ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های تجدید پذیر ایران حدود ۹۰۰ مگاوات است

© Fotolia / underworldنیروگاه بادی
نیروگاه بادی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.11.2021
اشتراک
رییس سازمان انرژی‌های تجدید پذیر و بهره‌وری برق ایران: انرژی‌های تجدیدپذیر ایران شامل خورشیدی، بادی، برق آبی کوچک، زیست توده و توربین انبساطی است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از «ایرنا»، محمود کمانی، رییس سازمان انرژی‌های تجدید پذیر و بهره‌وری برق ایران اعلام کرد که ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه جدید در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر با کمک سرمایه‌گذاران بخش خصوصی احداث می‌شود.
وی در ادامه افزود: «انرژی‌های تجدیدپذیر کشورمان شامل خورشیدی، بادی، برق آبی کوچک، زیست توده و توربین انبساطی است که همه اینها تنها یک درصد سهم نیروگاهی کشور را به خود اختصاص داده‌اند که سهم بسیار ناچیزی است. اکنون ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های تجدید پذیر کشور حدود ۹۰۰ مگاوات است که ۳۱۰ مگاوات نیروگاه بادی و ۳۹۰ مگاوات خورشیدی است.
برق - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.11.2021
برنامه وزارت نیرو برای مشترکان پرمصرف برق در ایران
متوسط ظرفیت نیروگاهی جهان در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر  ۳۰ درصد است که در برخی کشورها به ۷۰ تا ۸۰ درصد نیز می‌رسد و روند کلی جهان رفتن به سمت تولید۹۰ درصد برق از انرژی‌های تجدیدپذیر است و برخی کشورها تا سال ۲۰۳۰، برخی تا ۲۰۴۰ و برخی نیز تا سال ۲۰۵۰ اتمام استفاده از سوخت‌های فسیلی را اعلام می‌کنند.
وضعیت جهانی در مقایسه با کشورمان نشان دهنده آن است که ما نیز باید تلاش بیشتری برای استفاده از این نوع انرژی‌ها بکار ببندیم زیرا دیگر نمی توان تنها به انرژی‌های فسیلی برای تامین برق متکی بود.
یکصد هزار مگاوات ظرفیت در زمینه انرژی خورشیدی و ۴۰ هزار مگاوات در زمینه انرژی بادی در کشور شناسایی شده است که هنوز مورد استفاده واقع نشده.۱۰ هزار مگاوات در مقابل این ظرفیت عظیم عدد چندان بزرگی نیست.
خرید تضمینی برق تولیدکنندگان انرژی‌های تجدید پذیر همچنان برای دارندگان مجوز و پروانه برقرار است و حمایت‌های لازم نیز از آنان انجام خواهد شد اما این نوع تامین سرمایه برای احداث ۱۰ هزار مگاوات جوابگو نیست بنابراین به دنبال مدل جدیدی برای تامین سرمایه مورد نیاز هستیم.
 تاکنون حدود ۳۲ هزارمگاوات درخواست دریافت شده و پیش‌بینی می‌شود این عدد به ۵۰ هزارمگاوات افزایش یابد. میزان طلب تولیدکنندگان برق تجدیدپذیر حدود چهارهزار میلیارد تومان است که آیین‌نامه پرداخت بدهی‌ها باید در دولت تصویب و تعیین تکلیف شود تا بتوان از محل سوخت صرفه‌جویی شده مطالبات را پرداخت کرد.
برق - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.10.2021
چه مقدار از سوخت مورد نیاز نیروگاه‌های ایران تأمین شده است؟
اکنون ۴۰۰ مگاوات نیروگاه در حال نصب در بخش تجدیدپذیرها وجود دارد که تا پیک ۱۴۰۱ معادل ۲۰۰ مگاوات وارد مدار خواهد شد. برخی از شرکت‌های داخلی از طریق شرکت‌های خارجی اعلام آمادگی کرده‌اند علاوه بر این با چند شرکت خارجی نیز در حال مذاکره هستیم اما هنوز عددی در این زمینه پیشنهاد نشده است.
این برنامه چهار ساله تدوین شده و بر مبنای پیشنهاداتی که سرمایه‌گذاران اعلام می‌کنند پیش خواهیم رفت و پیش بینی می‌شود تا پیک ۱۴۰۱ با آنچه که در قبل از طریق خرید تضمینی وجود داشت، ۵۰۰ مگاواتنیروگاه احداث شود و بقیه تا پایان سه سال بعد از آن محقق خواهد شد.
منابع انرژی‌های تجدید پذیر از محل عوارض قبض برق تامین می‌شود که این عوارض ۴۵ درصد به برق روستایی و ۵۵ درصد به انرژی‌های تجدیدپذیر تعلق می‌گیرد. پیش بینی می شود امسال از این محل هزار میلیارد تومان حاصل شود که برای خرید تضمینی برق اختصاص خواهد یافت».
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала