آمریکا از برجام و تنبیه این کشور به دلیل خروج از یک معاهده بین المللی.
3 – جریمه کردن آمریکا به دلیل اینکه طی سالهای اخیر نه فقط خلف عهد در یک معاهده بین المللی کرده بلکه دست به اقداماتی زده تا جلوی اجرای یک معاهده بین المللی گرفته شود و بر اثر این اقدامات آمریکا چیزی بیش از 200 ملیارد دلار ضرر مستقیم مالی به ایران وارد شده، بماند ضرر های غیر مستقیم و ضررهایی که موجبات آن شده که تعداد زیادی از ایرانی ها به دلیل همین تحریم های آمریکا و نبود دارو جان خود را از دست دهند و آمریکا حتی اگر ده برابر تعداد این افراد را هم جلوی ایرانی ها قربانی کند نمی تواند جبران ما فات کند.
4 – کشورهای اروپایی هم تضمین های لازم را تقدیم کنند که اگر ایران دوباره برجام را کاملا اجرا کند آنها نیز به تعهدات خود در قبال ایران عمل خواهند کرد.
5 – توافق جدید به گونه ای تنظیم شود که همه تحریم ها بر علیه ملت ایران به صورت عملی قبل از شروع اجرای تعهدات برجامی توسط ایران رفع شده باشد و اینگونه نباشد که ایران دوباره تعهدات خود در برجام را انجام دهد و بعد آمریکایی ها دوباره از برجام خارج شوند و تعهدات خود را اجرا نکنند.
 آغاز احداث راکتور  IR۲۰ اراک در طی یک سال آینده   - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.10.2021
آغاز احداث راکتور IR۲۰ اراک در طی یک سال آینده
فراموش نکنید آمریکا نه فقط از برجام خارج شد بلکه در مقابل کشورهایی که می خواستند قطعنامه 2231 شورای امنیت را اجرا کنند سنگ اندازی کرد و شرکت ها و کشورهای مختلف جهان که می خواستند با ایران تعامل داشته باشند را مجازات کرد.
طبق مقررات بین المللی ایالات متحده باید به دلیل تخطی از مصوبه شورای امنیت مورد مجازات قرار گیرد، هر کشور دیگری در جهان این کار را کرده بود شورای امنیت تا به حال مجازات ها و تحریم های متعددی بر علیه آن کشور وضع کرده بود.
در این باره شاید نه فقط ایران بلکه بقیه کشورها هم تمایل داشته باشند که کاری کنند به آمریکایی ها گوشزد کنند بالاتر از جامعه جهانی نیستند و نمی توانند قوانین داخلی خود را بر جامعه جهانی تحمیل کنند.
البته اگر بقیه کشورهای جهان به این پختگی رسیده باشند و جسارت این کار را داشته باشند و برای نجات جامعه جهانی از بی قانونی حاضر باشند یک موضع مشترک بین المللی در مقابل آمریکا بگیرند.
فعلا ایرانی ها و تیم ایرانی فقط به دنبال احقاق حقوق ملت ایران است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала