استفاده ابزاری مجدد از آژانس بین المللی هسته ای بر علیه ایران

© Photo / Wikipedia / Nanking2012 راکتور آب سنگین اراک در ایران
راکتور آب سنگین اراک در ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.11.2021
اشتراک
طبق مقررات بین المللی هر کشوری که پروتوکل منع اشاعه تسلیحات مجاز می باشد زیر نظر سازمان بین المللی انرژی هسته ای یک برنامه کامل هسته ای که نیازهای آن کشور را برآورده کند داشته باشد.
ایران جزو اولین کشورهای امضاء کننده این پروتوکل بوده و از همان ابتدا هم این پروتوکل را به صورت مشروط با شرط اینکه منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا خالی از تسلیحات هسته ای باشد امضا نموده.
طبق همه مقررات بین المللی حیطه اختیارات سازمان بین المللی انرژی هسته ای محدود به بازرسی های دوره ای ذیل ان پی تی یا همان پروتوکل عدم اشاعه تسلیحات هسته می باشد.
شورای امنیت سازمان ملل - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.11.2021
دیپلمات: اتحادیه اروپا از ایران می خواهد به اجرای کامل برجام بازگردد
البته برخی کشورها که از قبل تسلیحات هسته ای داشتند هم عضو این سازمان شدند و بنا بود که آنها به سمت و سوی نابودی تسلیحات هسته ای خود بروند.
و بنا بود کشورهایی که عضو این معاهده نمی باشند تحت فشار قرار گیرند تا عضو این معاهده شوند و هیچ کشوری در دنیا از بازرسی های بین المللی معاف نباشد.
اما از زمان تاسیس سازمان بین المللی انرژی هسته ای تا به حال این سازمان نتوانسته ماموریت اصلی خود در اشاعه صلح آمیز برنامه های هسته ای و جلوگیری از تولید تسلیحات هسته ای توسط کشورهای عدم عضو در این معاهده را انجام دهد.
کما اینکه مشاهده می کنیم امروزه برخی کشورها مانند کره شمالی و هند و پاکستان که عضو این معاهده نیستند رسما تسلیحات هسته ای در اختیار دارند و برخی دیگر مانند اسرائیل به صورت غیر رسمی و حتی برخی کشورهایی مانند ترکیه و عربستان سعودی را متهم می کنند که تسلیحات هسته ای در اختیار دارند.
البته درباره ترکیه باید گفت که آمریکایی ها چیزی حدود 84 کلاهک هسته ای که می تواند روی موشک و یا بمب سوار شود در پایگاه های خود مخصوصا پایگاه انجرلیک ترکیه مستقر کرده اند.
خوب با این شرایط می توان گفت دیگر آن شرط ایران برای امضای ان پی تی و ادامه عضویت در این معاهده، یعنی خالی بودن منطقه خاورمیانه از تسلیحات هسته ای وجود ندارد.
لاوروف: روسیه در نشست برجام از لغو تحریم‌ها علیه ایران حمایت خواهد کرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.11.2021
لاوروف: روسیه در نشست برجام از لغو تحریم‌ها علیه ایران حمایت خواهد کرد
با توجه به اینکه اسرائیلی ها نه فقط هر روز ایران را تهدید به حمله نظامی می کنند بلکه حتی رسما بودجه ای برای انجام این عمل تصویب کرده اند و از سوی دیگر کشورهای عرب حوزه خلیج فارس قبل تر با حمایت از عراق به ایران حمله کرده اند و امروزه رسما اعلام می کنند هرگونه تسلیحاتی خریداری می کنند برای مقابله با ایران می باشد، ایران مجبور می باشد خود به خود به سمت تولید هرگونه تسلیحاتی که بتواند موجودیت آن را حفظ کند برود.
اینجا بد نیست به این نکته اشاره کنم که خیانتکارانی که در توجیه خیانت خود به ملت ایران بحث اینکه تسلیحات هسته ای موجبات حفظ نظام را فراهم می کنند به خوبی می دانند فقط ابلهان گول این حرف ها را می خورند، چون اگر اینگونه بود تسلیحات هسته ای نظام سابق حاکم بر اتحاد جماهیر شوروی را حفظ می کرد.
اینجا بد نیست که یک درود به شرافت آقای اردشیر زاهدی هم بفرستیم که به رحمت خداوند رفته اند.
قابل انکار نیست که ایشان جزو مخالفین سر سخت نظام جمهوری اسلامی بودند اما آنقدر شرف داشتند که از حقانیت ایران در بحث داشتن برنامه هسته ای حمایت کنند و علیرغم اینکه کافرون (خیانتکاران) وی را شدیدا مورد حمله قرار داده بودند.
فردی که کاملا متوجه بود بحث برنامه هسته ای ایران و تولید سلاح های دفاعی و حتی هسته ای توسط ایران یک بحث موجودیتی برای این کشور است و باید مساله اختلافات سیاسی خود با نظام را قاطی این ماجرا نکند.
بحث، بحث حفظ نظام نیست بلکه حفظ ایران و ایرانی ها است و هر نظام و حکومتی در کار باشد اگر دست از تولید تسلیحات دفاعی بردارد قطعا در تاریخ به عنوان نظام خیانتکار از آن نام برده خواهد شد و آیندگان قطعا حکومتی را که در تامین امنیت و وحدت ملی ایران کوتاهی کرده نفرین خواهند کرد.
اولین گفتگوی روسای جمهور اسرائیل و چین با موضوع ایران و منطقه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.11.2021
اولین گفتگوی روسای جمهور اسرائیل و چین با موضوع ایران و منطقه
کما اینکه امروزه مشاهده می کنیم بسیاری از ایرانیها حاکمانی را که دو سوم سرزمین ایران را به دلیل بی لیاقتی و بی کفایتی از دست دادند هر روز نفرین می کنند، و امروزه هم ما ایرانی ها به دلیل از دست دادن این سرزمین ها با مشکلات عدیده ای مواجه می باشیم که جریان بستن راه ایران به سمت شمال توسط آذربایجان یکی از آنها به حساب می آید.
به هر صورت قطعا آقای رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی هسته ای بیش ازهمه می داند که طبق همه مقررات و تعهدات ایران این کشور حق دارد یک برنامه کامل هسته ای در اختیار داشته باشد و علاوه بر غنی سازی اورانیوم تا هر سطحی که نیاز دارد دستگاه های سانتروفیوژ مدرن تولید کند و ...
آژانس بین المللی هم تا زمانی که مدارک و مستندات محکمه پسند در باره تولید تسلیحات هسته ای توسط ایران در اختیار نداشته باشد مجاز نمی باشد بیش از وظیفه خود در ان پی تی انجام دهد و باید به وظایف دیگر خود یعنی بازرسی از تاسیسات هسته دیگر کشورها و تحت فشار قرار دادن کشورهای مضنون به در اختیار داشتن تسلیحات هسته ای مانند اسرائیل را انجام دهد.
البته آقای گروسی هم در گزارش دو پهلوی خود به مجمع عمومی سازمان ملل تاکید کرده که فعالیت های این آژانس در مورد برخی مسایل مرتبط با برجام محدود شده.
په نه په، ایشان و کشورهای دستور دهنده به ایشان توقع دارند که آنها تعهدات خود در برجام و یا حتی تعهدات خود در معاهده های بین المللی را انجام ندهند و بعد ایران به تعهدات خود پایبند بماند؟
یکی از اصلی ترین تعهدات آژانس بین المللی هسته ای این است که به ایران کمک کند یک برنامه کامل هسته ای صلح آمیز که نیاز هایش را تامین می کند داشته باشد.
بد نیست مدیرکل آژانس یک گزارش هم به مجمع عمومی ارائه دهند که آژانس مطبوع وی چه کمکی به ایران در این راستا تا به حال داشته؟
ایران با آژانس همکاری نمی کند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.11.2021
وزارت خارجه فرانسه: ایران با آژانس همکاری نمی کند
در حالی که ایرانی ها پروتوکل الحالی معاهده منع گسترش تسلیحات هسته ای را امضا نکرده اند اما برای نشان دادن حسن نیت خود به آژانس بین المللی انرژی هسته ای اجازه دادند که بازرسی های فراتر ازتعهدات ایران انجام دهد.
آیا این بازرسی ها موجبات رفع تحریم ها و یا رفتار حسنه آژانس با ایران را فراهم کرد؟
ایرانی ها می گویند مگر غیر از این است که پس از امضای برجام و همکاری فراتر از تعهدات با آژانس بین المللی انرژی هسته ای بسیاری از اطلاعات محرمانه برنامه هسته ای ایران در اختیار دشمنان این کشور قرار گرفت و از آن زمان عملیات ترور دانشمندان و هدف قرار دادن تاسیسات هسته ای ایران چند برابر شده.
مگر وظیفه آژانس این نیست که همه اطلاعاتی که به دست میاورد را محرمانه نگه دارد؟
به هر صورت به نظر می رسد امروزه که بحث گفتگو های وین دوباره مطرح شده برخی تلاش دارند از آژانس بین المللی انرژی هسته ای استفاده ابزاری کنند تا ایران را تحت فشار قرار دهند در این گفتگو ها کوتاه بیاید، و همه تحرکات مدیر آژانس و سازمان مطبوع وی فقط و فقط در همین راستا می باشد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала