طرح یکی از نمایندگان کنگره آمریکا برای توقف فروش سلاح به عربستان

© Sputnik / Eduard Pesov /  مراجعه به بانک تصاویر طرح یکی از نمایندگان کنگره آمریکا برای توقف فروش سلاح به عربستان
طرح یکی از نمایندگان کنگره آمریکا برای توقف فروش سلاح به عربستان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.11.2021
اشتراک
ایلهان عمر نماینده مسلمان کنگره آمریکا فروش سلاح به عربستان را از سوی آمریکا به دلیل کشتار یمنی ها غیرقابل قبول می داند، خواستار توقف فروش موشک به عربستان سعودی به ارزش ۶۵۰ میلیون دلار شد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، این نماینده دموکرات ایالت مینسوتای آمریکا روز جمعه به وقت محلی با ارائه طرح خود موسوم به قطعنامه مشترک عدم تایید، دلیل آن را نقش عربستان در جنگ یمن و سابقه حقوق بشر این کشور دانست.
حملات گسترده جنگنده‌های سعودی به سه استان یمن
ایلهان عمر گفت: وجدانی نیست درحالی که عربستان سعودی به کشتار مردم بیگناه، گرسنگی دادن میلیون ها نفر در یمن، قتل و شکنجه مخالفان و حمایت از برده داری مدرن ادامه می دهد، به این کشور سلاح فروخته شود.
وی افزود: ما هیچگاه نباید به آنهایی که حقوق بشر را نقض می کنند سلاح بفروشیم و بدون شک در میان یک بحران انسانی که آنها (عربستان) مسوول آن هستند، نباید این کار را انجام دهیم. کنگره دارای قدرت برای توقف این گونه فروش ها است و ما باید از قدرت خود استفاده کنیم.
این طرح برای تصویب به دو سوم آرای مثبت در سنا و مجلس نمایندگان آمریکا نیاز دارد.
طرح ایلهان عمر از سوی سازمان "دموکراسی برای جهان عرب" که از سوی جمال خاشقچی پیش از قتلش  حمایت می شد، مورد حمایت قرار گرفته است.
«جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی که سال ۲۰۱۸ در کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه به قتل رسید.
وزارت خارجه آمریکا به تازگی  اعلام کرد که از فروش موشک های هوا به هوا به عربستان به ارزش ۶۵۰ میلیون دلار حمایت می کند.
وزارت خارجه آمریکا مدعی شد فروش این موشک ها  به عربستان برای دفاع از حملات پهپادی فرا مرزی که پرسنل عربستانی و آمریکایی را در خطر قرار داده است، کمک می کند
استفاده از موشک های آمریکایی برای هدف قرار دادن اهداف غیر نظامی در یمن توسط جنگنده های سعودی، انتقادات و نگرانی های زیادی برای قانونگذاران و مدافعان حقوق بشر  ایجاد کرده است.
سناتور دموکرات ایالت مینه سوتا به تازگی در واکنش به توئیت خبرنگار آمریکایی مبنی بر انتقاد دموکرات ها از تصمیم بایدن برای فروش ۶۵۰ میلیون دلار سلاح های جدید به عربستان سعودی به دلیل ادامه سبعیت این کشور در یمن گفت: موافقم، فروش سلاح به عربستان سعودی در حالی که آنها به کشتار یمنی ها ادامه می دهند، غیرقابل قبول است.
این قانونگذار آمریکایی افزود که اگر واقعا به اولویت دادن حقوق بشر در سیاست خارجی مان باور داریم ناقضان حقوق بشر را مسلح نمیکنیم. این هفته بر روی قانونی برای متوقف کردن این فروش کار می کنیم.
عربستان از فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور غربی و عربی و با کمک آمریکا به بهانه بازگرداندن «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهوری مورد قبول جامعه جهانی به قدرت، حملات گسترده‌ای را علیه یمن -فقیرترین کشور عربی- آغاز کرد.
بر اثر این حملات  ، تاکنون هزاران یمنی کشته شده‌اند و بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، قحطی در این کشور به بزرگ‌ترین فاجعه انسانی در جهان تبدیل شده است.
یونیسف اعلام کرده است که از هر پنج کودک چهار نفر، حدود ۱۱ میلیون کودک به کمک‌های بشردوستانه در یمن نیاز دارند و این در حالی است که ۴۰۰ هزار کودک دچار سوء تغذیه شدید هستند و دو میلیون کودک نیز از تحصیل محروم هستند.
 
 
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала