بیانیه مشترک آمریکا و شورای همکاری کشورهای عربی خلیج فارس درباره ایران

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / شورای همکاری کشورهای عربی خلیج فارس
شورای همکاری کشورهای عربی خلیج فارس  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.11.2021
اشتراک
آمریکا و شورای همکاری کشورهای عربی خلیج فارس با انتشار بیانیه‌ای مشترک، ضمن استقبال از آغاز دور هفتم مذاکرات وین اعلام کردند: "روابط عمیق اقتصادی با ایران پس از لغو تحریم‌ها به نفع منطقه است".
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، آمریکا و شورای همکاری خلیچ فارس در این بیانیه با تاکید بر لزوم انجام تعهدات دو جانبه از سوی ایران و طرف مقابل تاکید کرده‌اند: "ایران جایگزین بهتری نسبت به ادامه تشدید تنش دارد و می‌تواند به ایجاد منطقه‌ای امن‌تر کمک کند".
«مجید تخت روانچی» نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.11.2021
شرط ایران برای بازگشت به اجرای کامل برجام
در این بیانیه ضمن اشاره به برنامه هسته ای ایران آمده است: "اگر ایران به ایجاد بحران هسته‌ای ادامه دهد، تلاش‌های دیپلماتیک موفق نخواهد بود و بازگشت به برجام به هموار کردن راه برای یک تلاش دیپلماتیک همه‌جانبه کمک می‌کند."
همچنین در این بیانیه ضمن "دعوت از دولت ایران برای استفاده از فرصت دیپلماتیک کنونی برای جلوگیری از درگیری و بحران" آمده: "روابط عمیق اقتصادی با ایران پس از لغو تحریم‌ها به نفع منطقه است".
اخیراً مذاکرات در وین برای بازگرداندن برجام و لغو تحریم‌های آمریکا علیه ایران در جریان بوده است و دور ششم این مذاکرات در 20 ژوئن به پایان رسید. به گفته میخائیل اولیانوف کار برای بازگرداندن این توافق به میزان تقریباً 90٪ تکمیل شده و فقط نکات سیاسی سیاسی مربوط به تعهدات ایالات متحده و نحوه پایبندی واشنگتن به آنها باقی مانده است. مذاکرات وین در رابطه با روند تشکیل دولت جدید در ایران پس از انتخابات ریاست جمهوری عملاً متوقف شده بود اما بتازگی علی باقری، معاون سیاسی وزارت خارجه ایران از توافق برای آغاز مذاکرات احیای برجام در وین در روز ۸ آذر خبر داد.
ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران در مراسم تحلیف در تاریخ 14 مرداد گفته بود که تهران آماده مذاکره بوده و از ابتکارات دیپلماتیک حمایت خواهد کرد، مشروط بر اینکه آمریکا تحریم های علیه جمهوری اسلامی را لغو کند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала