اشتباه محاسباتی غرب در مذاکرات هسته‌ای

© AP Photo / Vahid Salemiغنی سازی
غنی سازی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.11.2021
اشتراک
رسانه: ایران بر اساس قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها تعداد سانتریفیوژهای پیشرفته‌اش را افزایش داده، میزان غنی‌سازی اورانیوم را به سطوح بالاتر رسانده است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از «ایرنا»، اعلام دستیابی به ۲۵ کیلوگرم اورانیوم ۶۰ درصدی از سوی سخنگوی سازمان انرژی اتمی بار دیگر نشان داد که فرایند تعلل و تطویل مذاکرات با تهران از سوی غربی‌ها نتیجه مورد نظر آنها را نداشته است و بهتر است این کشورها با تصحیح اشتباه محاسباتی خود رویکرد واقع بینانه ای را در پیش بگیرند.
چندی پیش، کمالوندی با اشاره به پیشرفت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی گفت: ما مدتی محدودیت داشتیم اما خوشبختانه با قانون اقدام راهبردی مجلس شورای اسلامی دست و بالمان باز شد. طبق قانون از ما ۱۲۰ کیلوگرم (اورانیوم) ۲۰% خواستند، در حالی که الان از ۲۱۰ کیلوگرم عبور کرده‌ایم. علاوه بر این تاکنون ۲۵ کیلوگرم ۶۰% تولید کرده‌ایم که به استثنای کشورهای دارای سلاح هسته ای هیچ کشوری قادر به تولید آن نیست.
گروسی: نظارت بر مراکز هسته ای ایران برای بازرسان آژانس دشوار شده است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.11.2021
گروسی: نظارت بر مراکز هسته ای ایران برای بازرسان آژانس دشوار شده است
ایران بر اساس مصوبه آذرماه پارسال مجلس شورای اسلامی،تحت عنوان قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها تعداد سانتریفیوژهای پیشرفته‌اش را افزایش داده، میزان غنی‌سازی اورانیوم را به سطوح بالاتر رسانده است. این مصوبه واکنشی به بدعهدی آمریکا و اعمال تحریم‌های گسترده علیه ایران بود با این حال اکنون ایالات متحده و سه کشور اروپایی طرف توافق هسته‌ای پیشرفت‌های ایران را نگران کننده می‌خوانند.
طی سال‌های اخیر برخی از مقامات غربی به قدرت و توان ایران در زمینه هسته ای اذعان کرده بودند با این حال جدید ترین مورد از این دست، اظهارات وندی شرمن مذاکره کننده پیشین آمریکایی و اذعان وی به قدرت ایران در صنعت و دانش هسته ای است.
وندی معاون وزیر خارجه آمریکا و مذاکره کننده این کشور در مذاکرات هسته ای در همه نشست‌های رسمی گفته بود که ایران نباید هیچ تأسیسات غنی‌سازی یا برنامه غنی‌سازی یا چیزهایی از این دست داشته باشد.
 دستیابی  به ۲۵ کیلوگرم اورانیوم ۶۰ درصد  از جهاتی نشان دهنده قابلیت‌ها و توانمندی متخصصان صنعت هسته‌ای ایران و بومی شدن این دانش در ایران است با این حال از سوی دیگر و از بابت ابراز نگرانی غربیها باید گفت: «این اتفاق نتیجه زیاده خواهی آمریکا و اشتباه محاسباتی غربیها در تمام سالهای اخیر بوده است».
 ایران و گروه 5 بعلاوه یک بعد از ماهها مذاکره در قالب مکانیسم برجام توافق کردند که آمریکا و غرب تحریمهای اعمال شده بر ایران را رفع کنند و ایران هم محدودیتهای مشخصی بر صنعت هسته ای خود اعمال کند در واقع این توافق داده و ستانده های مشخصی داشت که باید عملیاتی می شد با این حال با وجود اقدام ایران به اجرای تعهدات خود که به اذعان گزارشات مکرر آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران به این تعهدات پایبند بود طرف غربی در یک اشتباه محاسباتی تصور کرد ایران دیگر چیزی برای عرضه ندارد و از عمل به تعهدات مندرج در برجام شانه خالی کرد.
رئیس آژانس بین المللی اتمی: هیچ اطلاعاتی در مورد غنی سازی مخفیانه اورانیوم در ایران ندارم - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.10.2021
رئیس آژانس بین المللی اتمی: هیچ اطلاعاتی در مورد غنی سازی مخفیانه اورانیوم در ایران ندارم
در پایان سال 2020، قانون «اقدام استراتژیک برای لغو تحریم ها» در ایران به اجرا درآمد که به معنای تشدید فعالیت های هسته ای برای دستیابی به رفع تحریم ها علیه کشور بود: تولید اورانیوم غنی شده بالای 20٪ )، استفاده از سانتریفیوژهای قدرتمندتر (هزار سانتریفیوژ IR-2M  و حداقل 174 سانتریفیوژ IR-6 ) و قطع دسترسی های تکمیلی آژانس انرژی هسته ای در صورتی که تهران نتواند آزادانه نفت را معامله کند و معاملات مالی انجام دهد.
در ژانویه 2021، دانشمندان هسته ای ایران غنی سازی اورانیوم را به 20 درصد رساندند. در 23 فوریه 2021، ایران دسترسی های بازرسان آژانس بین المللی انرژی هسته ای را محدود کرد. تهران سه ماه به آمریکا فرصت داد تا تحریم ها را لغو نماید تا دسترسی بازرسان آژانس انرژی هسته ای به برخی از تأسیسات هسته ای مجددا برقرار شود.
قطعنامه 2231 ، تصویب شده در سال 2015 ، شامل مکانیزمی برای تجدید خودکار تحریم های سازمان ملل علیه ایران در صورت عدم انجام تعهدات این کشور طبق برجام است. این مکانیسم از سال 2015 به مدت 10 سال اعتبار دارد. این قطعنامه پیش بینی می کند که اگر در این دوره هرگونه تخلف جدی از طرف ایران صورت بگیرد، کشور تنها در صورت تصویب قطعنامه مربوطه در شورای امنیت سازمان ملل قادر به جلوگیری از تمدید تحریم ها خواهد بود. اگر حداقل یکی از اعضای دائم شورای امنیت با تصویب چنین قطعنامه ای مخالفت کند، تحریم ها به طور خودکار ظرف 30 روز تمدید می شود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала