رایزنی های ایران و روسیه پیرامون سوریه

© Sputnik / Shiva Abshenasرایزنی های ایران و روسیه پیرامون سوریه
رایزنی های ایران و روسیه پیرامون سوریه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.11.2021
اشتراک
از بیست و ششم ژانویه ۲۰۱۱ کشور سوریه درگیر جنگ داخلی و قدرت گیری دولت اسلامی عراق و شام یا داعش بود.
اسپوتنیک - لاورنتیف نماینده ویژه رییس جمهور روسیه در امور سوریه و ورشینین معاون وزیر خارجه این کشور که در راس هیئتی برای دیدار و گفتگو در خصوص روابط دو کشور و همچنین همکاری های منطقه ای دو کشور بویژه در سوریه، پس از دیدار از دمشق به تهران سفر کرده اند بعد از ظهر امروز با دکتر حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه دیدار و گفتگو کردند.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این دیدار با تاکید بر توجه جدی دولت سیزدهم به روابط فی مابین در عرصه های مختلف، تبادل هیئت های عالی رتبه بین دو کشور و همچنین گفتگوی تلفنی اخیر روسای جمهور جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه را حاکی از عزم دو کشور برای توسعه همکاریهای پایدار و بلند مدت دانست.
دکتر امیر عبداللهیان با اشاره به همکاریهای منطقه ای فیمابین، همکاریهای مشترک دو کشور در سوریه را تجربه ای کاملا موفق ارزیابی کرد که در چارچوب خواست و اراده دولت و حاکمیت سوریه شکل گرفته است.
داعش پس از شروع جنگ داخلی در سوریه وارد این کشور شد و شهرهای مهم سوریه از جمله رقه را به تصرف خود در آورد و از آن زمان تا کنون حضور نیروهای خارجی در این کشور بحران های بسیاری را به بار آورده است.
جمهوری اسلامی ایران و دولت سوریه سالهای متمادی متحدان استراتژیک یکدیگر محسوب می شدند و پس از ورود داعش به این کشور به درخواست سوریه ایران با همراهی روسیه بواسطه ی کمک های مستشاری، داعش را از این کشور به بیرون راند.
روز گذشته ستاد هماهنگی سوریه و روسیه درباره مسایل مرتبط با فعال سازی روند بازگشت آوارگان سوری نیز تاکید کردند که سیاست‌ های کشورهای غربی در قبال سوریه با توجه به ادامه تحمیل اقدامات ظالمانه یکجانبه و اشغالی اراضی یک کشور دارای حاکمیت؛ اوج نفاق است.
این ستاد در بیانیه ای مشترک در پایان نشست دوره ای خود که با حضور نمایندگانی از سازمان ملل و سازمان‌ های بین المللی بشر دوستانه در دمشق برگزار شد، اعلام کرد: بازگشت آوارگان سوری به کشورشان یک اولویت ملی برای دولت سوریه محسوب می شود که برای تحقق چنین مساله تمام تلاش ممکن را مبذول می دارد و دولت روسیه طبق توافقات انجام شده، تمام انواع کمک ها را برای رفع مشکلات امور انسان دوستانه به دولت سوریه ارائه می کند.
تلاش سوریه برای رفع خرابی های جنگ: بیش از نیمی از صنایع غذایی بازسازی شد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.11.2021
تلاش سوریه برای رفع خرابی های جنگ: بیش از نیمی از صنایع غذایی بازسازی شد
در این بیانیه همچنین آمد: به لطف فرمان ها و تصمیمات صادر شده از سوی رهبری و دولت جمهوری عربی سوریه و کار موثر ستاد هماهنگی مبنی بر اصول اولیه سازمان ملل، تا به امروز، ۲۳۲۵۲۹۴ شهروند سوری از جمله ۱۳۷۳۵۹۲ نفر آواره داخلی و ۹۵۱۷۰۲ نفر در خارج به کشور بازگشتند.
به گزارش خبرنگار اسپوتنیک در تهران امروز ۳۰ آبان نیز علی اصغر خاجی مشاور ارشد وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در امور ویژه سیاسی در دیدار با آقایان لاورنتیف نماینده ویژه پوتین در امور سوریه و ورشینین معاون وزیر خارجه روسیه پیرامون همکاری های منطقه ای دو کشور بویژه در خصوص سوریه بحث و تبادل نظر کردند.
مشاور ارشد وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در امور ویژه سیاسی با اشاره به مبارزه مشترک ایران و روسیه در مقابله با تروریسم در سوریه بر ضرورت همکاری تنگاتنگ دو کشور در حفظ حاکمیت ، بازسازی و کمک به ثبات این کشور تاکید نمود.
وی همچنین با اشاره به میزبانی کشور جمهوری اسلامی ایران برای نشست سران فرمت آستانه بر اهمیت پیگیری راهکار سیاسی حل بحران سوریه در قالب فرمت آستانه و استمرار گفتگو های سوری - سوری در چارچوب کمیته قانون اساسی سوریه، تاکید کرد.
هیات روس که از دمشق و بعد از گفتگو با مقامات سوری وارد تهران شدند ضمن قدردانی از استقبال گرم طرف ایرانی ، اظهار داشتند:
گفتگو و رایزنی با طرف های ایرانی در سطوح مختلف ، همواره موثر و مهم بوده است .
آنها همچنین با تاکید بر اهمیت راهکار سیاسی بحران سوریه و تقویت گفتگوهای ملی سوری برای فعال سازی دیدار های مشترک در قالب فرمت آستانه و دو جانبه، اعلام آمادگی نمودند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала