کشف دانشمندان در تشخیص زودهنگام ابتلا به دیابت

CC BY 2.0 / Denise Chan / کشف دانشمندان در تشخیص زودهنگام ابتلا به دیابت
 کشف دانشمندان در تشخیص زودهنگام ابتلا به دیابت - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.11.2021
دانشمندان پروتئینی را کشف کرده اند که می تواند دیابت را 19 سال پیش از ابتلا پیش بینی کند و به فرد اخطار جهت رعایت گسترش این بیماری در بدن وی را بدهد.
به گزارش اسپوتنیک، یک تیم بین المللی از محققان دریافته اند که سطوح خونی پروتئین فولیستاتین می تواند پیش بینی کند که آیا یک فرد 19 سال پیش از شروع بیماری به دیابت نوع 2 مبتلا می شود یا خیر. مقاله مربوط در خصوص علائم بیماری دیابت در مجله Nature Communications منتشر شده است.
دستگاه تشخیص دیابت - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.12.2020
کشفیات جدید در باره دیابت نوع دوم
متخصصان سلامت بیش از 5.3 هزار بیمار را در سوئد و فنلاند به مدت 4 تا 19 سال تحت نظر داشتند. سرپرست تیم تحقیق در این باره گفت: «ما دریافتیم که سطوح بالای فولیستاتین خون می تواند شروع بیماری را تا 19 سال پیش از ابتلا را تعیین کند، بدون توجه به سایر عوامل خطر مانند سن، شاخص توده بدنی، گلوکز خون، رژیم غذایی و فعالیت بدنی با استفاده از سحط این پروتئین در خون، ابتلای این بیماری را می توانپیش بینی کند.
محققان دانشگاه لوند یان دی مارینیس دریافته اند که فولیستاتین باعث تجزیه چربی در بافت چربی می شود که منجر به تجمع لیپیدها در کبد می شود. این امر خطر ابتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی را افزایش می دهد. یک جست‌وجو در ارتباط ژنومی که در بین بیش از پنج هزار سوئدی، بریتانیایی و ایتالیایی انجام شد، نشان داد که سطح فولیستاتین در بدن توسط پروتئین تنظیم‌کننده‌ای به نام گلوکوکیناز (GKRP) کنترل می‌شود. محققان در حال حاضر بر روی ساخت یک دستگاه تشخیصی کار می کنند که بر اساس محتوای فولیستاتین، خطر ابتلا به دیابت را در انسان را خیلی زودتر از شیوع این بیماری پیش بینی می کند.