رابرت مالی: ایران به نقطه بدون بازگشت برای احیای برجام نزدیک می‌شود

© Photo / IRNAرابرت مالی دیدار نماینده ویژه آمریکا در امور ایران
رابرت مالی دیدار نماینده ویژه آمریکا در امور ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.11.2021
اشتراک
نماینده آمریکا در امور ایران مدعی شد که پیشرفت‌های هسته‌ای اخیر ایران سبب شده تا این کشور به نقطه بدون بازگشت برای احیای توافق هسته‌ای سال 2015 نزدیک شود.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از فارس، رابرت مالی، نماینده آمریکا در امور ایران روز جمعه مدعی شد که ایران در حال نزدیک شدن به نقطه بدون بازگشت برای احیای توافق هسته‌ای است.
وی که در جریان کنفرانس گفت‌وگوی منامه در بحرین صحبت می‌کرد، گفت که ایران در حال ایجاد خطر "غیرممکن" ساختن هرگونه انتفاع از احیای توافق هسته‌ای است.
مالی گفت: "اگر ایران با این سرعت، پیشرفت‌هایی را که انجام داده، ادامه دهد، حتی اگر قرار باشد برای بازپس‌گیری منافع به برجام بازگردیم، این کار غیرممکن خواهد شد".
قرار است که گفت‌وگوها میان ایران و گروه 4+1 برای لغو تحریم‌های ظالمانه علیه ایران روز هشتم آذرماه در وین اتریش برگزار شود.
این نخستین دور گفت‌وگوهای هسته‌ای میان ایران و کشورهای باقیمانده در برجام در دولت "سید ابراهیم رئیسی" است.
نماینده آمریکا در امور ایران در ادامه سخنانش در کنفرانس منامه گفت: "پیشرفت‌های ایران در حال به صدا در آوردن زنگ خطر در سراسر منطقه است. این همان چیزی است که باعث می‌شود ساعت تندتر شده و همه ما بگوییم که زمان برای بازگشت به برجام کوتاه است".
این مقام آمریکایی با اشاره به این موضوع که آمریکا هدف مشترکی با روسیه و چین در این زمینه دارد، گفت: "چون همه ما می‌خواهیم از این بحران جلوگیری کنیم، بحرانی که اگر ایران به مسیر کنونی ادامه دهد، جرقه زده خواهد شد".
ساعتی پیش نیز رابرت مالی در صفحه شخصی خود در توییتر از تماس تلفنی با معاونان وزرای خارجه روسیه و چین درباره برجام خبر داد.
دیدار وزرای خارجه ایران و چین  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.11.2021
چین، روسیه و ایران برای تقویت همکاری ها در برجام توافق کردند
وی در این پیام توییتری نوشته بود: "صبح امروز تماس تلفنی بسیار سازنده‌ای با ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه و معاون وزیر خارجه چین داشتم. هر سه کشورمان، توافق قوی درباره ضرورت بازگشت به پایبندی کامل به برنامه جامع اقدام مشترک دارند. ما در حال کار با یکدیگر بوده تا با همسو کردن رویکردهایمان در حالی که به سوی هفتمین دور گفت‌وگوها می‌رویم، به آن (بازگشت به برجام) دست یابیم".
رابرت مالی در ادامه سخنانش در این کنفرانس منطقه‌ای گفت: " من می‌خواهم شفاف باشم، چون هیچگونه ابهامی درباره آن چیزی که به نظر می‌رسد آنها در حال انجام آن هستند وجود ندارد چون در حالی که پاهایشان را از مذاکرات هسته‌ای می‌کشند، به روند برنامه هسته‌ای خود تسریع می‌بخشند".
وی مدعی شد: "قصد ما، قصد شفاف ما، بازگشت به توافق و پاینبدی به توافق است چون نمی‌خواهیم شاهد بحران هسته‌ای باشیم.
نماینده آمریکا در امور ایران در حالی از "بازگشت به برجام" سخن به میان آورده که ایران، بر خلاف آمریکا از توافق هسته‌ای خارج نشده است. دولت آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ با نقض تمامی تعهدات خود در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت اعلام کرد از این توافق هسته‌ای خارج می‌شود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала